Gjest Anonymous Skrevet 20. desember 2002 #1 Skrevet 20. desember 2002 Foregår saksbehandlingen i en rettsal som i en vanlig rettsak, eller foregår den i et vanlig rom hvor alle som skal si noe i saken er tilstede samtidig? Vil noen som har vært gjennom en fylkesnemdbehandling i forbindelse med barnevernet forklare meg dette??
Gjest Anonymous Skrevet 20. desember 2002 #2 Skrevet 20. desember 2002 Hadde vært fint om noen kunne svare meg på dette.....
Gjest Anonymous Skrevet 20. desember 2002 #3 Skrevet 20. desember 2002 Hvis det er vitnene du tenker på,er ikke de derunder hele saken;bare når de avlegger forklaring. De som har noe med saken å gjøre,altså partene(barnevern,advokater og foreldre)er der hele tiden.
Thea Skrevet 20. desember 2002 #4 Skrevet 20. desember 2002 Å hjelpemejien. Nå fikk jeg det "ungdomskoletentamenflashback`et" Ushjameji Men desverre fulgte jeg ikke noe sånn særlig med når det kom til dette stykket så noe mer vettugt svar kan du ikke få fra meg. Sorry :D
Cassandra Skrevet 20. desember 2002 #5 Skrevet 20. desember 2002 I en fylkesnemd sitter det et "panel" med dommer og tre, fire med dommere. Det er Nemda. Så er det biologiske foreldre med sin advokat, og barnevernet med sin. Nemda sitter foran og partene på hver side av rommet. Vitner blir ført for begge parter. *Grill ,grill, grill* En sak varer som regel en dag, men kan vare i to, opptil tre dager. Var det dette du lurte på? Flere spørsmål? Spør i vei. Jeg har ikke selv vært i en fylkesnemd sak, men jeg vet en hel masse for det...*s* Så spør i vei....
Gjest Anonymous Skrevet 21. desember 2002 #6 Skrevet 21. desember 2002 Foregår dette i en rettsal eller et vanlig rom?
koldbruna Skrevet 21. desember 2002 #7 Skrevet 21. desember 2002 I en fylkesnemd sitter det et "panel" med dommer og tre, fire med dommere. Det er Nemda. Så er det biologiske foreldre med sin advokat, og barnevernet med sin. Nemda sitter foran og partene på hver side av rommet. Vitner blir ført for begge parter. *Grill ,grill, grill* En sak varer som regel en dag, men kan vare i to, opptil tre dager. Var det dette du lurte på? Flere spørsmål? Spør i vei. Jeg har ikke selv vært i en fylkesnemd sak, men jeg vet en hel masse for det...*s* Så spør i vei.... "panelet" består av som cassandra skriver dommer og tre,fire med dommere,disse personene kan være en psykolog,en barnevernskurator,en lege. Det var i allefall de som var dommere i min fylkesnemd sak. Jeg har vært i fylkesnemd sak og vet også litt *s* koldbruna
Gjest Anonymous Skrevet 23. desember 2002 #8 Skrevet 23. desember 2002 Men fåregår dette i en rettsal eller et vanlig rom??
Gjest Anonymous Skrevet 23. desember 2002 #9 Skrevet 23. desember 2002 Og virker nemdsmedlemmene alvorlige og formelle???
Cassandra Skrevet 23. desember 2002 #10 Skrevet 23. desember 2002 Det foregår IKKE i en rettsal. Biologiske foreldre trenger IKKE å vitne dersom de ikke selv ønsker. Nemda er formelle, det er alle. Selv om det ikke er i en rettsal, så er det likevel et juridisk fora, med alt som følger med det. Skal du i fylkesnemda snart kanskje? I så fall ønsker jeg deg lykke til, og bare si at livet MÅ gå videre. For ingen kan ta fra deg det faktum at du er mamma eller pappa til barna dine!
Gjest Tiit Skrevet 26. desember 2002 #11 Skrevet 26. desember 2002 Jeg har vært i fylkesnemda flere ganger, og her vi bor, så bruker de rettslokalene. Men det er en av de mindre rommene i rettsbygningen. Jeg har også vært i "vanlig" rettsak, og jeg vil si at det i fylkesnemda var samme grad av alvorlighet, og like formelt som i en rettsak. Jeg har vært som barnevernets representant alle gangene. Jeg vil si at behandlingen i fylkesnemda virkelig styrker foreldrenes rettsikkerhet i forhold til disse sakene. Om det styrker barnets rettsikkerhet like mye, er jeg ikke sikker på. Barnet skal jo ha sin talsperson, men den stiller som regel svakere enn advokaten på foreldrenes side. Men det er nå min vurdering.....
Cassandra Skrevet 1. januar 2003 #13 Skrevet 1. januar 2003 Jeg skjønner godt at du er redd, og kan vel ikke si noe særlig for å trøste deg. Du må bruke advokaten din masse! Spørre, grave og forberede deg så godt du kan. Du må tenke deg godt om hva som er best for barna dine, og sørge for at du kjemper for de rette grunnene... Dersom du trenger noen å snakke med kan du sjekke sidene til www.home.no/fabafo Det er en forening for biologiske foreldre som har barna sine i fosterhjem. Der kan du finne tre kontakt personer som du kan ringe til som vet hva du skal gjennom nå. Fabafo kan ikke gi deg juridisk hjelp på noen måte, eller gå inn i saken din, men det kan kanskje være godt med noen som lytter til deg, og forstår hvordan du har det? Jeg vet ikke hva mer jeg kan si deg, særlig siden jeg ikke helt vet HVA du er redd for... Jeg gjetter meg frem, og antar at du er en mor eller far som har barn i fosterhjem... og at saken nå skal opp i Fylkesnemda.
Gjest Tiit Skrevet 1. januar 2003 #14 Skrevet 1. januar 2003 Jeg vet jo ikke hva du er redd for da, siden jeg ikke vet hvem du er; mor, far, barn, eller andre... i en fylkesnemdsak. Uansett er det lurt å forberede seg godt. Vit hva du synes er viktigst å få frem, og sørg for å benytte anledningen du har til å få sagt dette viktigste. Det er lett å bli forvirret, og føle seg veldig liten innimellom alle disse "viktige personene". Hold fast på "det viktigeste", og prøv å formidle det. Det kan helt sikkert virke veldig skremmende med en slik sak, og det kan synes som om mange "fiender" har alliert seg. Men alle som er engasjert i en slik sak, skal hele tiden ha som fokus hva som vil være til beste for barnet/barna. Veldig vanskelig å si noen oppmuntrende ord til deg som gruer deg slik, nå jeg ikke vet hvilket forhold du har til saken som skal opp. Uansett; de formelle rammene er for å styrke rettsikkerheten til foreldrene, og det gjør de også. Lykke til uansett!
Gjest Anonymous Skrevet 2. januar 2003 #15 Skrevet 2. januar 2003 Jeg er en ung mamma på 21 år med en liten datter på fire måneder. Barnevernet mener at jeg mangler ressurser til og ha henne hos meg. Jeg gråter inni meg............ Gruer og gruer meg til dette....... :cry:
Cassandra Skrevet 2. januar 2003 #16 Skrevet 2. januar 2003 Har du nettverk? Stabilt nettverk? Bruk dem! Har barnet en far som stiller opp? Har faren et nettverk som kan bidra? Jeg vet jo så klart at livet ikke kan leves på andres hjelp, men det er lettere for deg og barnet ditt hvis dere har noen som står sammen med dere i situasjonen dere befinner dere i. Stoler du på advokaten din? Jeg håper du har en advokat som står på for deg. Jeg skjønner at du er redd, men det viktigste å fokusere på er likevel babyen din. Dersom du viser deg sterk NÅ og tar deg godt av barnet ditt, så taler jo det til din fordel, ikke sant? En mor som fungerer som hun skal under press.. Det er viktig at ikke panikken griper deg i alle fall. Pust dypt og vurder situasjonen din. Hvilke muligheter har du? Hvordan kan du imøtekomme barnevernets krav? Hva med hjelpetiltak? Er det blitt prøvd? Masse spørsmål her, gjest, og du trenger ikke svare på et eneste. Du trenger kun å svare deg selv.
Gjest Tiit Skrevet 3. januar 2003 #17 Skrevet 3. januar 2003 Kjære deg! Jeg har barn selv, og kan skjønne at du gruer deg til saken skal opp, og du kanskje vil miste omsorgen for datteren din. Mener du selv at du har ressurser til å være en god mor for barnet ditt? Ressurser er mange ting, vet du! Ordet "ressurssvak" er et dårlig ord, fordi det sier så veldig lite. Visst kan man ha lite penger, og lite skolegang, men ressurser er mer enn det. Det er kjærlighet, kunnskap om barns utvikling og behov, fantasi, engasjement, godt nettverk(familie og venner som kan være til hjelp og støtte for deg og barnet), evne til å se framover og planlegge litt på sikt, selvinnsikt og realisme, evne til å sette barnets behov høyrere enn egne behov (det viktigste), og mye, mye mer. Jeg vil oppfordre deg til å tenke godt over HVEM du er, og hva du kan gi barnet ditt. Dette må du sørge for å få presentert for fylkesnemda via din advokat og din egen partsforklaring. Sørg også for å få kalt inn vitner som kan fortelle nemda om hvem du er, slik at barneverntjenestens bilde av deg blir supplert av andre bilder! Det er veldig viktig at du bruker anledningen du har til å kjempe for omsorgsretten til barnet ditt, for uansett utfall vil det være godt for deg å vite at du gjorde det du kunne for å beholde omsorgsretten. Om du selv kanskje er enig med barneverntjenesten at det beste for barnet ditt vil være å vokse opp hos en annen familie, så synes jeg det er en modig og moden erkjennelse. (men jeg vet selvfølgelig ikke om du er av den oppfatning) Uansett er det en vondt prosess, fordi trangen til å beskytte barnet sitt lmot farer ligger i vår natur. Om det går mot omsorgsovertakelse, så jobb hardt for å få til ei god samværsordning med barnet ditt. Når barnet er så lite, og samvær ikke kommer igang tidlig og med omfattende samvær, kan det være at kontakten mellom biologiske foreldre og barn blir dårlig eller helt fraværende etterhvert. Det tror jeg som en hovedregel er uheldig, fordi barnet har behov for å kjenne til sitt opphav, og trenger å vite at du bryr deg om det. Jeg ønsker barnet ditt og deg all mulig lykke til. Skriv gjerne igjen om du har lyst!
Tule Skrevet 6. januar 2003 #18 Skrevet 6. januar 2003 Jeg har vært i fylkesnemda flere ganger, og her vi bor, så bruker de rettslokalene. Men det er en av de mindre rommene i rettsbygningen. Jeg har også vært i "vanlig" rettsak, og jeg vil si at det i fylkesnemda var samme grad av alvorlighet, og like formelt som i en rettsak. Jeg har vært som barnevernets representant alle gangene. Jeg vil si at behandlingen i fylkesnemda virkelig styrker foreldrenes rettsikkerhet i forhold til disse sakene. Om det styrker barnets rettsikkerhet like mye, er jeg ikke sikker på. Barnet skal jo ha sin talsperson, men den stiller som regel svakere enn advokaten på foreldrenes side. Men det er nå min vurdering..... hvordan kan du si at den styrker forledrene sak det er jo det motsatte i saken med jenta som i fylksenemda i asker som de vil tvangesbehandle mot barneleddgikt som jeg har nevt her før er forledrene blitt fulstendig overkjør og gjort rettsløse de hadde vert sikrere i retten der hadde de kunnet bestemt sine vitner i fylkesnemda er det barneverent som bestemmer vitnene Hilsen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå