Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2006 #1 Skrevet 29. juni 2006 Jeg har kjøpt en rosa klokke til å ha på barnerommet til ei jente som blir fem år. Nå begynner jeg å lure på om hun er for liten til det?
Gjest dytte- noen må da kunne svare? Skrevet 29. juni 2006 #2 Skrevet 29. juni 2006 Haster litt hvis skal bytte den.... Er bare på ferie her.
Gjest Madeline Skrevet 29. juni 2006 #3 Skrevet 29. juni 2006 En 5-åring kan fint lære seg klokka. Så du kan trygt beholde den .
Malama Skrevet 29. juni 2006 #4 Skrevet 29. juni 2006 Ja, en 5 åring kan fint lære seg klokka. Det er individuelt selvsagt, selv lærte jeg den meg "selv" (ved å spørre mamma hva klokka var ustanselig en hel dag, for å skjønne mønsteret i dette med klokka) i 5-årsalderen (tror jeg. Vi flyttet fra det huset der jeg lærte det det året jeg var 5, så jeg var ikke eldre i alle fall) Noen lærer tidelig, andre lærer sent, menhun vil nok ha glede av klokka
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2006 #5 Skrevet 29. juni 2006 går foreldrene intensivt inn for å lære barnet noe så lærer de det kjapt.. syns det høres litt tidlig ut å lære klokka i 5 års alderen, men.... alle barn er jo forskjellige.. klokka kommer uansett ikke bort den, barnet vil jo lære det om ikke lenge uansett... 7 års alderen tror jeg er veldig vanlig tid å lære klokka egentlig...
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2006 #6 Skrevet 29. juni 2006 Tror jeg og de fleste jeg kjenner lærte klokka i 4-5 års alderen, så 5 år er nok ikke for ungt for en klokke.
Azi Skrevet 29. juni 2006 #7 Skrevet 29. juni 2006 Jepp du kan så klart lære henne klokka. Men hun må ville det selv!
Varja Skrevet 29. juni 2006 #8 Skrevet 29. juni 2006 Synes det er flott at du har kjøpt en klokke til å ha på barnerommet! Vi kjøpte en stor kjøkkenklokke da datteren ble født som henger på veggen. Ikke for at vi skal lære henne klokka nå, selvfølgelig, men fordi jeg tror det er fint at hun rett og slett ser og blir vant til en klokke. Om klokken til datteren din henger der i et år eller to uten at hun interesserer seg spesielt for den, så er det verdt det likevel! Hun ser tallene, viserne osv. Klokka blir noe kjent for henne. Forøvrig har jeg funnet en veldig morsom tallerken til datteren min på loppemarked (hun er 2 1/2 nå). Den ser ut som en klokke, men tallene rundt som en urskive og inntegnede viserer på midten.
Gjest Jente_81 Skrevet 29. juni 2006 #9 Skrevet 29. juni 2006 Oi..... Jeg skjønte ikke klokka før utpå ungdomsskolen.......... Men jeg har vist vært treg med andre ting også, tror det er en blanding av dårlige lærere og meg selv som individ Men nå kan jeg klokka
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2006 #10 Skrevet 30. juni 2006 Om klokken til datteren din henger der i et år eller to uten at hun interesserer seg spesielt for den, så er det verdt det likevel! Hun ser tallene, viserne osv. Klokka blir noe kjent for henne. ← Viktig poeng!
Malama Skrevet 30. juni 2006 #11 Skrevet 30. juni 2006 Tror det var et poeng da jeg lærte meg klokka ja. Vi hadde stooor tydelig klokke på kjøkkenveggen, sånn at jeg bestandig var vant til den. Pluss at dette med tall og denslags logikk alltid har vært min styrke. Litt motsatt av mange andre. Å ha en klokke er ingen ulempe i alle fall.
Fru Blå Skrevet 1. juli 2006 #12 Skrevet 1. juli 2006 Datteren min på 4,5 år fikk seg armebåndsur til bursdagen sin. Hun kan de hele timene og har begynt å lære seg når klokken er halv. Hun har tidlig vært opptatt av tall og bokstaver, så jeg synes det er greit å lære henne det nå mens hun enda har interesse for det.
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2006 #13 Skrevet 1. juli 2006 Oi..... Jeg skjønte ikke klokka før utpå ungdomsskolen.......... Men jeg har vist vært treg med andre ting også, tror det er en blanding av dårlige lærere og meg selv som individ Men nå kan jeg klokka ← jeg lærte meg heller ikke den analoge klokka før på ungdomsskolen. Dette til tross for at jeg var veldig flink på skolen og lærte alt annet tidlig. Grunnen var rett og slett at jeg brukte digitalt armbåndsur, og det gjorde jeg fra jeg var ca 7-8 år. Jeg tror forøvrig det er vanlig å lære seg den analoge klokka før den digitale, men jeg har alltid vært flink med tall og abstrakte begreper heller enn å ha romfølelse (slik den analoge klokka er).
Gjest Hilde K S Skrevet 2. juli 2006 #14 Skrevet 2. juli 2006 Hvorfor skal en femåring kunne klokken?
Gjest gjest1 Skrevet 2. juli 2006 #16 Skrevet 2. juli 2006 Ja, en 5-åring kan fint lære seg klokka, men ikke av seg selv. Foreldre må jo forklare og vise litt, og være åpne for spørsmål. Selv fikk min niese et kjempefint armbåndsur som jo da selvsagt "bare var hennes helt spesielle klokke", og da gikk det ganske fort. Jeg terper litt på det av og til. Lager leker med hvor mange minutter det er i en time, i en halvtime, i et kvarter osv. Det er stas å regne ut virker det som. Selv kunne jeg klokka da jeg var fem, men har alltid vært rask, og kunne skrive og lese før jeg var fire. (Små ting, som overskriften i avisen, skrive korte setninger, lese på melkekartongen og slike ting.) Er glad for at foreldrene mine støtta oppunder akkurat den biten, selv om jeg nok var masete og ville vite "alt" hele tiden. Hehe. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2006 #17 Skrevet 2. juli 2006 Hvorfor skal en femåring kunne klokken? ← Det er ingen som sier at en femåring skal kunne klokka, men de er veldig lærevillige og nysgjerrig i den alderen, så hvorfor ikke lære dem klokka om de er motivert?
Malama Skrevet 2. juli 2006 #18 Skrevet 2. juli 2006 Ja, en 5-åring kan fint lære seg klokka, men ikke av seg selv. Foreldre må jo forklare og vise litt, og være åpne for spørsmål. ← Jeg lærte meg den selv, og var ca 5 år gammel. Jovisst, selvsag ikke helt uten innvirkning, men mamma ante altså ikke at jeg lærte den. Hun syntes barw jeg var slitsomt opptatt av klokka, spurte og spurte og spurte hva klokka var. Hun ante ikke at det var et mønster i mine sprøsmål, og når pappa kom hjem fra jobb og jeg stol sa "Jeg kan klokka, pappa!, så sa hun at det kunne jeg selvsagt ikke. Men, det kunne jeg altså. Ingen hadde lært meg klokka, inge hadde forklart og vist. JEG hadde lært meg klokka. Selvsagt fordi mamma hade svart da jeg spurte, men hun forklarte aldri noe, hun bare svarte på det jeg spurte om, nemlig "hva er klokka?" (jeg spurte ikke "hva betyr det når den lille vseren er der og den store der, eller noe sånn, bar rett og slett hva klokka var) Derfor lærte ikke mamma meg klokka, jeg lærte meg det. Uten at noen forklarte.
Stjerne Skrevet 3. juli 2006 #19 Skrevet 3. juli 2006 Hvorfor skal en femåring kunne klokken? ← Hvorfor skal de ikke kunne klokken?
Gjest Blære ikke reg Skrevet 3. juli 2006 #20 Skrevet 3. juli 2006 Lærte klokka i 4 års alderen. Lærte den ved å se på Barne TV. Så på noe som het Lekestue med Vibeke Sæther husker jeg. Og der tok de for seg et klokkeslett i hvert program. Så det var måten jeg lærte klokka på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå