Gå til innhold

Sjenert 4 åring


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg har ei jente som plages litt av at hun av og til blir sjenert. Hun slett ikke en "unnskyld at jeg er til"-type. Hun har gått i barnehagen lenge, og har lært seg mye sosial samhandling der, og hun er også veldig sterk på mange områder - bl. språk, logikk, leser snart, smart jente. Hun er også glad i sang og musikk, og liker veldig godt å danse og synge. Nå fikk hun mulighet til å begynne på barnedans + at hun ofte har mulighet til å synge i et barnekor. Dette tør hun ikke, og sier selv at hun blir så sjenert. Jeg forklarer henne at hun kan være med når hun selv synes at det er greit, og at hun kan la være når hun ikke vil selv. Dette er en avtale som hun liker godt. Likevel er det tydelig at dette plager henne, for hun begynne plutselig å snakke om det; "Jeg hater å danse..." osv. og når jeg spør henne om hun er sint fordi hun egentlig har lyst, men ikke tør, da bekrefter hun det.

Jeg har liksom litt vondt av henne, og vet ikke helt hvordan jeg kan hjelpe henne på vei. Tror jo at den beste måten er å ikke stresse dette, og la henne forstå at hun er like bra selv om hun ikke tør å danse og synge for folk.

Noen som har erfaring fra dette feltet selv, og noen gode tips til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

med flere barn i familien så har jeg opplevd det du beskriver opptil flere ganger-og min erfaring er at det har med alderen å gjøre icon_smile.gif

I 4-5 års alderen får barna gjerne for seg at det de ikke mestrer 100%,det skal de heller ikke prøve.

Mitt råd er at du oppmuntrer henne samtidig som du inndirekte forteller henne at alt må læres-og det skader ikke i prossesen at mor også "driter"seg ut icon_smile.gif

Lykke til og klem fra Freetime

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...