Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2006 #1 Skrevet 30. juni 2006 Dette her blir litt vanskelig å forklare, men jeg prøver, trenger noen synspunkter eller å høre om andre har vært borti det samme.. Saken er: For fem år siden kjøpte jeg rekkehus sammen med min samboer, vi lånte ca. 1,5 mill. huset kostet 1,250, lånte litt ekstra for å pusse opp bl.a. I dag står det igjen 1,3 mill. Vi lånte halvparten hver oss slik at alt ble delt 50/50, videre delte vi 50/50 på alt av regninger og mat etc., selvom han tjente 250 tusen mer enn meg i året så han har selvfølgelig klart å spare mye penger, husarbeid ble delt 90/10. Nå har jeg flyttet og han mener han bare skal ta over gjelden slik at jeg blir gjeldsfri, har jo betalt ned en liten sum på dette huset og føler at jeg blir lurt, jeg sitter ikke igjen med noen ting etter disse fem årene. Burde jeg ta en takst på huset for å se om vi kan får mer enn 1,3 for det eller skal jeg bare la han få overta alt? Klarer ikke å slippe den tanken om at han lurer meg, fornuften sier meg at jeg kanskje bør ha en takstmann på dette bare for å se. Er det noen andre her som har vært i samme situasjon?? Vi hadde ingen samboerkontrakt/avtale (dessverre).
L@dy Skrevet 30. juni 2006 #2 Skrevet 30. juni 2006 Burde jeg ta en takst på huset for å se om vi kan får mer enn 1,3 for det eller skal jeg bare la han få overta alt? Klarer ikke å slippe den tanken om at han lurer meg, fornuften sier meg at jeg kanskje bør ha en takstmann på dette bare for å se. Er det noen andre her som har vært i samme situasjon?? Vi hadde ingen samboerkontrakt/avtale (dessverre). ← Jeg har ingen peiling på dette, siden je galdri har kjøpt hus selv. Men min tanke var, før jeg hadde lest ferdig innlegget var at dere må få en takst på huset. For om du gjør som han sier, så går jo du glipp av verdi økningen og DET blir jo helt feil! Om du er usikker så hadde jeg vertfall tatt kontakt med noen som har peiling på dette, etterpå er det for seint!
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2006 #3 Skrevet 30. juni 2006 Ja, du blir lurt! Hvis huset står på dere begge, MÅ du få tak i en takstmann og få en takst på huset. Overskuddet skal dere dele 50/50. Verre enn dette er det faktisk ikke - og er det som er normalt å gjøre ved brudd!
Gjest Gjesta Skrevet 30. juni 2006 #4 Skrevet 30. juni 2006 Jeg er ikke helt sikker på det her, sikkert mange her inne som kan hjelpe deg bedre. Men, det høres ut som en svært dårlig løsning for din del. Min venninne ble kjøpt ut fra sin eks, de eide et hus sammen. Da fikk hun igjen det hun hadde betalt pluss verdiøkningen. Dvs. hver krone hun betalte inn pluss ca 15(?)% verdiøkning.
Gjest gjest1 Skrevet 30. juni 2006 #5 Skrevet 30. juni 2006 Helt klart at du blir lurt hvis du går med på han forslag. Da har jo du i parksis betjent hans lån så lenge dere har eid huset. Du må få takst, og du kan kreve at han skal kjøpe deg ut til markedspris, hvis ikke må dere selge på det åpne markedet. Boligprisene i dette landet har tros alt steget en del de site 5-6 åra. Ikke la han få ture frem, her må du stå på krava, det dreier seg tross alt om dine penger og fremtidige muligheter til å komme deg inn på boligmarkedet alene.
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2006 #6 Skrevet 30. juni 2006 Ja, tenkte meg det, synes det ble litt for lettvint for han. Bestiller takstmann, så får vi høre hva han sier. Men han er veldig manipulerende og mener at jeg vil tape på å ha takstmann på huset, men jeg tror jeg vil ta den sjansen, fordi vi har pusset opp en del samt at tilsvarende hus/leiligheter i nærheten går for over 1,5 mill. Kunne vært godt med litt egenkapital slik at jeg kanskje kunne få muligheten til å kjøpe meg noe selv. Takk for svar.
Gjest Fruktfat Skrevet 30. juni 2006 #7 Skrevet 30. juni 2006 han må vel kjøpe deg ut!? du kan jo ikke bare gi fra deg halve huset til ham; gratis! og selvfølgelig skal du ha takstmann, og om huset da får en takst på 1,5mill, skal han betale deg 750 000. du må selge din del til ham/han kjøper din del.
Gjest Gjesta Skrevet 30. juni 2006 #8 Skrevet 30. juni 2006 Ja, tenkte meg det, synes det ble litt for lettvint for han. Bestiller takstmann, så får vi høre hva han sier. Men han er veldig manipulerende og mener at jeg vil tape på å ha takstmann på huset, men jeg tror jeg vil ta den sjansen, fordi vi har pusset opp en del samt at tilsvarende hus/leiligheter i nærheten går for over 1,5 mill. Hehe, tror du kan ta "den sjansen" uten å tenke deg om to ganger
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2006 #9 Skrevet 30. juni 2006 Takstmann og hvis markedet er slik der du bor at boligene blir solgt over takst, så selg huset på det frie markedet. Da kan eksen din by over de andre budgiverne hvis han vil. Om han bare betaler deg det taksten blir på, dvs halve verdiøkningen, så kan du gå glipp av en del tusenlapper hvis boligene i nærområdet stort sett blir solgt langt over takst. I Oslo blir boligene solgt over takst, og det tror jeg de gjør utenfor Oslo og i alle større byer. Hør med takstmannen og evt. megler om hvordan boligmarkedet er der dere bor, hvis du ikke vet det selv. Jeg ville undersøkt før jeg gikk med på at han overtar boligen til takst, og at du bare får halve verdiøkningen.
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2006 #10 Skrevet 30. juni 2006 For en luring. Klart du blir lurt. Han må som sagt ovenfor her betale ut deg. Bestill takstmann.
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2006 #11 Skrevet 1. juli 2006 Du må bestille en takstmann. Hvis det nå er lån på 1,3 og huset blir taksert for 1,6 f.eks. må han betale deg. 150.000,-. Det er fordi du skal ha halvparten av verdiøkningen. Du kan vel ikke regne med å få igjen det du har betalt idet du måtte ha betalt husleie om du bodde et annet sted. Da hadde du jo bodd gratis når du bodde med ham og det er ikke riktig.
AngelinaJ Skrevet 1. juli 2006 #12 Skrevet 1. juli 2006 Blir nesten redd når jeg leser dette. Du må for all del ikke godta at han overtar gjelden og dermed blir eier av huset. Dere har, etter det du skriver kjøpt huset for 5 år siden, og verdistigningen disse årene har vært formidabel. Uten at jeg vet hvor du bor ( og det er selvsagt av betydning) vil jeg tro at huset har steget minst 700 000. Ofte er det også sånn at hus går over prisantydning. Hvis jeg var deg ville jeg hatt 3-4 melgere innom og vurdert prisen på huset, og regnet gjennomsnittet av det. Halvparten av denne summen, minus gjeld er din. Du kan også om du vil kreve at huset blir lagt ut til salgs, da kan han kjøpe det for høyeste bud. Dette kan jo vippe begge veier, samtidig kan det føre til mye trøbbel med din tidligere samboer. Lykke til og håper de svarene du har fått hjelper deg videre.
Gjest gjest1 Skrevet 1. juli 2006 #13 Skrevet 1. juli 2006 Som alle andre her sier - om du går med på dette blir du lurt. Boligmarkedet de aller fleste steder i landet har økt noe voldsomt de siste årene, så uten av jeg vet hvor dere bor så skulle jeg tro at det gjelder for dere også. Jeg tror ikke jeg ville slått meg til ro med kun en takst heller. Hadde det vært meg hadde jeg nok krevd at den skal legges ut på det åpne merkedet og så kan han få kjøpe det til høystbydende. At hus/leiligheter blir går flere hundre tusen over takst er ikke uvanlig. Til sammenligning - leiligheten i oppgangen ved siden av min gikk nylig 330.000 over takst - og 620.000 mer enn vi ga for vår leilighet for 2 år siden. På ingen måte enestående eksempler - hvertfall her jeg bor går så og si alt over takst.
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2006 #14 Skrevet 3. juli 2006 Jeg takker nok en gang, tror jeg skal få store problemer med dette fordi min eks mener det står igjen kostnader på huset for minst 300 000,- jeg kan være enig at noe må kostes på, han mener videre at jeg kommer til å tape på å gjøre dette. Han vil selvsagt nevne alt som er negativt med huset når en takstmann kommer slik at taksten skal bli så lav som mulig, videre mente han at jeg måtte være stokk dum som trodde at huset hadde steget i verdi siden vi kjøpte det, vi har jo pusset opp noe, helt nytt kjøkken bl.a + at markedsverdien har steget jeg vil jo tro at huset har steget i verdi. Men blir veldig usikker nå, om jeg kanskje kommer til å tape på dette og blir sittende med gjeld istedenfor. Det var ikke måte på alle utgifter jeg kom til å få med å legge det ut for salg, m.h.t megler osv. så han mente at jeg var dum som vil dette, men jeg lurer heller på om han er redd for at jeg får rett, slik at han ikke får seg billig bolig noe han gjør hvis han tar over gjelden.
Gjest Piper Skrevet 3. juli 2006 #15 Skrevet 3. juli 2006 Jeg takker nok en gang, tror jeg skal få store problemer med dette fordi min eks mener det står igjen kostnader på huset for minst 300 000,- jeg kan være enig at noe må kostes på, han mener videre at jeg kommer til å tape på å gjøre dette. Han vil selvsagt nevne alt som er negativt med huset når en takstmann kommer slik at taksten skal bli så lav som mulig, videre mente han at jeg måtte være stokk dum som trodde at huset hadde steget i verdi siden vi kjøpte det, vi har jo pusset opp noe, helt nytt kjøkken bl.a + at markedsverdien har steget jeg vil jo tro at huset har steget i verdi. Men blir veldig usikker nå, om jeg kanskje kommer til å tape på dette og blir sittende med gjeld istedenfor. Det var ikke måte på alle utgifter jeg kom til å få med å legge det ut for salg, m.h.t megler osv. så han mente at jeg var dum som vil dette, men jeg lurer heller på om han er redd for at jeg får rett, slik at han ikke får seg billig bolig noe han gjør hvis han tar over gjelden. ← Jeg ville sørget for at han ikke var hjemme, den dagen takstmannen kom på besøk. Eller så hadde jeg forklart til takstmannen, at du har en ex som vil ha lavest mulig takst på rekkehuset og vil derfor peke på alt som er negativt. Og til det siste, han har lyst på en billig bolig, og ønsker selvfølgelig ikke å måtte betale deg ut. Det vil jo bli dyrere for han. Men ikke gi deg, du har krav på ditt
Gjest gjest1 Skrevet 3. juli 2006 #16 Skrevet 3. juli 2006 Ville og sørget for at han ikke var hjemme den dagen takst mannen kommer. evt du kan få en egen takst mann. Ikke bekymre deg for utgiftene til megler de må dere dele siden dere skal selge et hus ilag. Du kommer garantert til å tjene på at huset blir solgt. Han prøver bare å manipulere deg, så stå på kravene. Det kan faktisk i ditt tilfele lønne seg og kontakte advokat, han virker som typen som vil lage mest mulig problemer for deg. Og hvis du kan tjene 150-200 tusen på at huset blir solgt så er advokathonorar på 5-6000 småpenger.
Susan Sto Helit Skrevet 3. juli 2006 #17 Skrevet 3. juli 2006 Om huset må kostes på, så er vel dette et problem for din eks, eller evt. andre som skal kjøpe det? Du skal selvfølgelig få en eller flere takstmenn innom. De fleste meglere taksterer gratis. Hvis eksen ikke er enig i pengedelingen etter at du har fått flere forskjellige takster, så si at da selger dere. Da skal dere selvfølgelig dele utgiftene det blir på salget. (Ca 50.000-100.000) Overskuddet etter at lånet er nedbetalt, og megler har fått sitt, deles likt mellom dere. Da skulle du sitte igjen med en liten sum du kan bruke til å komme deg inn igjen på markedet med. Kontakt gjerne advokat hvis du føler du trenger litt bistand. Som andre nevner, i denne sammenhengen er advokatutgiftene småpenger i forhold til hva eksen din forsøker å snyte deg for!
Fakse Skrevet 3. juli 2006 #18 Skrevet 3. juli 2006 For å føle deg tryggere på at du ikke kommer til å tape på å få tatt en takst, så kan du jo sjekke hvordan prisutviklingen har vært i akkurat det området dere har hus de siste årene. Om prisene har steget så har jo i alle fall ikke deres hus tapt seg i verd med mindre dere har gjort skade på huset eller oppdaget store feil som ingen visste om da dere kjøpte. Ta kontakt med en megler eller tre og hør om hvordan prisutviklingen har vært du! Og stå på, la han for all del ikke få lov til å lure deg!
AngelinaJ Skrevet 3. juli 2006 #19 Skrevet 3. juli 2006 Lurer på hvilken planet din eks bor på som ikke tror husprisene har steget disse fem årene. En megler som takserer hus, tar utgangspunkt i huset slik det står, og setter prisen derretter. Jeg er enig i det andre har sagt at jeg ville fortalt melger at eksen ville ha lavest mulig takst, og derfor kom til å påpeke alle feil. Kan du ikke fortelle oss hvordan det gikk?? Lærerikt for oss andre
Gjest Hilde K S Skrevet 3. juli 2006 #20 Skrevet 3. juli 2006 Det er verditaksten og ikke meglertakst som legges til grunn når man går fra hverandre. Da skal man vel ha inn en nøytral takstmann. Disse vet akkurat hvordan de skal sette taksten på et hus. Jeg tror trådstarters eks er en god luring. La ting angående økonomi skje på den måten det skal skje og bruk det argumentet overfor ham. Da blir ingen av dere tapere. Bortsett fra ham, kanskje, som prøver å snike til seg huset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå