Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så satt jeg her, nok en kveld mens sjalusien river i meg. :grine: Vi har vært sammen i 10 år og enda kjenner jeg den samme snikende følelsen av sjalusi når han er ute på byen uten meg..... Vet at jeg burde være voksen nok nå til å takle det bedre enn jeg gjør !! Han er pen, sjarmerende, morsom og flørtende men jeg vet at han elsker meg, så jeg tror ikke han kommer til å være utro med det første,,, :forvirret: Tenker mest på hvem han møter på, hva de snakker om og om han tenker på henne i seksuelle baner.( Noe han sikkert gjør ) Han er jo mann, tross alt ;) Noen som har vært eller er i samme situasjon og kan gi noen gode råd ???

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

:klem: Du må jobbe med deg selv. Du må si mange nok ganger "Gjør han noe er det hans tap!","Han finner ikke noen bedre" :)

Sjalusi kommer av usikkerhet på en selv. Jeg var så sjalu som 19 åring at jeg bestemte meg for at såå vondt ville ikke jeg meg selv mer.. Så idag er jeg ikke sjalu,men har jobbet med min egen selvtillit. Damer er det jo overalt..det må du bare godta.

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Føler så med deg Daytona! Er akkurat slik selv. Den snikende sjalusifølelsen er vond... Har ei venninne med samme problem, og hun har faktisk begynt hos psykolog for å få bukt med problemet. Hun mener at det hjelper. Gjesten over her skriver så har det nok noe med usikkerhet å gjøre. Det kan iallefall jeg skrive under på.

Noen som har noen flere råd for å jobbe med usikkerheten?

Gjest Gjest
Skrevet

Du skal gjøre ting som får deg til å føle deg bra. Ta litt sol. Ordne håret. etc.

Gjør ting du er god på. Noe du mestrer. - Du må si til deg selv at du er nydelig. Hver dag. :) Smil - bare det gjør deg vakrere. Om du blir sittende hjemme mens han er på fest..ring en venninne du kan le med. Så du ikke tenker negative tanker.

Tilsist anbefaler jeg at du omgir deg med de positve vennene du har..Fordi bare det får deg i bedre humør.

Go :klem: fra meg!

Gjest gjest1
Skrevet

Klart han alltid vil treffe damer/jenter! Til evig tid- enten man liker det eller ei :ler: Til og med når du og han er 90 og sitter i hver deres stol på gamlehjemmet og tygger kamferdrops kommer du ikke til å få fred....for inn kommer søte friske hjelpepleiere- skal du fortsatt tenke slik du gjør nå? Nei, det kan man ikke. Du vet det selv- det er DEG han tross alt vil ha. Ingen andre!

Jeg har også hatt "min" i ca ti år, og i begynnelsen var det ofte mye gnagende sjalusi hos meg- bare vi var på ferietur et sted der det var masse lettkledde damer, ble jeg deppa og innadvendt... Etter ca et år orket jeg rett og slett ikke mer, og "ga blaffen"!! Hvordan jeg greide det, vet jeg ikke. Jeg tenkte nok som så at skal JEG makte å være velfungerende i et modent forhold, så må JEG jobbe med meg selv. Det skal iallefall IKKE gå utover en søt stakkars fyr som tilfeldigvis elsker meg...! :ler:

Gjest Gjest_mann_*
Skrevet

Har du noen grunn til å være sjalu? Har han gjort noe tidligere som gjør at du føler denne sjalusien?Hvis ikke må du heller prøve å forstå at ikke alle menn er utro.

Skrevet

Ofte får tildigere opplevelser oss til å tenke negative følelser om/for noe som kanskje aldri vil komme til å skje, men det finnes en mulighet for at de kan skje. Brent barn skyr ilden heter det, og det er virkelig noe i dette når man snakker om sjalusi også.

Selv er jeg ikke av den sjalu typen heldigvis, dette betyr ikke at jeg ikke er glad i min kjære eller er redd for at noe skal skje slik at jeg mister henne. Tankene min er rett og slett at om hun skulle gjøre noe, være utro for eksempel så finnes det løsninger og veier ut av dette også. Skulle hun gjøre noe slikt som en tabbe eller engangs greie og hun sier det selv ved første mulighet, så kan utroskap tilgis i mine øyne. Planlagt eller utroskap som forsøkes skjult ville jeg aldri tilgitt noengang.

Min mening rundt dette er at vi er mennesker og alle kan vi feile en gang, men da en gang innen samme greie. Jeg har selv opplevd utroskap ved flere annledninger (mot meg) og det har selvfølgelig ødelagt veldig mye. For meg så trengs Åpenhet, Ærlighet, og ikke minst Tillitt for å kunne få et forhold til å fungere over tid, og så lenge disse elementene er tilstedeværende i forholdet så finnes det faktisk håp og rom.

Det finnes selvfølgelig mye annet enn akkurat utroskap som kan vekke sjalusien, som feks om ens kjære er på byen eller treffer gamle venner av motsatt kjønn og de snakker om gamle dager, sex eller annet. Her er det virkelig helt avgjørende hvordan ens partner oppfører seg og hva denne personen utstråler av signaler. Sitter feks partneren på nettet og chatter via messenger eller andre kanaler med motsatt kjønn, dette er noe som jeg ikke helt ser poenget med å gjøre.

Sjalusi kan bekjempes så lenge man virkelig ønsker det, og det må kjempes om dette i deg selv. Du må kunne stole på deg selv og din partner selvfølgelig. Mye sant i det som en sa tidligere i tråden, du må få opp din egen selvtillitt og ha gode tanker om deg selv. Ikke sitte hjemme alene når du er mest redd for at noe skal kunne skje, men gjerne tilbringe tiden med en venninne.

Så lenge det er to personer i et forhold og den ene har sterkere følelser for foholdet og fremtiden enn den andre, så vil den som har de sterkeste ønsker om akkurat det forholdet ha størst problemer med sjalusien. Dette fordi denne personen er den som er mest redd eller frykter at det skal ta slutt, eller at ens partner skal gjøre noe man selv ikke ville gjort eller kan/kunne respektere. Jeg selv har fått føle på kroppen hva det vil si å få vite fra andre at den jeg var glad i hadde gått bak min rygg, og hadde nok etter dette tungt for å stole på partnere en periode. Ikke at jeg var mye sjalu av meg, men følte meg alltid litt usikker på om personen ved min side så like seriøst på forholdet som meg selv.

Ønsker deg lykke til med sjalusien din, og må legge til at litt sjalusi er bare sunt, men alt med måte.

Gjest Gjest
Skrevet
Sjalusi kommer av usikkerhet på en selv. Jeg var så sjalu som 19 åring at jeg bestemte meg  for at såå vondt ville ikke jeg meg selv mer.. Så idag er jeg ikke sjalu,men har jobbet med min egen selvtillit. Damer er det jo overalt..det må du bare godta.

Dette er jeg helt uenig i. Hører det sies gang på gang at sjalusi kommer av usikkerhet og dårlig selvtillit. Det er nok mye sjalusi blant personer som er sånn, men også mye blant personer som er selvsikre og har god selvtillit.

Selv vil jeg si at jeg alltid i voksen alder har hatt god selvtillit og er veldig fornøyd med meg selv, den jeg er og slik jeg ser ut. Ikke noe fotomodell i hele tatt, men likevel helt fornøyd, også med den responsen jeg får fra motsatt kjønn. Likevel har jeg i enkelte forhold opplevd å være en smule sjalu, i andre forhold ikke i det hele tatt. Tror det kommer mye an på typen; om han er veldig ettertraktet, eller om han er en sånn som kanskje roter litt mye rundt, eller andre ting...

Det skader selvsagt ikke å ta seg best mulig ut og/eller jobbe med selvtilliten, men jeg tror ikke nødvendigvis dette er det som skal til.

Da er jeg heller mer for at man ikke skal være så "supermoderne" at man hele tiden skal gjøre ting eller gjøre by'n på egenhånd. Selvsagt går gutta på by'n uten damer iblant, og omvendt, men det trenger vel ikke gjøres til en vane at det alltid (og kanskje flere ganger i uka) skal være sånn?? At man skal på by'n alene, og ha (eller få nye) egne venner av motsatt kjønn osv. Hva er vitsen med å være et par da? Og når man kjører et sånn singelløp rett som det er, så går det ofte gærn't...Shit happens all the time...

Gjest Gjest
Skrevet

Nå man er sjalu så vil man tenke at alle andre er bedre enn meg. At man er redd for å miste kjæresten sin.Man kan ikke være uten... At alle er morsommere å være med enn meg. Alle andre er penere enn meg.

-Når man kan si at jeg er den beste,peneste,morsomste for kjæresten min & jeg greier meg fint uten hvis han er så dum å drar. Da har man kommet videre. Da er man trygg på seg selv.

Synes også at du kan ta opp dette med kjæresten din hvis han ikke er klar over det.

• 3 uker senere...
Gjest Antisjalu
Skrevet

Jeg sliter med sjalusien min selv. Er sammen med en som er åtte år eldre enn meg (er selv 23). Merker jeg kan bli litt sjalu når damer som er eldre enn meg, penere, mer utadvendt osv osv snakker med kjæresten min. SPESIELT når han treffer exen sin igjen. Vi bor sammen i Oslo, men må jo hjem på lokalplassen når vi har ferie. Sliter utrolig bare jeg ser han snakke med henne.. Det er en vond følelse. Blir så sint på meg selv, som ødelegger hele dagen for meg selv på den måten.

Jeg har nå lest en bok som jeg synes hjelper meg veldig mye. Den heter Jealousy - How to deal with it. Dersom du sliter like mye som meg, anbefaler jeg deg å kjøpe den. Boken hjelper deg å sette ting i perspektiv. Jeg føler jeg har fått mer makt over meg selv nå. Det handler mye om å bli trygg på seg selv, og det er det vi må jobbe med.

Her kan du se boken

http://vitalcoaching.com/dating/challenges...eal_with_it.htm

Gjest d'Arc
Skrevet
Tenker mest på hvem han møter på, hva de snakker om og om han tenker på henne i seksuelle baner.( Noe han sikkert gjør ) Han er jo mann, tross alt  ;) 

Den skjønte jeg ikke helt. Selv om han møter en pen jente, trenger han ikke tenke på henne seksuelt.

Dessuten så tenker da noen av oss jenter på andre menn seksuelt også?

Så det er noe som gjelder for begge kjønn.

Gjest Stewie
Skrevet

du har jo tydligvis ikke noen grunn til å være sjalu, siden dere har vært sammen i 10 år og han elsker deg over alt på jord, så fremt han ikke har gjort noe som kan gjøre at du blir sjalu.. ;)

Men unasett, kan du spørre han når han kommer hjem byen også..

om hva han har gjort, om han har møtt noen personer, og hva de snakket om..

men på en glad måte.. da vil han ikke mistenke deg for sjalusi, og hvis han gjør det, kan du jo si at du vil jo bare vite åssen han har hatt det.. :)

Jeg er ikke en person som er sjalu ..

har vært sammen med kjærestne min i et halv år og jeg stoler på han..

vet at han ikke ville gjort noe..

han syntes det bare er koselig når jeg spørr sånn, for jeg vil jo vite hva han har gjort og om han har kost seg..

ellers burde du si til deg selv at det ikke er noen grunn til å være utro, du kan jo ringe han en gang.. i begynnelsen, for å få en grunnlag til å ikke være sjalu lengere :sjarmor:

Gjest Gjest
Skrevet

De aller fleste utroskapsforhold starter mellom jobbkolleger, ikke folk som treffer hverandre på byen.

Har du samme sjalusien også når han går på jobb? Det burde du iflg statistikken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...