Gå til innhold

Hvit marsipan..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns jeg husker å ha lest at hvit marsipan (altså helt hvit, ikke sånn gulaktig) smelter og ikke holder seg så godt som vanlig marsipan..noen som har erfaringer og vet noe om dette?

Syns det er så fint med helt hvit marsipan, men vil ikke at kaka skal bli svett og smelte heller.. :klø:

Videoannonse
Annonse
Gjest Fantus
Skrevet

Jeg vil ikke anbefalle hvit marsipan.

Jeg var gjest i er bryllup hvor den fire etasjes bryllupskaka var dekket med hvit marsipan. Kaka sto i kjøleskap fra den ble laget og til den skulle spises. Likevel smeltet marsipanen, og marsipanen på det øverste laget smeltet så mye at de ikke kunne servere den etasjen av kaka.

Skrevet

Ehm, jeg har ikke hørt om hvit marsipan engang. :sjenert:

Hva er forskjellen/det laget av?

Skrevet

Ok, da går vi for vanlig marsipan!! (selv om hvit ser mer rent og delikat ut..) ;)

Takk skal du ha Fantus :)

Skrevet

Vi hadde akkurat bryllup i helga med bryllupskake med hvit marsipan, og det fungerte helt utmerket. Hadde tre etasjer, og den sto i kjøleskapet fra kl. 13.00 til vi spiste kaker sånn ca kl 24-01, og det var ikke noe galt med den kaka, det er den fineste kaka jeg har sett noen gang faktisk.

Gjest Gjest
Skrevet

vi hadde hvit sukkermasse...

holdt seg veldig bra det...

Skrevet

Det finnes også hvit konditorfarge man kan bruke i marsipanen. De har det hos panduro og sikkert andre steder også.

Gjest Gjest
Skrevet
Vi hadde akkurat bryllup i helga med bryllupskake med hvit marsipan, og det fungerte helt utmerket. Hadde tre etasjer, og den sto i kjøleskapet fra kl. 13.00 til vi spiste kaker sånn ca kl 24-01, og det var ikke noe galt med den kaka, det er den fineste kaka jeg har sett noen gang faktisk.

Kan ikke skjønne at det skal være noe problem. Søsteren min giftet seg i helga, og en av etasjene på bryllupskaka hadde hvit marsipan. Den holdt seg flott i bryllupet, og marsipanen er like fin ennå etter nesten en uke i kjøleskapet (kaka er det vel værre med...)

Skrevet

Var vel kitekatt som hadde hvit marsipan på kaka som svettet veldig.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi hadde ikke det problemet med vår kake..... Sto lenge ute i 25 grader og svettet ikke...

Står kaka i tett boks så svetter all maskipan... så det er ikke lurt...

og jeg gleder meg til å spise toppen av kaka som står å venter på vårt 1 års bryllupsdag...

Skrevet

Hmm..nå blir jeg mer i tvil ja.. Var liksom enklere å velga da de første anbefalte vanlig marsipan :ler: Tror jeg skal snakke med de som skal lage kaka, er et profesjonellt bakeri, så de vet sikkert hva som egner seg best..

Takk for gode svar!!

Skrevet
Var vel kitekatt som hadde hvit marsipan på kaka som svettet veldig.

Stemmer det. Svettet ikke VELDIG, men ble liksom litt "ute av fasong" og sliten fort. Var grei med en gang men i løpet av en halvtime var den litt svett og blaut ;)...også var marsipanen veldig myk og klissete. Men for guds skyld, kaka var helt fin den, sikkert jeg som overdriver litt, men skulle jeg gjort det igjen, ville jeg valgt vanlig marsipan. Spesielt siden det ikke var varmt i mai når vi giftet oss, så jeg hadde ikke tatt sjangsen på hvit marsipan i evt. sommervarme ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Sisit bryllup jeg var i hadde de hvit marsipan. Den hadde stått i kjøleskap, men hadde smelta likevel. Halve kaken hadde rast sammen, den var rett og slett ikke pen. Skal iallfall ikke ha hvit marsipan på min bryllupskake :)

Skrevet
Sisit bryllup jeg var i hadde de hvit marsipan. Den hadde stått i kjøleskap, men hadde smelta likevel. Halve kaken hadde rast sammen, den var rett og slett ikke pen. Skal iallfall ikke ha hvit marsipan på min bryllupskake :)

Ja det er nok et sjangsespill, og jeg er glad det gikk så bra med vår som det gikk. Den var ikke perfekt den heller ;)

Skrevet

I England er det vanlig å ha marsipan under og så et lag "icing" på toppen. Det er en melisglasur som er laget med eggehviter og som kan kjevles ut og behandles akkurat som marsipan - og som er kritthvit.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det er lekkert med vanlig "gul" marsipan, og så drysset med melis over... :) nam nam

Skrevet

Jeg arbeider med en konditor som anbefalte meg å bruke vanlig "gul" konditormarsipan.

Den smelter ikke så fort fordi det er ganske mye mer mandler i marsipanen enn i hvit og typen du får i butikk.

Vi skulle ha sukkerpasta til å begynne med men det var helt for j***** søtt!

Så jeg kjøper konditormarsipan der jeg jobber og lager selv kvelden før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...