Gjest Anonymous Skrevet 20. desember 2002 #1 Del Skrevet 20. desember 2002 hei, jeg har fått kjønsvorter.... og det er en som ikke vil forsvinne når jeg smører den med det greiene jeg har fått av legen... hva gjør jeg....??? hjelp... nen som har(hatt) samme problemet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moonmood Skrevet 22. desember 2002 #2 Del Skrevet 22. desember 2002 Hei! For det første så er det har jeg lest bedre å ha kjønnsvorter som er synlige enn usynlige. Da disse ofte er godartete. Egentlig er det vel ikke noe jeg kommer til å skrive her som vil være mer enn det legen din skal ha sagt, så hvor mye verdi det er vet jeg ikke. Kjønnsvortene KAN smitte ved seksuell omgang, og hos kvinner er det, mener jeg å huske er det litt over 1% sjanse for at de kan utvikle kreft. Dine nåværende partnere bør altså sjekkes minst hvert 3 år, men dette er jo noe som kvinner uansett skal gjøre - altså helst gå til gynekologen sin for regelmessig sjekk. Nå spørs det hvor store kjønnsvortene og hvor mange de er om de i det hele tatt egentlig er et problem for ditt seksuelle samliv. Det er jo klart at "uvanlige" ting føles ubehagelig, men hvis de er ganske små og evnt. bare en så behøver dette ikke være noe som din partner synes er ekkelt. For leger er det også vanskelig å vite om de faktisk er kjønnsvorter når de tar en sjekk. Det er nemlig vanlig for mange menn å ha små prikker under kransen på penis som er helt ufarlige. Disse kan tas for noe annet. Disse heter noe: krans-ett eller annet. - pampletter??? Uansett, ta kontakt med samme lege eller en annen legel, kanskje helst hos et legekontor hvor man har faktisk kunnskap om fenomenet. Det er nok det beste. Du må selv ta standpunkt til om du bør bruke kondom eller ikke, det er nemlig ikke lovpålagt å opplyse sin partner om man har kjønnsvorter eller ikke. Kondom er med på å beskytte mot smitte det er sikkert. Men det er visst ennå usikkert i hvilken grad det smitter. Men, mer enn dette kan ikke jeg si om fenomenet. Gå til legen, de kan gi mer og BEDRE informasjon enn meg! Jeg har bare lest og pratet mye om disse tingene. Angåendene kremene, så finnes det en som heter Aldara, hvilken krem du bruker vet jeg ikke, men jeg tror ikke alle leger er flinke til å prøve denne. Den er nemlig ny, og jeg tror mange leger ennå anbefaler de gamle. Aldara fungerer visstnok til å øke immunsystemets resistens slik at vortene blir angrepet i større grad. Igjen, ta kontakt med din lege, og lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Juli-79, ikke innlogget Skrevet 22. desember 2002 #3 Del Skrevet 22. desember 2002 Dersom det bare er en vorte som gjenstår så kan du få den fjernet ved frysing evt. laser, du må da ta kontakt med leger som er eksperter på området. I Bergen har de en poliklinikk for dette på Haukeland sykehus (poliklinikk for seksuelt overførte sykdommer), der er både undersøkelse og behandling gratis. Ellers har de en lignende klinikk i Oslo. Husk at kjønnsvorter er helt ufarlig og jeg mener det er nærmere 70 % av den norske befolkningen som har dette. Mange har det uten å vite om det, viruset er i kroppen, men en trenger ALDRI å få synlige vorter av den grunn. Så det betyr at dersom du og din partner har hatt ubeskyttet sex så er det omtrent 100 % sikkert at din partner også er smittet (selv om hun/han ikk ehar synlige vorter). Som regel vil vortene forsvinne av seg selv etter en stund. Lykke til hvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå