Gå til innhold

Ditt rareste danske uttrykk?


Vela

Anbefalte innlegg

Danskene er noen rare dyr. Hva er det rareste danske ordet eller uttrykket du har hørt??

Mine favoritter er:

Marsipangris: Mandelmassenasse :overrasket:

You've gotta be shittin' me: Du må lave fis med mig :ler:

Endret av Vela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bolle...

Har hatt det morsomt med en venninne som skal reise til danmark for å stille ut en ilder som heter bolle... Spesielt med tanke på hva det betyr i danmark...

Hun sier hun håper han ikke vinner førstepremien, for det blir kanskje litt flaut når de roper opp "vinner av danske ilder'n er bolle, eieren er frøya" knis knis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vad laver du?

Det sier de alltid i reklame for danske serier på tv! Betyr sånn ca "hva skjer?".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også disse tallene deres da, fjers og sånt.. har aldri helt skjønt hvordan det funker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det beste er Snabela = alfakrøll @! (kanskje det skrives i to ord - hørtes litt rart ut når jeg leste det.. Snabel a)

Hi hi, syns ellers det danske språket er både morsomt og spennende!

Endret av Hottentotten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Miloine
Også disse tallene deres da, fjers og sånt.. har aldri helt skjønt hvordan det funker..

:ler: enig, og jeg nekter å lære det-retten og sletten!

grine/græte= le (skrev det nok litt feil)

I mine "unge dager" bodde jeg i et kollektivkompleks der det var 36 dansker og 3 nordmenn inkl.meg selv - de sier mye merkelig disse danskene, men for noen flotte mennesker de er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg husker en liten sang fra Postkassetten for hundre år siden;

"Vi sejler nedover åen og postbudet satt og drakk, skåål gamle Mons!" Blir i festehumør! God fredag! :vinke::briller2::danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miloine
Jeg husker en liten sang fra Postkassetten for hundre år siden;

"Vi sejler nedover åen og postbudet satt og drakk, skåål gamle Mons!" Blir i festehumør! God fredag! :vinke:  :briller2:  :danse:

Den husker jeg også gjest! Mener å huske at det var Harald Heide Steen jr. som sa det!

Han hadde faktisk mange artige fraser på "dansk" :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Miloine
Miloine: Ja, det var Harald Heide Steen, utrolig morsom! :legrine:

:ler: ja, *mimrer* ingen sommer uten postkasetten (den gangen)

Også har de guff på isen ... høres litt ekkelt ut da... hehe

Hi, hi, men det er ganske godt da - bare ikke det er i store mengder, ganske kvalmende faktisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

En norsk ung mann i kongens klær nede i Kosovo skulle invitere en søt, dansk soldatjente på en kopp kaffe og sa på bredt trøndersk:

"Vill du værra med ein tur bort i knæpptelte vårres?"

Ingen hylende sukse, siden "kneppe" på dansk betyr knulle........

Han endte opp med en durabelig blåveis,den unge damen var i tillegg til å være søt også meget hissig. Etter noe om og men fikk de oppklart misforståelsen, og er i dag gift og har to barn, hvorav den ene snakker plett dansk og den andre er brei-trønder til gangs.

Hun ringte forøvrig til meg en dag og lurte på hvordan hun skulle tilberede "lammekølle". Det tok litt tid før jeg skjønte at hun mente "lammelår".

Min yngste datter foresket seg i en barnebok de hadde, men jeg hadde store problemer med å holde meg alvorlig når jeg skulle lese for henne. For gjøken ( boken handlet om en foreldreløs gjøkunge.....) sprang rundt og sa "kuk-kuk" tre ganger på annenhver side hele boken gjennom.

Endret av lenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...