Gå til innhold

Ros til unge vetrinærer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Hilde79
Skrevet

Ja!!! :klappe:

Blir så eitrandes forbanna på folk som dumper dyra sine, enten de avliver dem eller bare forlater dem et sted. Fy faen, for noen tankeløse, egoistiske og selvsentrerte JÆVLER!!!! :kjempesinna::frustrert::sinna:

Gjest Gjest
Skrevet

Synes det er bra at de sier nei, men da går jo folk heller andre veier, og dyrene vil heller lide på andre måter enn å få en sprøyte... Da er det vel bedre med en human avlivning med en sprøyte...

Gjest Gjest
Skrevet

Nei det er ikke riktig å avlive friske dyr. Men jeg frykter at folk bruker hjertevarme veterinærer som en lettvint utvei når de skal på ferie. Dvs at de vet at de kan avlevere dyret hos denne veterinæren og dermed kan gi fra seg problemet og heller skaffe seg en ny katt når de komemr hjem fra ferien. For hva skal avgjøre om en katt fortjener livets rett? Faktisk er det altfor mange katter i forhold til ansvarlige eiere (ja, for det er ikke alle som skulle hatt katt).

Og så kan det hende folk som vil bli kvitt feriekatten kvier seg for å dra til dyrlege hvis de får en moralpreken. Dermed kan de hende de heller lar katten gå ute eller bruker ulovlige virkemidler for å avlive katten.

For å begrense problemene med hjemløse katter må man tenke langsiktig. For man kan ikke redde alle de som trenger hjelp nå. Og for kattebestanden som helhet er det faktisk bedre at en katt for mye blir avlivet enn at en kattunge blir omplassert til noen som ikke kastrerer katten. For det vil mangedoble problemet med hjemløse katter. Uansett hva dere som avler på huskatter sier, så øker er dere med på å øke problemet med hjemløse katter. Selv om dere finner gode hjem, så er det begrensa hvos mange slike gode hjem det finnes. det vil derfor føre til at en annen katt ikke havner i et godt hjem.

Det viktigste arbeidet veterinærene kan gjøre er å drive forebyggende arbeid: flere kastreringskampanjer med lavere priser. Alle veterinærer bør anbefale tidligkastrering, siden dette helt klart forhindrer mange "uhellskull". Og de bør informere at det er fullt mulig å utføre abort på en katt, dette gjøres samtidig som man kastrerer katten og er helt problemfritt.

Så lenge folk ikke kastrerer kattene sine vil vi aldri få slutt på de hjemløse kattene. Så lenge dere ikke kastrerer kattene deres er dere med på at dette blir et enda større problem. Det finnes ingen god unnskyldning for å sette kull på katten sin. DET ER UANSVARLIG :frustrert:

Skrevet
Synes det er bra at de sier nei, men da går jo folk heller andre veier, og dyrene vil heller lide på andre måter enn å få en sprøyte... Da er det vel bedre med en human avlivning med en sprøyte...

Joda, resultatet kan være at noen gjør det. Men jeg mener nå at det er viktig at vetrinærer signaliserer at dette er galt. Så kanskje noen begynner å bruke de små grå og tenke på hva de gjør.

Gjest Gjest1
Skrevet

Jeg skjønnet godt veterinærene jeg, men alternativet er grusomme avlivingsmetoder. Folk blir ikke hjemme fra ferie fordi de ikke får dem avlivet hos veterinær. De reiser fra dem eller avliver dem på andre måter.

Gjest Gjest
Skrevet
Joda, resultatet kan være at noen gjør det. Men jeg mener nå at det er viktig at vetrinærer signaliserer at dette er galt. Så kanskje noen begynner å bruke de små grå og tenke på hva de gjør.

Dette handler jo først og fremst at folk ikke ønsker at katten skal stå i veien for egne ønsker. Folk gjør hva som helst for å bli kvitt kattene sine i tide, og hvis de skjønner at det å levere katten til veterinær er en måte å komme seg unna køen hos dyrebeskyttelesen vil det løse problemet med å kunne ha feriekatt.

Jeg må jo spørre: er folk virkelig så uintelligente at de ikke skjønner at det å provusere flere kattunger vil føre til flere hjemløse katter? Nei, jeg tror faktisk ikke det finnes så hjernedøde folk. De ønsker bare å tenke på seg selv framfor kattebestanden som helhet.

Det er kastrering som må til for å bekjempe økningen av hjemløse katter :frustrert:

(ja jeg gjentar meg selv her, men budskapet om kastrering kan ikke sies mange nok ganger..)

Skrevet

Det er kastrering som må til for å bekjempe økningen av hjemløse katter :frustrert:

(ja jeg gjentar meg selv her, men budskapet om kastrering kan ikke sies mange nok ganger..)

