Gå til innhold

Alt jeg må spørre om ved bestilling av lokale...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, da er datoen satt.

Og lokalet er egentlig valgt.

Dette pga at der ikke egentlig er såååå mange festlokaler for 100 mennesker i området, der vi kan ha med drikken selv (vi vil ikke ha det på en resturant/hotell litt med tanke på det at vi ønsker fri bar, og det kan bli dyrt med så mange gjester...) Det finnes lokaler der vi kan dekke til 100, men ikke så mange plasser vi kan dekke til 100 OG ha dansegulv, og dansingen er jo en vesentlig del av festen da. Det er forskjell på et lokale til en 80-årsdag eller en begravelse, der man spiser, snakker, og går hjem, og et bryllup der man spiser, og FESTER/DANSER. Trenger mer plass da.

Lokalet vi ender opp med er et fint hus altså. Jeg har vært der i bryllup en gang selv, men det er vel ca 15 år siden, så jeg husker ikke noe særlig av det, det er halve livet mitt siden nesten det.

Jeg vet at der er plass til å dekke til 200 mennesker, men at de ved et selskap på denne størrelsen deler av lokalet i to, dekker til middag i den ene delen, og så har vi "ankomsten" i den andre delen. Der venter alle med velkomstdrinkene sine (gjerne ute i den ståååålende solen jeg har bestilt til St.Hans neste sommer...) inntil alt er klart fra kjøkkenet, og dørene åpnes. I dette området (dersom det ikke finnes et annet rom til det, jeg er usikker) kommer vi til å ha en "barnekrok" med film/tegnesaker under middagen dersom vi har barn til middagen (usikker enda) og utover kvelden, særlig dersom sola glimrer med sitt fravær, og det mer våte været viser seg... Ellers er det et veldig fint område å være UTE i, det gjorde vi altså den gangen for 15 år siden... (vel, min fetter kom inn i lokalet med hendenetett sammen, tvers over dansegulvet, bort til sin mor og sa stolt "SE, mamma, jeg har funnet en FROSK!" (det hadde han ja... og tatt den med inn.. men han tok den med UT også.. litt fort...))

Jeg har på lista dette med servitører, for mamma sa opprinnelig at de altså har TO servitører. Og vi blir enten rundt 50 eller 100 mennesker til middag, og da er jo 2 servitører langt for lite... Det må avklares om de virkelig mener at de kan servere 100 middagsgjester med TO serveringshjelper... I så fall må vi leie inn noen ekstra tror jeg. Det skal da serveres både mat og drikke (eller settes flaksene på bordet? Jeg synes ikke det er så pent jeg, men for de mange mindreårige som skal drikke brus (og det inkluderer meg da... jeg er ikke mindreårig, men drikker ikke alkohol, og skal slett ikke ha alkoholfri vin heller, jeg skal ha sitronbrus!) så er det vel ikke naturlig at de serverer det også da...)

Det er med hvite duker, vi pynter selv.

Jeg må derfor vite (trenger ikke vite det i dag, men må vite det) om der er lysestaker. Vaser. At der er nok glass og fat, som er LIKE! (lokalet vi hadde til mormors begravelse hadde for all del kaffeservise til 100, men det var 50 av hver sort...)

Og hvordan er dette med sjenkerettigheter, når vi selv står for alkoholen? Vi skal ha et ansvarllig barmenneske altså, men det stiller ikke lokalet med, det ordner vi selv (ikke en gjest, men noen vi får til å gjøre dette for oss)

Og selvsagt avklare at vi KAN ha denne tv-kroken, evt at der er et annet rom vi kan bruke til det, for dette husker jeg virkelig ikke.

Men hva er alle disse andre tinga som jeg må få avklart? (som må orndes nå? Eller er det tidsnok å ordne det neste år? Det er tross alt nesten et år til...)

Nå kan dere komme med alle gode råd dere måtte ha...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Malama - du skriver så langt. :grine:

Jeg ville lagt vekt på å kunne holde på så lenge som mulig. De morsomste bryllupene jeg har vært i, har vært de på lokalet hvor vi har kunnet holdt på til lyse morgen. Stive restaurantbrylluper er sjelden minnerike fester. :)

Kanskje du har skrevet noe om dette, men jeg orket ikke å lese så laaaaangt.

Skrevet

Beklager... jeg skriver langt, fordi jeg har så mange tanker...

Jeg skrev ikke noe om å være der lenge...

Jeg vet ikke hvor lenge man kan være der.

Men ettersom dette er et hus vi leier, ikke en resturant, så tror jeg vi kan være der lenge.

Hvor lenge, legge dette til på lista.

Husker ærlig ikke hvor lenge vi var der sist... Det er lenge siden... Men, hvor lenge festen kan vare. Sprøslåmet er hanvet på lista. Takk :)

Gjest Gjest
Skrevet

Og er det lenge, så husk ertesuppe eller betasuppe til nattmat. :)

Skrevet (endret)

Eller en nattmat som bruden liker...

Dersom nattmat skal serveres før brudeparet trekker seg tilbake da. Ellers kan de få hva de vil for min del...

Nå er dette et sunnmørsbryllup da. Da serveres det ikke en kake med kaffe, det serveres et KAKEBORD med MENGDER av kaker. (jeg overdriver ikke så veldig når jeg sier at der nok er nesten en halv kake til hver... i alle fall 1/3) Følgelig servers kaker i god tid etter middag, og er et måltid som metter lenge. Jeg tror dette kan være forklaringen på at jeg aldri har opplevd nattmat i noen av de bryllup jeg har vært i...

Endret av Malama
Skrevet

skal innrømme at jeg ikke har lest igjennom alt du skrev malama (det var litt langt ja :ler: ) så unnskyld hvis jeg nevner ting du allerede har skrevet om.

