Gå til innhold

Barn som ikke blir sikret i bil

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

:overrasket:

Fikk besøk av en venninne i formiddag. Hun hadde med sin sønn på 4 mnd.

Oppdaget til min skrekk at gutten lå i vognbagen i bilen, uten å være festet på noe vis. Jeg fikk hakeslepp. Hun bor 25 minutters kjøring (på E39) fra oss, og rett ved siden av bagen stod bilstolen godt festet og tom.

Da jeg forsiktig spurte om hun pleier å kjøre sånn, fikk jeg til svar at hun alltid gjorde det når han skulle sove, for han sov så dårlig i stolen! :overrasket:

Huff tør ikke tenke på hva som kan skje. Da hun skulle gå spurte jeg henne om hun ikke burde skaffe bagnett iallefall. Hun sa at det burde hun nok, men jeg tror ikke hun kommer til å gjøre det, virket faktisk litt likegyldig. :tristbla:

Hvor "hardt" bør jeg si ifra til henne? De bor sånn at de kjører nesten en halvtime hver vei nesten uansett hvor de skal eller hvem de skal besøke!

Edit: skrivefeil.

Endret av Rannva
Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Jeg må virkelig si at jeg fårstår reaksjonen din.

Jeg hadde reagert på samme måte om det var min venninne.

Hvor hardt du skal snakke til henne, er vanskelig å si. Men jeg ville ha prøvd å snekket med henne igjen.

Kanskje finne opplysninger om hvordan feste bagen i baksetet og gi til henne.

Prøv igjen.

Gjest Mrs Lilja
Skrevet

Fy da... Om ikke barnets sikkerhet er grunn nok for henne, så kanskje du bør minne om at det er en klekkelig bot i vente om hun blir stoppet, hvis hun er så heldig at det skjer før noe enda verre skjer.

Og kanskje dra en hvit løgn om at det visstnok skal være endel beltekontroller rundt der hun bor fremover...

Skulle jo ærlig talt ikke være nødvendig å måtte si noe, jeg er litt sjokkert her jeg :overrasket:

Skrevet

Uffda! Går det an!!Mine barn sikres i bil uansett hvor kort strekning vi skal kjøre!

Jeg synes du skal prøve å snakke med henne igjen! F.eks. sjekk hva det koster å leie et nett til bagen og tips henne. Var det en av mine venninner ville jeg sagt rett ut at "du, jeg nekter å se på at du ikke sikrer ungen...bla bla" men jeg vet igrunn at de ville tålt å høre det da.. Kjenner ingen som ville ha gjort noe slikt(håper jeg :forvirret: )

Skrevet

Vet ikke hvor hardt jeg ville ha sagt ifra... Men neste gang dere har møttes så kan du jo kaste et blikk på babyen i vognbagen og si noe sånt som "Oj, ja la oss håpe du ikke blir stoppet da, for da får du nok en sur bot...!", sånn halvt leende i en vennlig og smilende tone når hun skal dra.. Da kanskje hun tenker seg om.. ;)

Skrevet

Eller bare si til henne at du synes hun bør sikre babyen bedre. "selv om DU kjører forsiktig har man aldri noen garanti for at ANDRE gjør det, derfor er det jo best å være på den sikre siden..." eller noe i den dur.. Hvor direkte du bør være avhenger jo litt av hvor godt dere kjenner hverandre..

Skrevet

Vet ikke hvor hardt jeg ville ha sagt ifra...  Men neste gang dere har møttes så kan du jo kaste et blikk på babyen i vognbagen og si noe sånt som "Oj, ja la oss håpe du ikke blir stoppet da, for da får du nok en sur bot...!", sånn halvt leende i en vennlig og smilende tone når hun skal dra..  Da kanskje hun tenker seg om.. ;)

Jo, men vi bruker ikke sikkerhetsutstyr for å unngå bot!

Tror jeg skal sjekke litt priser og gi henne neste gang. Hvor lenge kan de ligge i bag i bilen?

Skrevet
Jo, men vi bruker ikke sikkerhetsutstyr for å unngå bot!

Tror jeg skal sjekke litt priser og gi henne neste gang. Hvor lenge kan de ligge i bag i bilen?

Neida, men dersom barnets sikkerhet ikke er grunn god nok for henne, så kanskje det hjelper å minne henne på at hun må punge ut hvis hun blir stoppa.. :)

Ellers vet jeg ikke hvor lenge de kan ligge i bag.

Skrevet (endret)

"Oj, å la baben ligge sånn i bilen ville nok ikke jeg turt.... Det er så mange gærninger der ute på veiene atte..... Tenk hvis noe skjer?"

Endret skriveleifer

Endret av Lemming
Skrevet
Hvor "hardt" bør jeg si ifra til henne? De bor sånn at de kjører nesten en halvtime hver vei nesten uansett hvor de skal eller hvem de skal besøke!

