Gå til innhold

Badesteder i og rundt Oslo

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Ei venninne og jeg har akkurat flyttet til Oslo, og er ikke så kjente her. I morgen tenkte vi å reise et sted vi kan bade og sole oss i det fine været, men vi vet ikke helt hvor vi skal dra...

Hvilke badesteder er det i Oslo og omegn og hvordan kommer man seg dit? Jeg har hørt om Huk, men jeg har også hørt at det er stappfullt der i helgene på dager som dette... Går det an å komme seg ut i Oslofjorden til et sted der??

Gjest LilSweetie
Skrevet

Hei!

Huk er kjempefint, men det er fullt, ja. Men jeg som liker steder med mange mennesker trives godt der :) I tillegg er du jo ved sjøen, så det er ikke vanskelig å finne andre steder i nærheten med mindre folk (også nudister, for den som liker det :sjarmor: ).

Ellers går det båter ut til øyene i Oslo-fjorden, Hovedøya og Langøyene er kjempefine!

Gjest Gjest
Skrevet

ok, vi står mellom Huk, Ingjerstrand og sognsvann. hvor ville dere dratt av de stedene? (evt et annet forslag) :)

Er det noe sted det er greit å ha med seg hund?

Gjest Gjest
Skrevet

Huk er nøytralt, familiært og koselig. :):klappe: :enig_anim: :enig_anim:

Gjest Virvel
Skrevet

Hovedøya er midt absolutte favorittsted i hele Oslo. Sild-i-tønne-faktoren er ikke like høy der som f.eks. på Huk siden folk blir spredd over hele øya, og det er mange fine steder å "gjemme" seg bort på. (Var der mye med den forrige kjæresten, muhaha... :sjarmor: ) Det er fint både på Ingierstrand og Huk også, men begge de ligger jo et stykke unna byen, og det er altså veldig, veldig trangt om plassen. (Hovedøya derimot er fem minutter med båt fra Vippetangen, og Vippetangen er ikke mer enn ti minutters gange fra Jernbanetorget. Dessuten går det skyttelbuss i høysesongen.) På Sognsvann er det vel fortsatt noen sånne iktegreier i vannet...?

• 2 uker senere...
Skrevet

Vi liker å dra på Hovedøya, men det blåser mye der da :sur:

• Liker 1
Gjest Virvel
Skrevet
Vi liker å dra på Hovedøya, men det blåser mye der da :sur:

Det gjelder å finne de "sikre" plassene hvor det nesten alltid er le. :sjarmor:

• Liker 1
Gjest Rognebær
Skrevet

Sognsvann er fint, men vær obs på at det kan være bugs i vannet som gir utslett hvis du reagerer på det. (Skriver bugs fordi jeg ikke aner hva det egentlig er, men jeg kjenner flere som ikke vil bade der pga. det. På den andre side kjenner jeg mange flere som VIL bade der enn som IKKE vil bade der, så det er ikke farlig akkurat. Jeg har aldri vært plaget.

Oi, det ble rotete, det.

Synes øyene er bra steder å bade! Huk er som regel stappfullt. Til øyene kommer dere med båt fra Vippetangen.

Gjest Virvel
Skrevet
Sognsvann er fint, men vær obs på at det kan være bugs i vannet som gir utslett hvis du reagerer på det. (Skriver bugs fordi jeg ikke aner hva det egentlig er

Ikter! :sur: Jeg fikk skikkelig utslett en gang jeg var syv år eller så, har ikke badet der siden. Det klør som et helvete.

Gjest Rognebær
Skrevet

Takk, Virvel! Ikter er det, ja!

Gjest Gjest
Skrevet

Vokste opp like badestranda på Rolfstangen, rett ved gamle Fornebu flyplass. Der er to små strender som i alle fall var fine for 20 - 30 år siden. Vi ungene i nabolaget nærmest "bodde" på stranda hele sommeren. Huk har jeg derimot aldri vært på.

Gjest Miloine
Skrevet

Jeg bader og plasker i Oslofjorden, mitt problem (hvis du kan kalle det for det) er at jeg får så mye krøller i håret! Jepp,jeg har fall fra før av - men når jeg bader i saltvann komer jeg opp med de korketrekkerne.

Sambo+ sønn syns det er sååå søtt, menn jeg vet ikke helt jeg :sjenert: Tror det er pga saltvannet, jeg får jo det krusehåret....

Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Sognsvann!

Ingen av oss som er vokst opp i nærheten av sognsvann (eller i Oslo forøvrig) ville finne på å bade der! Dette pga iktene som ble nevnt tidligere og at det generelt er veldig skittent der. Men hver år ser jeg mange som bader der, særlig mange barn. Men jeg tror mange av disse ikke vet om iktene og ulumskhetene i dette vannet.

De siste par årene har jeg badet noen ganger i akerselva. Dette høres kanskje ekkelt ut, siden elva er veldig skitten i byen. men jeg har badet helt oppe ved maridalsvannet (der elva har sitt utløp), så dette er jo omtrent like rent som å bade i drikkevannet vårt! :)

Gjest Gjest
Skrevet
Ikter! :sur: Jeg fikk skikkelig utslett en gang jeg var syv år eller så, har ikke badet der siden. Det klør som et helvete.

Det er foreløpig ikke forekomst av ikter i Sognsvann i år.

Slapp av (og følg med på badesidene i Aftenposten. Der sjekkes jo både temperatur, renhet osv) ;)

Skrevet
Det er foreløpig ikke forekomst av ikter i Sognsvann i år.

Slapp av (og følg med på badesidene i Aftenposten. Der sjekkes jo både temperatur, renhet osv) ;)

Feil, det ER påvist ikter i Sognsvann i år. Det kan både vi, Oslo Kommune, og ikke minst guttungen bevise... Guttungen fikk ikter på seg og allergisk reaksjon etter bading der for snart to uker siden. Full jubel og kløe all the way...

Skrevet
Ingen av oss som er vokst opp i nærheten av sognsvann (eller i Oslo forøvrig) ville finne på å bade der! Dette pga iktene som ble nevnt tidligere og at det generelt er veldig skittent der. Men hver år ser jeg mange som bader der, særlig mange barn. Men jeg tror mange av disse ikke vet om iktene og ulumskhetene i dette vannet.

Snakk for deg selv ;) Jeg, og de fleste andre jeg kjenner i Oslo har ingen problemer med å bade i Sognsvann, og gjør det stadig.

Gjest asfaltungen
Skrevet

jeg bader aldri på songsvann eller frysja.

har ikke gjort det på mange år. leste her forleden at vannkvaliteten på frysja f.eks. ikke er godkjent som badevann i Eu. Sånn sett er jeg med i Eu ;)

Har aldri fått utslett av songsvann, men syns det er ekkelt rett og slett. Nå har jeg aldri likt innsjøer (spesielt ikke bitte små) heller da. Foretrekker saltvann, der er det iallefall litt "gjennomtrekk"

Anbefaler øyene i fjorden, Ulvøya og Huk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...