Gå til innhold

Opprinnelsen

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Som en historieinteressert person som synes det er viktig å skille myter fra fakta, kommer et par spørsmål:

hvor kommer den moderne paganisme og wicca egentlig fra (hvor tok Gardner det fra, og hvor mye fant han opp selv?)?

Hvor ble det av paganismen når kristendommen kom? Hvis den ikke forsvant, hvordan sameksisterte den med kristendommen?

Hvor kommer de ulike aspektene i wicca fra? (hva er keltisk, nordisk osv?)

Hvor mye er gammelt og hva er nytt? Kan wicca i det hele tatt kalles en gammel relgion, eller er det en sammensetning av forskjellige elementer tatt fra førkristne religioner, satt sammen og tilpasset vår tid?

Er det noen som vet noe om dette, har en nettside de kan anbefale eller en bok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miloine

Mye å svare på, og jeg er ingen ekspert, men skal ihvertfall prøve! (Husk til dere andre, dette er slik JEG svarer) :)

Kelterne og deres religion og kultur, er den største inspirasjonskilden Gardner hadde. Sabbatene, synet på reinkarnasjon (sommerlandet), tilbedelsen av en Gudinne, og nærheten til naturen er noe av det som finnes i Wicca som er hentet fra kelterne.

Andre inspirasjonskilder er religioner og tradisjoner fra rundt Middelhavet. Tradisjonen med tre grader med innvielse er hentet fra Isis-kulten. Ny-platonistene i Hellas forandret sitt syn på de ulike gudene, fra å være mange ulike guder, til at de var ulike sider av samme gud/enhet. Stoikerne så på universet som var noe hellig, og at det guddommelige 'levde' i naturen.

Elementer er også hentet fra eldgammel fruktbarhetsreligion - månens tre faser (månen som symbol for kvinnen, og solen for mannen) - jordens faser og sesonger sammenlignet med menneskets liv.

Garnder ble innviet i Wicca i 1939, og ville gjøre wicca kjent for allmenheten, i motsetning til de andre som var innviet i religionen, som ville at Wicca skulle være lukket og hemmelig. Tradisjonene som er nevnt ovenfor ble blandet med magi, og ble til Wicca. Akkurat hvor mye som stammer fra han, og hvor mye som stammer fra den coven'en han ble innviet i (og hvor de fikk sin informasjon fra) er usikkert. Noen mener Gardner skapte hele Wicca, og at han aldri egentlig var innviet i en coven, andre mener at han videreførte coven'ens kunnskap.

Jeg vet Vivianne Crowley skriver en del om dette i "Wicca- the old religion in the new millennium" :) finnes også mange andre bøker som rører ved wiccas røtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Veldig interesant lesing! :)

Anbefaler en bok som heter Words of wisdom by Mardol

Foresten, noen som vet Kelternes opprinnelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miloine
Foresten, noen som vet Kelternes opprinnelse?

Nei!

De blir nevnt i greske tekster flere hundre år før vår tid, og kelterne skapte da også svært så store problemer for grekerne en periode før de dro vestover og fortsatte å plage romerne.

Det er mest sannsynlig at de opprinnelig kom fra en eller annen plass i Kaukasus, siden veldig mye av de kunnskapene de bragte med seg også finnes i kinesisk og indisk tradisjon.

Noen av årsakene til at de var så fremgangsrike var kvaliteten på våpen og generell stridsteknikk og taktikk som var svært så avansert for sin tid. Et eksempel på dette var kampene mot grekerne der det ble brukt avledningsmanøvrer i en tid da det var vanlig å storme frem og håpe på det beste (for å si det på en kort og brutal måte :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miloine

Noen andre som kan forklare - dere kloke mennesker! Hva med deg KR- øst kan du si noe uten å sitere fra bibelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre som kan forklare - dere kloke mennesker! Hva med deg KR- øst kan du si noe uten å sitere fra bibelen?

Takk for kategorien du satte meg i, men jeg er nok ikke så veldig klok, selv om jeg har sterke meninger om det jeg tror og det jeg vet.

Nei, jeg vet ikke mer om kelterne enn at de visstnok opprinnelig kommer fra Midt-Østen, men de har aldri vært i min interesse. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje kan denne nettsiden være av interesse.

http://www.cristalweb.com/ethno/index.php3?cat=books

Men håper du kan tenke over et vers som står i bibelen:

For det skal komme en tid da folk ikke lenger tåler den sunne lære, men skaffer seg den ene læreren etter den andre, slik de selv finner for godt. For de vil ha det som klør i øret. De skal vende øret fra sannheten og holde seg til myter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet faktisk ingenting KR-Øst

Keiser James

Så de som leser dine innlegg vet fortsatt ingenting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest King James
Så de som leser dine innlegg vet fortsatt ingenting?

Nei jeg tenkte jeg skulle svare. Men jeg vil helst ikke kalle noen for stygge ord,

men en ting må jeg spør om.

Ser du hva jeg skriver eller lager du dine egene settninger i hode ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Hvor ble det av paganismen når kristendommen kom? Hvis den ikke forsvant, hvordan sameksisterte den med kristendommen?

Da kristendommen ble funnet opp, slet man fælt med å bli kvitt disse gamle, verdifulle religionene. Etter flere mislykkede forsøk på misjonering, massedrap og slikt måtte de kristne rett og slett ta opp gamle paganistiske tradisjoner i sin religion og late som om de var kristne. Eksempler på dette er julaften (jess, de måtte flytte jesus sin bursdag) med juletreet, st.hansaften, påsken osv. Gamle hedningtradisjoner alle som en. Siden noen av de gamle hedningene dyrket en gud og gudinne som var i geiteskikkelser, utstyrte de kristne kjapt selveste Satan med klover, horn og hale. Gjennom slike snedige påfunn ble det gradvis kjipt å være hedning og bra å være kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempler på dette er julaften (jess, de måtte flytte jesus sin bursdag)

Når var Jesus sin bursdag tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest King James
Når var Jesus sin bursdag tidligere?

Nyere forskning viser at Jesus bursdag mest sannsynlig er i Oktober i år 3 før vår tidsregning.

altså år 3 f.kr og ikke år 0-

Endret av Keiser James
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...