Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2006 #1 Skrevet 28. juni 2006 Jeg var på grillfest for en stund siden, og der var det noen som hadde laget en fantastisk god makaronisalat, altså en majonesbasert (tror jeg) salat som smakte nydelig til grillmaten og var et kjærkomment alternativ til potetsalat. Er det noen som har en god oppskrift?
forelzka Skrevet 29. juni 2006 #2 Skrevet 29. juni 2006 Prøv denne: 5 dl tørr makaroni kokt sånn passe (ikke for bløt) 1 pk lett rømme 1 pk majones 1 rød paprika i terninger 1 boks mais 1 boks skinke/kylling/kalkun i terninger 5 egg kokt og delt i terninger Purreløk 2 ss ketchup krydder (grillkrydder/piffi er godt her) Jeg bruker å hakke alt i små terninger. La det stå noen timer i kjøleskap før den serveres. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2006 #3 Skrevet 29. juni 2006 Tusen takk! Den skal jeg prøve til grillmaten i dag
Annie Skrevet 29. juni 2006 #4 Skrevet 29. juni 2006 Prøv denne: 5 dl tørr makaroni kokt sånn passe (ikke for bløt) 1 pk lett rømme 1 pk majones 1 rød paprika i terninger 1 boks mais 1 boks skinke/kylling/kalkun i terninger 5 egg kokt og delt i terninger Purreløk 2 ss ketchup krydder (grillkrydder/piffi er godt her) Jeg bruker å hakke alt i små terninger. La det stå noen timer i kjøleskap før den serveres. Lykke til! ← 5 dl tørr eller kokt makaroni?
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2006 #5 Skrevet 29. juni 2006 5 dl tørr eller kokt makaroni? ← helt sikkert 5 dl tørr makaroni, som etter at den er målt opp skal kokes sånn passe.
Gjest Tyr Skrevet 29. juni 2006 #6 Skrevet 29. juni 2006 (endret) Jeg leser det som kokt makaroni, som har fått rent av seg og er tørr. Endret 29. juni 2006 av Tyr
Annie Skrevet 29. juni 2006 #7 Skrevet 29. juni 2006 Var i grunnen derfor jeg spurte for jeg ble usikker.....
Ugla Skrevet 29. juni 2006 #8 Skrevet 29. juni 2006 5 dl tørr makaroni kokt sånn passe (ikke for bløt) ← Jeg leser det som kokt makaroni, som har fått rent av seg og er tørr. ← Sånn tolker jeg også det.
Gjest Tyr Skrevet 29. juni 2006 #9 Skrevet 29. juni 2006 Når jeg får tenkt meg om, (tar tid) tror jeg gjesten over har rett. 5 dl kokt makaroni er ikke mye å lage salat av.
Annie Skrevet 29. juni 2006 #10 Skrevet 29. juni 2006 Når jeg får tenkt meg om, (tar tid) tror jeg gjesten over har rett. 5 dl kokt makaroni er ikke mye å lage salat av. ← Godt det er flere enn meg som bruker litt tid.....
Ugla Skrevet 29. juni 2006 #11 Skrevet 29. juni 2006 Dere får meg også til å tvile... Nei, egentlig ikke, men... Forelzka bør komme med løsningen snart.. Salaten hørtes jo kjempe-god ut... *Roper på Forelzka*
Gjest Tyr Skrevet 29. juni 2006 #12 Skrevet 29. juni 2006 Tror du finner svar i den store kloke Ugleboken din .. *er ikke i tvil lenger*
Annie Skrevet 30. juni 2006 #13 Skrevet 30. juni 2006 (endret) Jeg har kommet fram til at det må være 5 dl tørr makaroni. Jeg aner nemlig ikke hvor mye makaroni man skal koke for å få 5 dl ferdigkokt... Endret 30. juni 2006 av Annie
forelzka Skrevet 30. juni 2006 #14 Skrevet 30. juni 2006 Her er det noen som har fått vri hjernen, ser jeg Jeg burde kanskje formulere det slik: 5 dl TØRR makaroni som skal kokes sånn passe (ikke for mye!) Altså: 5 dl makaroni rett fra pakken før den kokes Har ei tante som også bruker grønne erter på boks i denne salaten....
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2006 #15 Skrevet 30. juni 2006 Jeg leser det som kokt makaroni, som har fått rent av seg og er tørr. ← Var i grunnen derfor jeg spurte for jeg ble usikker..... ← Sånn tolker jeg også det. ← Dere kan ikke være veldig vant med matoppskrifter. Det er helt normalt å beregne mål på tørre varer som f.eks pasta før det kokes.
Annie Skrevet 30. juni 2006 #16 Skrevet 30. juni 2006 Dere kan ikke være veldig vant med matoppskrifter. Det er helt normalt å beregne mål på tørre varer som f.eks pasta før det kokes. ← Kan nok stemme det gitt...
Ugla Skrevet 30. juni 2006 #17 Skrevet 30. juni 2006 Dere kan ikke være veldig vant med matoppskrifter. Det er helt normalt å beregne mål på tørre varer som f.eks pasta før det kokes. ← Vell... Både og... Fannt t.d. en oppskrift der det stod: "En stor tallerken kalde, kokte makaroni..." Og en oppskrift på riskrem hvor det står: "Til ca 5 dl risengrynsgrøt trengs xx dl fløte..." Så... Det kan nok variere...
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2006 #18 Skrevet 30. juni 2006 Vell... Både og... Fannt t.d. en oppskrift der det stod: "En stor tallerken kalde, kokte makaroni..." Og en oppskrift på riskrem hvor det står: "Til ca 5 dl risengrynsgrøt trengs xx dl fløte..." Så... Det kan nok variere... ← Ja, men her stod det altså tørre. Raringer.
Ugla Skrevet 30. juni 2006 #19 Skrevet 30. juni 2006 Ja, men her stod det altså tørre. Raringer. ← Det var jo det vi ble i tvil på; "tørre makaroni kokt sånn passe..." Men nå er jo denne saken oppklart... *Gleder meg til å prøve oppskriften*
forelzka Skrevet 2. juli 2006 #20 Skrevet 2. juli 2006 Et lite tips: Bruk heller 3 dl tørr makaroni. Salaten blir ikke så "tørr" da. Fikk tipset hos en tante i går
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå