ilona Skrevet 29. juni 2006 #1 Skrevet 29. juni 2006 (endret) Jeg har blitt veldig glad i å lytte bøker. Jeg lytter hovedsaklig på engelsk, jeg synes innspillingene har vanligvis meget høy kvalitet, og det er helt nydelig å lytte pent engelsk. Så er jeg veldig interessert engelsk litteratur også. Men. Siden norsk ikke er mitt morsmål, hadde jeg sikkert lært mye av å lytte på norsk. I tillegg er utvalget i bibliotek mye bedre på norsk, lydbøker er dyre greier. Jeg har hatt to problemer: 1. Jeg har bott i Norge noen år og allerede lest mange av de norske bøkene som jeg er interessert i: Eldstad, Wassmo, Ragde, Fossum, Holt, Loe, Kalvø, Tove Nilsen... Ønsker gjerne nye litterære venner fra Norge! 2. Jeg er rimelig kresen lytter, og mener at mangen av innspillingene ikke holder mål. Leseren er irriterende overentuastisk (spesielt kvinner), eller du må til og med lytte på pusting, pesing og sideblaing. Jeg rolige mannerøster, og har funnet noen få favorittlesere: Nils Johnson (Forrest Carter: Lille Tre) Hallbjørn Rønning (Mykle: Sangen om den røde rubinen) Are Kalvø Erlend Loe Noen som har gode tips der ute? Endret 29. juni 2006 av ilona
LilleBille Skrevet 29. juni 2006 #2 Skrevet 29. juni 2006 Are Kalvø - Syden - er bare helt topp. Ellers synes jeg Richard Hermann har en fantastisk fortellerstemme - og alle bøkene hans om engelske konger/dronninger og ikke minst "London mine drømmers by" - kan jeg høre om igjen og om igjen.
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2006 #3 Skrevet 29. juni 2006 Enig med LilleBille - Syden på lydbok er fantastisk! Doppler av Erlend Loe har jeg også på lydbok, og syns den er veldig bra. Det er også flott å høre på diverse Varg Veum når Bjørn Willberg Andersen leser.
LilleBille Skrevet 29. juni 2006 #4 Skrevet 29. juni 2006 Dopler synes jeg var skrekkelig kjedelig (både boken - og som lydbok) - men når Erlend Loe leser Hal Sirowich dikt - Sa Mor - er han helt ubetalelig - ellers synes jeg han blir for monoton og treg.
ilona Skrevet 29. juni 2006 Forfatter #5 Skrevet 29. juni 2006 Tusen takk for tipsene! Jeg likte Erlend Loe veldig godt når han leste i Pigvinenes marsj, så jeg regner med at også lydbokinnspillingene faller i smak. Jeg tror jeg liker at det blir skjedeligt, heller det enn for dramatisk.
villemo69 Skrevet 30. juni 2006 #6 Skrevet 30. juni 2006 Jeg anbefaler deg å høre på Levi Henrikssens Snø vil falle over snø. Den er meget bra!!!
blå Skrevet 1. juli 2006 #7 Skrevet 1. juli 2006 (endret) Bøkene om Elsi lund og bøkene om Elling syns jeg var veldig fine. Også likte jeg godt Fata Morgana av Roy Jacobsen Endret 1. juli 2006 av blå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå