Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2006 #1 Skrevet 29. juni 2006 Stemmer det at hunder bare skal ha ormekur ved mistanke om orm? Kan man få resept på større pakker med foreksempel Drontal vet? Mener jeg har lest det her inne, jeg har nemlig 60kg hund og 8kg katt tilsammen...
Gjest Miloine Skrevet 29. juni 2006 #3 Skrevet 29. juni 2006 (endret) Oppdretteren har sannsynligvis gitt valpen markkur mot innvollsorm. Hvis ikke må en kjøpe et reseptfritt middel (Banminth Vet) på apoteket. Dette er på en tube og doseringen er 2-3 cm pr kilo hund. Ormkur kan gjerne gis regelmessig 1-2 ganger i året. Husk å gi katten din ormkur også Endret 29. juni 2006 av Miloine
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2006 #4 Skrevet 29. juni 2006 Husk å gi katten din ormkur også ← Og pass på at pus får en kur som både tar spolorm og bendelorm.
Gjest Thalassa Skrevet 29. juni 2006 #5 Skrevet 29. juni 2006 ja særlig katter! Den ene katten vår har mark støtt og stadig,tror den spiser kadaver *grøsse* eller noe.. for vi gir den markkur iallefall annen hver måned.
Gjest Fantus Skrevet 29. juni 2006 #6 Skrevet 29. juni 2006 Stemmer det at hunder bare skal ha ormekur ved mistanke om orm? ← Det kommer litt an på. Hvis man har en hund som alltid går i bånd, sånn at den ikke spiser noe den ikke skulle spise, skal man ikke gi ormekur annet enn ved mistanke om orm. Men hvis hunden løper løs og spiser alt mulig rart bør man gi ormekur rutinemessig 2 ganger i året, fordi den blir garantert smittet med orm hvis den spiser f.eks revemøkk eller gamle bein. På samme måte skal katter som er alene ute og fanger mus ha ormekur minst 2 ganger i året. Kan man få resept på større pakker med foreksempel Drontal vet? Mener jeg har lest det her inne, jeg har nemlig 60kg hund og 8kg katt tilsammen... ← Det kan du. Snakk med dyrlegen, det blir mye billigere for deg med store pakker når du har så mange dyr.
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2006 #7 Skrevet 29. juni 2006 Takker for alle svar Saken er den at jeg har gitt hundene drontal vet før, men rett etterpå leste jeg om noen dyrleger som anbefalte kun å gi ved mistanke. Det er vel ett år siden nå tenker jeg. Kattene pleier jeg å gi 2 ganger i året, men ser at jeg kanskje burde gjøre det litt oftere, 4 ganger i året. Tenkte jeg skulle gi kattene panacur nå, i paste- form. Har alltid gitt dem Drontal før. Men da tenker jeg at jeg stikker innom dyrlegen og får meg resept, ble ganske dyrt uten..
Gjest Lea Skrevet 29. juni 2006 #8 Skrevet 29. juni 2006 Pass på at de får noe som tar ALT. Evt. ta forskjellige kurer annenhver gang.
Cherie Skrevet 29. juni 2006 #9 Skrevet 29. juni 2006 Hunder skal ha ormekur to ganger i året. ← Skal og skal. Det der er det delte meninger om. Noen dyrleger advarer faktisk mot at hunder evt uttøyet kan bli imun om de får kur uten at det trengs. Panicur(?) er en grei ormkur for oss med litt store hunder. Den tar bendelorm også. Sitte og klisse med pasta når man har en hund på 40kg . he he nei, takk. Jeg gir ikke ormkur to ganger i året.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå