Gå til innhold

Feilinfo i salgsoppgaven

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vi skal selge leiligheten vår, og har i den forbindelse valgt en eiendomsformidling som vi fikk et godt inntrykk av (hadde tre ulike på verdivurdering) Denne megleren formidlet også en fotograf, og vi fikk et utkast av prospektet for tre dager siden.

Førsteinntrykket av prospektet var veldig bra, og bildene av leiligheten var kjempefine! Men, da vi begynte å lese gjennom salgsoppgaven, så vi at den var full i feil. Noen av feilene var veldig alvorlige! Vi ringte umiddelbart megler, og han ba oss maile over hva som var feil, slik at han kunne utbedre dette snarest. Vi sendte over mailen, og satset på at dette ble ordnet med en gang.

Holdt på å sette kaffen i vrangstrupen da jeg senere på dagen så at prospektet var lagt ut på finn.no, uten at en eneste av feilene var rettet. Vi mailet umiddelbart megler uten å få noen tilbakemelding. I tillegg så vi at det var satt opp en visningsdato, uten at megleren har informert oss om dette (vi har selvfølgelig anledning til å ha visning da, vi vil jo selge, men synes likevel han kunne ringt og sagt noe a'la "passer tirsdag"?)

Sendte ham en ganske krass mail i dag, der jeg bl.a. igjen har skrevet hva som er feil i prospektet, hvilken tekst jeg vil ha fjernet, og forslag til ny tekst. Dette er tredje mailen han da får om korrigering av prospektet. Jeg har sevfølgelig en kopi av mailene.

Av feil i prospektet kan nevnes bl.a. "det blir ingen husleieøkning" (selv om jeg har sagt at det blir en økning), elektrisk oppvarming (vi har sentralfyr), varmekabler på bad (det har vi ikke), det står ingenting om hva husleien dekker (vi har ganske høy husleie, men den dekker det meste), samt mange andre mindre feil, som at alle tak er malt betong, mens vi har plater med downlights...

Jeg kjenner jeg begynner å bli mektig irritert!!!! Det er viktig for oss å selge, helst så fort som mulig, da vi har kjøpt ny bolig. Men slik prospektet er nå, kommer det til å skremme vekk halvparten av potensielle kjøpere, og de som kommer, vil jo sannsynligvis bli irritert når de får vite at det blir husleieøkning, vi ikke har varmekabler etc...

Vi tror vi har en leilighet som på mange måter "selger seg selv", da det er et populært område, vi har en lys og trivelig leilighet, og vi fikk en høy takst.. Men vi valgte megler fordi det skulle virke profesjonelt! Føler pr. nå at jeg kunne gjort jobben veldig mye bedre selv!!!!!

Men noe av det jeg lurer på: dersom feilinfo ikke blir korrigert, vil dette da slå tilbake på meg eller megler?

Irritert!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det med husleien er jo hvertfall ganske viktig - men alt det andre må korrigeres også.

Det er jo bare å ringe megleren - og får du ikke tak i vedkommende ber du om å få snakke med sjefen.

Det bør rettes på nett så snart som mulig - og hvertfall til salgsoppgaven trykkes opp slik at det som fremlegges på visning er riktig.

Nå må du jo sørge for at feilen blir rettet opp før visning - for jeg tror det kan slå tilbake på deg som selger selv om det er meglers feil. I hvilken grad det kan skje vet man jo ikke selvf. - men igjen feil ang. hulsie har stor betydning.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har akkurat solgt leiligheten min og presterte i den forbindelse å ha et uhell som hadde innvirkning på salgsoppgaven som allerede var i trykk.

Det løste vi ved å informere alle spesielt om dette på visningen, så fikk de selv avgjøre om det skulle ha noen innvirkning på budene de la inn.

Men fryktelig irriterende hvis det bidrar til å skremme bort potensielle kjøpere... Virker også veldig negativt å komme med ting som har innvirkning på taksten i ettertid, når dere hele tiden har gjort megler oppmerksom på det...

Men veldig spesielt å ikke rette opp feilene dere har påpekt. Tror jeg ville tatt en telefon. Hvis de ikke rettet det opp ganske fort hadde jeg prøvd å bytte megler. (det må da gå an...)

Skrevet

Meglerbransjen er knalltøff - konkurransen er hard. Jeg tror ikke jeg hadde giddet dette i det hele tatt. Det fins mange cowboy-meglere, og dere har uheldigvis fått en av dem. Men det fins mange flinke også. Ring han asap, og gjør det klinkende klart at hvis han ikke er kompetent nok til å utføre jobben dere betaler han i dyre dommer for å gjøre, og det i dag - NÅ - så skifter dere megler. Noe jeg også ville gjort om han ikke ordnet opp i rotet. Skaper han problem i fht kontrakt dere har med han, ta det opp med sjefen for meglerhuset, og hør om dette er den policy hele bedriften jobber etter - eller om dere bare har vært uheldig og fått den ene inkompetente.

Mitt råd altså: Vær knallhard!!!! Det er masse panger det er snakk om - ikke la en dårlig megler surre vekk ti-tusener...

Skrevet

Da jeg kjøpte leiligheten min, fikk vi feilinfo. Da det ble funnet ut, fikk megler klar beskjed om å ta seg av problemet, ellers ble kjøpet hevet.

Problemet ble ordnet.

Jeg ville ikke kjøpt en leilighet med mye feil i prospektet. Få tak i en megler som tar jobben sin alvorlig!

Gjest Gjest
Skrevet
Meglerbransjen er knalltøff - konkurransen er hard. Jeg tror ikke jeg hadde giddet dette i det hele tatt. Det fins mange cowboy-meglere, og dere har uheldigvis fått en av dem. Men det fins mange flinke også. Ring han asap, og gjør det klinkende klart at hvis han ikke er kompetent nok til å utføre jobben dere betaler han i dyre dommer for å gjøre, og det i dag - NÅ - så skifter dere megler. Noe jeg også ville gjort om han ikke ordnet opp i rotet. Skaper han problem i fht kontrakt dere har med han, ta det opp med sjefen for meglerhuset, og hør om dette er den policy hele bedriften jobber etter - eller om dere bare har vært uheldig og fått den ene inkompetente.

Mitt råd altså: Vær knallhard!!!! Det er masse panger det er snakk om - ikke la en dårlig megler surre vekk ti-tusener...

Da jeg kjøpte leiligheten min, fikk vi feilinfo. Da det ble funnet ut, fikk megler klar beskjed om å ta seg av problemet, ellers ble kjøpet hevet.

Problemet ble ordnet.

Jeg ville ikke kjøpt en leilighet med mye feil i prospektet. Få tak i en megler som tar jobben sin alvorlig!

Veldig gode beskrivelser av hvordan mange meglere oppfører seg. Eiendomsmeglere har nå lavere troverdighet enn bruktbilselgere noen gang har hatt.

Kjør hardt som de over anbefaler. Hvis dere godtar og godtar, så blir dere rett og slett ikke behandlet seriøst - trist, men sant.

Gjest Gjest
Skrevet

Snakket med megler igjen i sted.. Han kunne bare beklage, og alle feil i prospektet er nå ordnet opp i... Så da håper jeg at det ordner seg!

Gjest Smarties - ikke innlogget
Skrevet

Enig med de andre her. Vær tøffe - dere betaler tross alt titusener av kroner for en tjeneste, og dere har rett til å forvente å få kvalitet. Korrekte opplysninger om leiligheten er jo et MINIMUM!! Spør du meg bør dere nesten få avslag i prisen også..

Lykke til med salget :)

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Enig i at korrekte opplysninger er et minimum. Vår megler presterte forøvrig å skrive feil leilighetsnummer i prospektet, samt legge ved en annen persons egenerklæring. Mye slurv ute og går.

Gjest Gjest
Skrevet

Hovedinnlegger igjen... Trodde alt var i orden nå, men så plutselig at megler ennå ikke har fått med hva husleien dekker (noe som er ganske vesentlig ettersom husleien er høy, men dekker "det meste"). Nå kan det se ut som om den høye husleien bare dekker fellesgjelden... Å, så irriterende!!

Noen som vet om man har krav på avslag i pris når det har skjedd så mange feil, eller er dette noe man "må regne med"?

Skrevet

Krev avslag! Si at for en så dårlig jobb, regner du med at det holder å betale halvparten av hva dere avtalte. Alternativet er å ikke betale i det hele tatt og finne en ny megler. Han har jo faktisk ikke gjort jobben sin, og da skylder dere ham ikke penger.

Aaargh! Blir så irritert over meglere!!!! :frustrert:

Lykke til uansett! Det skal nok gå bra til slutt!! :klem:

Skrevet
Eiendomsmeglere har nå lavere troverdighet enn bruktbilselgere noen gang har hatt.

Aaargh! Blir så irritert over meglere!!!! :frustrert:

Noe som selvfølgelig er veldig synd for oss meglere som faktisk tar yrket seriøst. Dessverre er det en del snusk i bransjen, og media er alltid kjapt ute med å blåse det opp.

Ikke for å forsvare ukompetente meglere, men tall jeg ble forevist for et par måneder siden viser at det rent prosentmessig ikke er så ille som man kan få inntrykk av. Dessverre har jeg lenger ikke tallene for hånd, men det var noe sånt som av 50,000 boligsalg ble 200 av disse klaget inn for kredittilsynet, hvorav kun 20 faktisk fikk medhold. Om man ser på 20 av 50,000 er jo ikke dette så mye. Selvfølgelig finnes det store mørketall her da ikke alle velger å ta skrittet å klage, men det gir i hvert fall en *liten* pekepinn. (Som sagt er dette kun cirka tall, da jeg ikke skrev det ned).

Når det gjelder trådstarter vil jeg absolutt anbefale å stå på ditt. Jeg ville kontaktet faglig leder på kontoret umiddelbart og fortalt hva som har skjedd. Jeg ville også vurdert å ta det videre til administrasjonen i kjeden, i hvert fall si ifra til megler/faglig leder at du vurderer dette. Om du også nevner forbrukerrådet eller NEF skal det nok ordne seg. Utrolig synd at det skal være nødvendig, men sånn er det dessverre for forbrukere i dagens samfunn. Bare i den siste måneden har jeg og min samboer måttet "slåss" med både Lefdal, Maxbo og JYSK.

Meglere som dette bidrar ytterligere til å svartmale bransjen, noe vi absolutt ikke trenger.

Skrevet

Jeg har alltid fått salgsoppgave til gjennomlesing og korrektur når jeg har solgt leilgihet. Meglere har mye å gjøre de også, og på den måten, kan den som kjenner produktet godt komme med viktige innspill.

I ditt tilfelle hadde jeg nok forlang å få slått ktafig av på honoraret. Gjør han ikke jobben godt nok, skal han ikke ha betalt. Snakk med sjefen hans og fortell hva som foregår. Du kan også ta kontakt med forbrukerkontoret der du bor og hør om de har hatt tilsvarende saker og hva som evt er gjort med dem.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har alltid fått salgsoppgave til gjennomlesing og korrektur når jeg har solgt leilgihet. Meglere har mye å gjøre de også, og på den måten, kan den som kjenner produktet godt komme med viktige innspill.

Fikk prospektet, leste gjennom, og fant vesentlige feil. Ga megler umiddelbar tilbakemelding på dette, men han la likevel en ukorrigert utgave ut på nett... Har ikke fått se den korrigerte salgsoppgaven...

Han ringte i går, og sa han skulle kontakte meg i dag, slik at han kan få all nødvendig info, ettersom visning er på mandag.. Han har ikke ringt meg... Nok et irritasjonsmoment!

Til nå er det altså:

- feilinformasjon i salgsoppgaven som ikke ble korrigert før etter tre henvendelser.

- etter tre henvendelser var ikke alle feil rettet opp

- ikke all vesentlig informasjon (som hva husleie dekker) kom med i avisannonsene

- kontakter meg ikke, selv om han sa han skulle gjøre det

Er dette grunn nok til å kreve prisreduksjon? Tar jeg dette i såfall opp med megler først, eller går jeg til sjefene med en gang? Hvor mye kan jeg evt. kreve i reduksjon?

Får no i alle fall håpe han får en god pris på leiligheten med en gang, slik at jeg slipper å tenke mer på dette tullet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...