Om du skal si hardt i fra eller ikke er opp til deg, men du MÅ si noe. Hvorfor nøler du? Her er det snakk om et barns sikkerhet som mora ignorerer på det groveste. Hva ville du følt om noe skjedde med barnet og du visste at du ikke engang hadde prøvd å snakke litt vett til mora?

Det er i utgangspunktet ikke ditt ansvar, jeg vet det, men hvem skal tale barnets sak når ikke barnets foreldre gjør det? (har hun ingen mann? Hva synes i såfall han om det?)

Skrevet

:overrasket: Du må ihvertfall si ifra! Og på den måten som er mest naturlig for deg.

Jeg ville sagt; "Vet du, jeg syns det er skikkelig trasig å "kjefte", men du kan bare ikke kjøre rundt med ungen i bilen uten å sikre i det hele tatt. Tenk hvis du kræsja da - jeg ville ihvertfall aldri tilgitt meg selv!" Men så er jeg også for 'a direct approach'. ;)

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

:overrasket: HVA i huleste

Det er jo Galskap...Fortell henne at en ulykke kan skje bare hun kjører 4 sekunder til 190000000000000000000000000000000000000000000000000000 000000000000000000000000000000000000000000000000000000 00000000000000000000000000000000000000000000000000000000 timer

Lengden spiller ingen rolle!

Endret av Hannen
Skrevet
Men skal ikke snakke så høyt selv- etter de nye reglene (med barnesete, etter hva jeg vet), har jeg to sk "usikrede" barn i bilen :sjenert:

De sitter vel ikke uten setebelte? Regner med at det "bare" er uten pute/bilstol?

Nå har jeg ringt henne, og tilbydd meg å lete på nettet for henne, de har ikke internett selv. Det takket hun ja til, så det blir nok en ordning snarest.

Skrevet

Støtter at du bør gi henne klar melding ut om at dette er uforsvarlig og ulovlig. Kanskje du kan spørre henne om hva barnets pappa mener om at hun utsetter barnet for en helt unødig risiko for å bli drept? Eller om hun er rede til å bli dømt for uaktsomhet dersom ulykken skulle være ute? Eller om samvittigheten hennes ville tåle det dersom barnet hennes ble skadd/drept pga hennes likegyldighet. Kanskje det er dine ord som er med på å redde dette barnet... (ja, jeg er litt dramatisk i kveld, men det er jo faktisk tilfellet også..)

Skrevet

"Hva tror du skjer dersom noen andre ser dette og rapporterer det til barnevernet?"

For hadde det vært meg som hadde sett dette, så hadde jeg ringt ganske raskt om det ikke var en jeg kjente.

Gjest Moonchild i.i.
Skrevet

Jeg hadde nok vært ganske hard mot henne. Fordi det dreier seg om livet til det lille barnet hvis uhellet først er ute. Bruker hun sikkerhetssele selv i bilen? I så fall hadde jeg spurt henne hvorfor det er så viktig å sikre seg selv når hun ikke vil sikre barnet sitt.

Dessuten ville jeg gjort oppmerksom på at bagnett ikke er regnet som spesielt trygt. Skjer det en ulykke vil babyen bli slengt rundt i bagen og kan få ganske store skader. Til nød ville jeg kanskje benyttet en boxett (hvor babyen kan spennes fast i liggende stilling.)

Jeg har aldri brukt annet enn bilstol til Micro. Og innimellom har han klaget i setet sitt når jeg har vært alene med ham i bilen (det verste var en gang vi sto bom fast i kø i halvannen time, uten mulighet til å kjøre inn til siden, mens han hylte i baksetet). Men det må man rett og slett bare tåle. Sikkerheten kommer først.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi brukte nett til våre to frem til fire måneders alder. Da vil de vanligvis ikke ligge med nett over seg lengre - for de ser ikke så mye da.

Nei, få henne til å bruke stolen i stedet. Det er galskap å kjøre med tomt sete og babyen løst i en bag.. Jeg hadde blitt forbannet om jeg så det... Barnet kan ikke selv velge sin sikkerhet - som foreldre velger man på barnets vegne - og da skulle det pinadø bare mangle om man ikke valgte det beste for sitt eget barn. De som kjører uten å sikre barna sine SKULLE SKAMME SEG!!

Hilsen provosert.

Skrevet

Säg till! Gör det. För barnets skull.

Och hon har ju faktiskt en barnstol monterad brevid bagen!

Om babyn nu tycker det är obekväm att åka 25 minuter i bil kanske hon ska låta bli eller se till att ta pauser på den sträckan? Vad gör hon när barnet är 4 och vägrar sitta bältad i stolen?

Tänk också på att i en del andra länder - till exempel Sverige är det olovligt att köra med barnen i bag med nät, det är inte en godkänd säkring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...