Her er noen ting man kan tenke på:

servitører

kokker/catering

pynt (duker, servietter, lysestaker)

servise, bestikk og glass

pynter de eller pynter dere på forhånd?

hvor lenge kan dere ha lokalet?

barløsning (bartender, ordner de med alkohol eller dere)

dansegulv

muligheter for musikk (band, dj)

bordoppsett (langbord, småbord, hva passer best)

rydding av lokale etter middag (ommøblering)

gavebord

når må gavene hentes neste dag

har de kjølerom slik at kaker/mat/drikke etc. kan fraktes dit dagen før f.eks.

det kan være greit å si: vi vil gjøre det sånn og sånn, kan dere hjelpe oss med det?

Gjest Gjest
Skrevet
Eller en nattmat som bruden liker...

Det er flere gjester enn det er bruder. ;)

Det spiller ingen rolle om det er stort kakebord hvis kakene f.eks. blir servert kl 22 og festen holder på til kl 6. Men for all del, gjestene har sikkert vett til å raide kjølerommet utpå natta. :sjarmor:

Gjest Gjest
Skrevet
skal innrømme at jeg ikke har lest igjennom alt du skrev malama (det var litt langt ja  :ler: ) så unnskyld hvis jeg nevner ting du allerede har skrevet om.

Er jo litt søtt også. Hun skriver og skriver for at vi skal få så god info som mulig - ikke noe utelates. Også gidder vi ikke å lese. :ler:

Skriv kort du Malama, hvis vi lurer på noe så spør vi. :)

Gjest Gjest_Julibrud_*
Skrevet

Lurt å sjekke hvordan det er med høyttaleranlegg. Dette har nemlig ikke vi tenkt på, og plutselig viste det seg at det var det ikke der, så da måtte vi snu oss rundt i en fart. Men nå er det ordnet, heldigvis :)

Skrevet (endret)
skal innrømme at jeg ikke har lest igjennom alt du skrev malama (det var litt langt ja  :ler: ) så unnskyld hvis jeg nevner ting du allerede har skrevet om.

Her er noen ting man kan tenke på:

servitører Ja, det er noe av det vi skal spørre om, for det er nevt bare TO

kokker/catering Kokk er der, mat er inkludert i leiepsisen (vi får velge meny da)

pynt (duker, servietter, lysestaker) Det er inkludert hvite dyker, vi holder lys og servietter, og lysestsaker står på listen min

servise, bestikk og glass Må dobbeltsjekkes ja, men de skal ha det.

pynter de eller pynter dere på forhånd? vi pynter

hvor lenge kan dere ha lokalet? Det har jeg fått tips om at vi må sjekke ja

barløsning (bartender, ordner de med alkohol eller dere) Vi har med alkohol. De kan stille med bartender om vi betaler or det, eller vi kan gjøre det selv.

dansegulv Det skal der være plass til ja. Vi dansa mye i det bryllupet jeg var der i for 15 år siden.

muligheter for musikk (band, dj) Må sjekkes den delen ja. Takk for tips.

bordoppsett (langbord, småbord, hva passer best) Tror det skal kunne være valgfritt, man kan dekke til 200 der om man bruker hele lokalet til spisesal, og vi er bare max halvparten. Men må sjekkes selvsagt. Takk for tips.

rydding av lokale etter middag (ommøblering) Ja. DET må vi jo vite

gavebord Har jeg selvsagt tenkt på, men må dobbeltsjekkes, MINST. Men ettersom vi pynter selv så får vi da ordna det

når må gavene hentes neste dag Godt sprøsmål. (om ikke noen tar dem med om kvelden da)

har de kjølerom slik at kaker/mat/drikke etc. kan fraktes dit dagen før f.eks. Godt spørsmål

det kan være greit å si: vi vil gjøre det sånn og sånn, kan dere hjelpe oss med det?

Takk or mang gode råd :)

Beklager at jeg skriver så langt, men jeg skrev ned alt vi HADDE tenkt på da. Og hodet mitt bobler over av tanker...

Endret av Malama
Skrevet
Lurt å sjekke hvordan det er med høyttaleranlegg. Dette har nemlig ikke vi tenkt på, og plutselig viste det seg at det var det ikke der, så da måtte vi snu oss rundt i en fart. Men nå er det ordnet, heldigvis :)

Obs... det er viktig ja.

Skrevet

Hvis dere skal pynte lokalet og dekke border selv må du huske å spørre hvor tidlig dere får tilgang til lokalet..

Skrevet

Mmm, det er også viktig.

Nå er lokalet reservert for den aktuelle dagen.

Resten trenger jeg jo ikke vite i dag, det er nesten et år til. Det er avklart at det ikke er bare to serveringsfolk da (det var det andre huset) de hr så mange som de trenger, avhengig av hvor mange kuverter vi betaler for. Så da er den delen grei i alle fall.

(mamma som har booket det nemlig. Men jeg har navn og telefonnummer til den vi kan ringe om vi lurer på noe)

Så, resten kan jeg vel ta opp med dem etterhvert. ringe når det nærmer seg litt mer, når jeg vet hvor mange vi tenker å være sånn ca, og hvordan vi vil ha det. Vi må jo snakke med dem om matbestilling, bekreftelse av hvor mange vi skal være og alt sånn, enn så lenge er det bare booket sånn at vi vet vi får det.

Så, nå skal jeg lagre alle sprsmålene deres i en fin liten liste, til det nærmer seg tid for å snakke med dem om sånne ting :)

Verdsetter alle innspill.

Skrevet

Om dere ikke skal ta betalt for alkoholen trenger dere ikke skjenkebevilning... En har jo ikke d på en vanlig fest heller....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...