Kan ikke være uenig med deg i dette, men det må også en holdningsendring til. ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Dette handler jo først og fremst at folk ikke ønsker at katten skal stå i veien for egne ønsker. Folk gjør hva som helst for å bli kvitt kattene sine i tide, og hvis de skjønner at det å levere katten til veterinær er en måte å komme seg unna køen hos dyrebeskyttelesen vil det løse problemet med å kunne ha feriekatt.

Jeg må jo spørre: er folk virkelig så uintelligente at de ikke skjønner at det å provusere flere kattunger vil føre til flere hjemløse katter? Nei, jeg tror faktisk ikke det finnes så hjernedøde folk. De ønsker bare å tenke på seg selv framfor kattebestanden som helhet.

Går det an å bli så dum?

Denne saken handler ikke om hjemløse katter, den handler om katter som har eiere som vil ta livet av dem når de skal dra på ferie.

Gjest Gjest
Skrevet
Går det an å bli så dum?

Denne saken handler ikke om hjemløse katter, den handler om katter som har eiere som vil ta livet av dem når de skal dra på ferie.

Og så kan man kanskje si at fortsettelsen av saken er at kattene blir hjemløse hvis de ikke blir avlivet?
Gjest Gjest
Skrevet
Kan ikke være uenig med deg i dette, men det må også en holdningsendring til.  ;)

Kan du utdype? Hvorfor er du imot kastrering?

Går det an å bli så dum?

Roten til alle problemer ligger faktisk i at folk ikke kastrerer kattene sine, som igjen fører til at det er for mange katter i dette landet i forhold til gode hjem, som igjen fører til at feil folk får tak i katt, som igjen fører til at fenomenet "feriekatt" oppstår", som igjen fører til at friske katter blir avlivet. Hvis det hadde vært færre katter i dette landet og alle kattunger kostet penger, kunne man forhindret de mest useriøse å ha fått seg katt i utgangspunktet.

Vi må også huske på at det faktisk er folk som trenger å få omplassert kattene sine av gode grunner (eier kan ha dødd osv), men disse sliter med å finne et nytt godt hjem, siden det er så mange kattunger på markedet. Igjen: hvis det ikke hadde vært så mange katter som hadde havnet i feil hjem og som dermed måtte bli avlivet, ville det vært lettere å omplassere katter som virkelig avr i en situasjon hvos de måtte få et nytt hjem.

Dette handler om enkle markedskrefter: tilbudet er større enn etterspørselen. Jeg erindrer at noen fortalte en historie om blomster og bier, og at ukastrerte dyr vil formere seg. Er det så vanskelig å skjønne?

Nei, i utgangspunktet er jo ikke disse kattene som blir avlivet hjemløse. Men de blir det med en gang eier ikke tar vare på dem.

Det gjelder faktisk å se hele bildet her, og det er altså overfloden av katter (som skyldes manglende kastrering) som er årsaken til problemene.

Og tro meg: bare ring dyrebeskyttelsen og hør hva de mener om kastrering, så tror jeg dere skal få høre at de har en drøm om at alle katteeiere tok ansvar og kastrerte kattene sine. Desverre er det altfor mange katteeiere som setter sine egne behov først :tristbla:

Gjest Grønn Frosk
Skrevet

Til gjest ovenfor. Lillestøster skriver at hun er enig i at kastrering må til, men at det også kreves en holdningsendirng blent katte/dyreeirene. Hun skriver ikke at hun er uenig. Ho skriver at ho ikke kan være uenig. Med andre ord - enig.

Gjest gjest1
Skrevet

Nå skulle vi vel ikke diskutere kastrering (jeg er forøvrig helt enig med gjest), men om veterinærer bør kunne nekte å avlive dyr.

Jeg mener at dette får være eiers valg. Det er tross alt mer ansvarlig å gå til veterinæren enn å avlive dyret selv eller bare sette det ut.

Jeg kan kanskje være med på at veterinæren kan spørre om eier vil vurdere omplassering i stedet i en slik situasjon, og så sende dyret rett til omplassering. Men å sende eier hjem igjen med dyret i live synes jeg er forkastelig. Hvis jeg av en eller annen grunn gikk til veterinæren for å avlive mitt friske dyr, ville jeg blitt kraftig provosert om jeg hadde fått servert en moralpreken i stedet :frustrert: Det er ikke umulig at det faktisk kunne ha fått meg til å avlive dyret selv.

Gjest Gjest
Skrevet

Dette problemet begynner jo med at folk ikke kastrerer kattene sine. Dette fører til at det er alt for mange katter og folk gir bort kattunger. Til og med rotter koster jo penger :frustrert: Det at katter ikke er verdt noe gjør det mye enklere å kvitte seg med dem. Hvis man måtte betale 1000 kr for en katt, så ville det kanskje vært vanskeligere å avlive en helt frisk katt. Dette er en ond sirkel, og alt som blir diskutert i denne tråden henger sammen. Min drøm er at alle som har kattunger nå skriver kontrakt med nye eiere om at katten skal id-merkes og kastreres. I tillegg burde de ta kanskje 500 kr for de og gitt til dyrebeskyttelsen.

Gjest Gjest
Skrevet
Min drøm er at alle som har kattunger nå skriver kontrakt med nye eiere om at katten skal id-merkes og kastreres. I tillegg burde de ta kanskje 500 kr for de og gitt til dyrebeskyttelsen.

Jeg er helt enig i det du skriver! Men hvordan kan de som har avlet på huskatter selv kreve at ikke også andre gjør det? det er her jeg ser problemet, alle tenker "bare et kull" men når alle får kull på kattene sine blir det til slutt mange katter. Det er derfor jeg ikke tror noe på dette med "bare et kull", som mange mener. Man er da ansvarlig for alle kattene som blir født som etterkommere etter sin katt. :frustrert:

Gjest Gjest
Skrevet
Men hvordan kan de som har avlet på huskatter selv kreve at ikke også andre gjør det?

Det er aldri for sent å bli opplyst og ansvarlig...

Man er da ansvarlig for alle kattene som blir født som etterkommere etter sin katt.

Ja ikke sant! Jeg syns ikke dette er en utopi. Det som trengs er en holdningsendring.

Gjest Ny gjest
Skrevet
Man er da ansvarlig for alle kattene som blir født som etterkommere etter sin katt. :frustrert:

Det er jeg enig i - og dette pleier man jo å gjennomføre når man oppdretter "alle" andre dyr fra hamstere til hester.. Merkelig at det ikke gjelder katter, men det skyldes trolig at kattunger dukker opp i overflod fra "intet" når pusen har vært ute en tur... lette å få tak i, og ofte med ukjent opphav ---> krever ingenting av oppdretter annet enn manglende evne til å gjøre katta ufruktbar...

Vi har selv en huskatt med ukjent opphav, som i grunn er et fullverdig familiemedlem selv om det selvsagt er vi som "avgjør skjebnen hans". Å finne på å avlive han fordi vi skal på ferie er bare helt utrolig fjernt for meg. Hvorfor fikk vi katt? For å bli kjent med og utrolig glad i et hårete lite vesen - ikke for å ha noe mykt å kose med til det blir upraktisk en dag. Om man er glad i dyret sitt klarer man ikke å avlive det eller sette det ut aleine av så dårlige grunner. Det jeg ikke skjønner er hvordan og hvorfor noen skaffer seg kjæledyr uten å bli glad i dem eller føle ansvar for dem. Spesielt katten er utsatt for slike eiere virker det som.

Så det er helt klart at det trengs holdningsskapende aksjoner. Derfor har jeg delte følelser for veterinærene som nekter å avlive feriekatter. Det ER et viktig signal om at det ikke er ok å "bruke og kaste" katter som endel gjør, så jeg tror det kan vekke litt dårlig samvittighet hos noen. Og det er bra. Samtidig er det heller ikke noe fullgodt alternativ å sende eieren hjem med katten og overlate det til amatører å eventuelt prøve å kvitte seg med det stakkars dyret. Dyrebeskyttelsen har jo også utrolig mange katter de prøver å skaffe gode hjem. De finner ikke nye eiere til alle uansett.

Så det er nok riktig at det aller viktigste er kastrering av alle utegående katter. Men jeg tror også en slik aksjon som dette vil føre til holdningsendringer, faktisk.

Gjest Ny gjest
Skrevet

Men sånn egentlig, kan man kalle det en aksjon? Hun Noah-Siri har jo alltid (siden før studietida) vært veldig aktiv på dyrevernsiden i forhold til veterinærmiljøet generelt som er forholdsvis forsiktige i å uttale seg stort sett. Avivet, 1 og et par andre "spesialsykehus for smådyr" er uansett rettet mot kunder som vil bruke MYE penger på å operere undulater, kaniner osv. Vet om de som har betalt flertalls tusen for å berge kaninen sin ved noen av disse klinikkene. Ikke noe galt i det, men for mange dyreeiere ligger nok lista et mer pragmatisk sted, uten at det betyr at man vil utsette dyret for lidelse. Sånn sett er kanskje ikke disse klinikkene de stedene flest uansvarlige katteeiere oppsøker når de skal kvitte seg med pusen, og Siri er kanskje ikke den de hører mest på. Men jeg tror det kahar påvirkningskraft uansett, da. Det når jo fram til NOEN, og gjør det lettere for andre veterinærer å sette grenser også.

Gjest Miloine
Skrevet

En hylest til disse veterinærene, men også til pleierne som hjelper veterinæren med av og til "overtale" veterinæren til å IKKE avlive, men skaffe et godt hjem til dem!

Dette med kastrering syns jeg er helt på sin plass å ta opp her!

Kastrering av hannkatter = mindre kattepuser

Der jeg jobber har vi av og til hatt en kampanje der vi tilbyr GRATIS kastrering - gjett om det var mange som kom!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...