Gå til innhold

kopp

Anbefalte innlegg

Gjest Fruktfat
Skrevet

hvor mye er en kopp?

ser i en kokebok jeg har at en kaffekopp er 1,5dl, mens en tekopp er 2,5dl.

har litersmål med dl og cups på, og der er en cup i underkant av 2,5dl.

skulle lage chicken curry her, og skulle da bruke to kopper kokosmelk før jeg hadde i kyllingen, og to etterpå. altså ca en liter? syntes det hørtes mye ut, så hadde i en boks på 400ml først, og to bokser på 165ml hver etterpå. altså mindre enn det ifølge litermålet jeg har skal være. og det ble fryktlig blaskete.

så hvor mye skulle jeg egentlig brukt? eller er det riktig at det skal bli så tynt og blaskete?

(oppskriften stod bakpå en boks red curry fra thai heritage)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Endret: Note to self:lese alt

Endret av wind-up bird
Gjest Fruktfat
Skrevet

ja, oppskriften sa 4 kopper tilsammen (altså oppunder en liter på/ifølge litersmålet), jeg syntes det hørtes mye ut, så jeg brukte 7,3dl totalt ;)

det er jo da egentlig for lite, men jeg syntes den ble veldig tynt, så jeg lurer på om noen vet hvor mye en kopp er? i og med at det bare stod 2 kopper + 2 kopper i oppskriften? (jeg har jo funnet 3 forskjellige mål på hvor mye en kopp er...)

Skrevet

Håper du finner ut av det.. :) (jeg leste 2 kopper og svarte i vei :rodme:)

Gjest Gjest
Skrevet

Kokosmelk skiller seg, når den må koke med en stund da blir det veldig tynt og suppete. Jeg bruker da og røre i litt maisennajevning på slutten.

Men jeg tror det finnes noe kokosmelk som tåler å koke med.

pulverheksa ii

Skrevet
en cup i underkant av 2,5dl.

Det kan nok stemme hvis det er snakk om en "amerikansk kopp", som vel gjerne er det som brukes i oppskrifter (med mindre det er snakk om nabokonas lefseoppskrift ;) ), det er 2,37 dl.

Og som pulverheksa sier, typen kokosmelk du bruker kan ha mye å si; noen varianter er mer "skvipete" enn andre.

Gjest Fruktfat
Skrevet

aha! så jeg har kanskje kokt den for lenge?

brukte to små bokser fra toro, og en gul fra santa maria(?).

men det skal altså være nærmere en liter kokosmelk i da? skal nemlig bare bruke en ss av guffa (curry) i glasset... ikke ble det sterkt heller.

Skrevet (endret)

Hvor mye en kopp er avhenger av hvilket land du snakker om. I England og Australia er en kopp 2,5 dl, i USA er en kopp 2,3-2,4 dl, i Canada er en kopp 2,2-2,3 dl. I vanlige matretter er det ikke så nøye, da bruker jeg 2,5 (fordi jeg har bodd i England og er vant til det), men kakebaking har litt mer med kjemi å gjøre. Da sjekker jeg hvilken nasjonalitet kokeboken/nettsiden/hva det måtte være har og bruker det som passer best.

Endret av Arkana
Gjest Fruktfat
Skrevet

arkana: det er nettopp det du skriver som jeg var redd for ;)

men når det bare står "to kopper" så må jeg nesten bare slumpe da? sånn ca litt over to dl?

Skrevet
arkana: det er nettopp det du skriver som jeg var redd for  ;)

men når det bare står "to kopper" så må jeg nesten bare slumpe da? sånn ca litt over to dl?

Jeg ville heller startet med mindre da, og så evt hatt litt mer i hvis sausen blir for tykk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...