Gå til innhold

Varmekabler og parkett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ifølge min stesvigerfar er det problematisk å legge parkett på et gulv med varmekabler. Stemmer dette? Spurte en del av mannfolka på jobben i dag, og de mente det var uproblematisk, i alle fall om man snakket med fagfolk og fikk tips til type parkett og så videre. Vi ser for oss å legge parkett i stua og kjøkkenet når vi overtar en bolig utpå høsten en gang. Der er det laminat i dag, og vi tenkte å bare legge parketten rett oppå. Men så er det varmekabler i gulvet da...

Noen som vet?

Skrevet

Det kommer nok litt an på både kabler og parkett. Man skal blant annet ikke kjøre full guffe på kablene når man har parkett.

Vi har en kjeller med varmekabler under (billig) laminat og det har gått helt fint i mange år.

Jeg ville spurt "fagfolk" og fått råd om underlag og type parkett.

Gjerne flere forskjellige.

Skrevet

Jeg har eikeparkett og varmekabler hjemme - begge deler er lagt av fagfolk som vet hva de holder på med.

Skrevet

Du får kjøpt/lagt av elektriker varmekabelmatter som har lavere varme enn tradisjonelle varmekabler og er dermed mer egnet som underlag for parkett.

Vi har støpt varmekabler i betong og lagt parkett oppå. Cluet er å ha termostat som sørger for at det ikke blir for varmt. Funker fint hos oss.

Gjest Gjest
Skrevet
Ifølge min stesvigerfar er det problematisk å legge parkett på et gulv med varmekabler. Stemmer dette? Spurte en del av mannfolka på jobben i dag, og de mente det var uproblematisk, i alle fall om man snakket med fagfolk og fikk tips til type parkett og så videre. Vi ser for oss å legge parkett i stua og kjøkkenet når vi overtar en bolig utpå høsten en gang. Der er det laminat i dag, og vi tenkte å bare legge parketten rett oppå. Men så er det varmekabler i gulvet da...

Noen som vet?

det selges jå sånn parkett ferig nå....

Skrevet

Jeg hadde elektriker her i går (Mester med ingeniørutdannelse og nærmere 40 år i faget) og snakket med ham om det i forbindelse med oppgraderinger vi har tenkt å gjøre her og han sier at tynnparkett (F.eks. Tarkett 8,5 mm.) og laminat går bra, men han nekter både å legge og godkjenne alle typer elektrisk gulvvarme som ligger under tradisjonell parkett på 10 mm. eller mer. Årsaken er at tykkelsen/materialet ikke leder varmen godt nok ut og at kablene derfor "brenner opp" etter en tids bruk og kan skape brannfare. Det kan selvfølgelig gå bra dersom man baserer seg på å bruke kablene bare på f.eks. halv styrke, men han som fagmann kan ikke godkjenne den typen løsninger.

Ett av hans store problemer om dagen er nettopp folk som kjøper gulvvarme samme sted som de kjøper fliser/parkett og legger selv for deretter forvente at hans firma skal godkjenne og koble til. Han kunne fortelle meg om mange tilfeller av folk som rett og slett må godta at de har varmekabler som ikke er (lovlig) tilkoblet evt. rive opp hele gulvet.

Det finnes selvfølgelig løsninger som gjør det mulig å kombinere parkett og elektrisk gulvvarme, men det krever samarbeid med fagfolk hele veien og koster desto mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...