Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2006 #1 Skrevet 30. juni 2006 Jeg jobber på en fabrikk der vi har stemplingsur. Arbeidstiden er fra 0700 til 1500. Hvis man blir ferdig med arbeidet klokken 1450 f.eks så har vi to valg. Vi kan enten stemple oss ut og dra hjem da, eller vente til klokken tre med å stemple ut og dra(da sitter vi kun i kantina å venter på at klokka blir 1500). Hvis vi stempler ut 1450 så får vi kun betalt til 1430. Hvis vi setter oss å vente til klokken tre får vi selvfølgelig betalt til klokken tre. Er dette normalt? Og lov? Det er få som gidder å stemple ut 1450 for da har man jo jobbet "gratis" i 20 minutter. Arbeisgiver hadde jo faktisk tjent på at vi fikk betalt til kl 1450 istendefor til 1500 for de færreste drar jo 1450 siden vi da kun hadde fått lønn til 1430. Noen som forsto denne forklaringen? Og vet om dette er vanlig praksis?
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2006 #2 Skrevet 30. juni 2006 Vi har stempling der jeg jobber. Men har aldri tenkt på at vi ikke får betalt hvis vi stempler oss ut 5-10 min.før. Tror ikke det er sånn hos oss. Der får vi nok betalt for sen reelle tiden vi er der. Kan ikke tenke meg at det der er lov.
Jane How Skrevet 30. juni 2006 #3 Skrevet 30. juni 2006 Tviler på at dette er lov, og om det er lov, er det uansett dårlig skikk! Enten regnes lønna av tiden man er der nøyaktig, ellers tror jeg det er vanlig å runde av. Det mest vanlige tror jeg er: -å få lønn for 7-15 (ditt tilfelle) og at stemplingsuret bare er en kontroll på at folk faktisk er der i dette tidsrommet (går du fem min før en gang gjør det ikke noe, men du gjør det ikke hver dag) -eller å runde til hvert kvarter eller 10. minutt, enten oppover eller til det nærmeste. Da kan man ikke tjene/tape mye uansett. Om dere avregnes etter det siste her, burde dere heller blitt rundet til 1445, eller evnt til 15, men IKKE til 1430. Om noen skal tjene på en slik avrunding, bør det være dere, vet at dere får betalt ut kvarteret.
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2006 #4 Skrevet 1. juli 2006 Tviler på at dette er lov, og om det er lov, er det uansett dårlig skikk! Enten regnes lønna av tiden man er der nøyaktig, ellers tror jeg det er vanlig å runde av. Det mest vanlige tror jeg er: -å få lønn for 7-15 (ditt tilfelle) og at stemplingsuret bare er en kontroll på at folk faktisk er der i dette tidsrommet (går du fem min før en gang gjør det ikke noe, men du gjør det ikke hver dag) -eller å runde til hvert kvarter eller 10. minutt, enten oppover eller til det nærmeste. Da kan man ikke tjene/tape mye uansett. Om dere avregnes etter det siste her, burde dere heller blitt rundet til 1445, eller evnt til 15, men IKKE til 1430. Om noen skal tjene på en slik avrunding, bør det være dere, vet at dere får betalt ut kvarteret. ← Enig. Nå er det noen år siden jeg hadde stemplingsur-jobb, men der var praksisen sånn at en arbeidsleder/formann e.l uansett holder oversikt over det som står på kortene, og h*n visste jo hvordan arbeidsdagen hadde vært, og evt om man hadde spesielle avtaler 8for å rekke kollektivtransport, feks). Om det ikke var mer å gjøre en dag fikk vi gå hjem tidligere, men uten at VI tapte på det. Det synes jeg er real praksis. Så får de heller vurdere om de har ansatt for mange om det stadig er sånn at man er ferdig lenge før tida. Man har jo gjerne en arbeidskontrakt som sier hvor mange timer i uka man skal jobbe også - ut fra det trådstarter beskriver virker det som arbeidsgiver kanskje bryter den kontrakten?
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2006 #5 Skrevet 2. juli 2006 er temmelig sikker på at du skal ha betalt for hver påbegynte halvtime/time. (Altså jobber du til 1435 skal du ha betalt til 15.) Mulig det er litt forskjeller fra yrke til yrke, men jeg ville kontakta fagforeninga og hørt.
Cata Skrevet 2. juli 2006 #6 Skrevet 2. juli 2006 Jo, jeg tror det er lov. Det betyr imidlertid ikke at alle praktiserer det. Mener å huske at for dem som har fasttid der jeg jobber så vil man bli trukket om man går mer enn 5 minutter før tida, eller om man kommer mer enn 10 minutter for sent. Dette ble opplyst om da stemplingssystemet ble innført. Har man fleksitid så kan man komme og gå litt mer fritt, men det totale timetallet pr. måned skal selvsagt stemme.
Jane How Skrevet 2. juli 2006 #7 Skrevet 2. juli 2006 Jeg tror det er mer vanlig med hvert påbegynte kvarter (halvtime blir veldig mye), hvertfall hos et par vikarbyråer er det slik; rund opp til nærmeste kvarter. Jeg kan ikke forstå at det kan være lov å runde så mye som 20 minutter ned (uten at det har noe å si hva jeg forstår og ikke)
Krista83 Skrevet 4. juli 2006 #8 Skrevet 4. juli 2006 Nå har ikke vi stemplingsur der vi jobber.. men om vi er nødt til å være igjen etter stengetid så må klokken være kvart over for at vi skal få betalt til halv...
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2006 #9 Skrevet 4. juli 2006 Vi har fleksitid og stempligsur. Hos oss telles det ned til minste minutt. Har du vært et minutt for mye er det pluss i timebanken og motsatt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå