Gå til innhold

Sci- fi - Bridget, Milo...men øvrige deltakere er velkomne

Milo Minderbinder

Anbefalte innlegg

Vel

Dette begynte vel egentlig som en bisetning til Bridget i tråden som har med yndlingsfilmer å gjøre; science fiction -bokserien Dune ble nevnt, og det som er når slike ting nevnes for andre som har hørt om det, er at det som regel utløses en langtekkelig diskusjon med drømmende oppramsing av diverse serier, bøker, forfattere med mer på en måte som ville gjort at det opprinnelige tema ville ha kommet i en lei bakevje. Så derfor starter jeg likegodt en ny tråd.

Når det gjelder serien Dune, som er noe med det mest ypperste som er skrevet innen sjangeren, så så jeg nylig at den er blitt til norsk oversatt av Torstein Bugge Høverstad (han som har oversatt Ringenes herre og Harry Potter-serien) Den opprinnelige serien er på 6 bøker, men hr. Herbert hadde planer og manuskripter liggende klare for flere, men døde før han fikk gjort noe med dem. Hans sønn, som i seg selv også er en glimrende skriver, tok mot til seg og fikk med seg en kar, Kevin Anderson, og de har nå skrevet en såkalt prequel-trilogi (titler "house atreides", "house harkonnen" og "house corrino"), som faktisk holder like høy standard som originalserien. I tillegg har de nå også skrevet en offspring-bok som heter "Legends of Dune - the butlerian jihad". Jeg antar at denne er like bra som alt det andre. Og ja, Bridget......ta deg en tur inn i en hvilken som helst bokhandel med respekt for seg selv, og du vil finne alt i sammen.

Jeg var forøvrig ikke klar over at Ender-serien var såpass omfattende...så jeg får ta meg turen. En del av dem er oversatt, ikke sant?

vel....Dette ble et litt rotete innlegg...men....det får nå så være..

Milo :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...