Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2006 #1 Skrevet 28. juni 2006 Jenta mi ble 4 år nylig, og i den anledning fikk hun sminke hos venninnen sin. Øyeskygge og lebestift. Dette hadde hun ønsket seg, men jeg kunne ikke drømme om å kjøpe det. Nå har hun altså fått det, noe jeg blir så irritert over. Synes det er upassende å gi sminke til barn, spesielt andre sine. Dette har resultert i at jenta mi vil sminke seg morgen og kveld, noe jeg sier nei til og vi får en konflikt. Er fristet til å hive hele "skiten", og bare late som om det er blitt borte. Er det urimelig? Hun kommer til å bli lei seg, garantert... Tar imot gode råd
Gjest gjest1 Skrevet 28. juni 2006 #2 Skrevet 28. juni 2006 kanskje hun kan få utfolde seg med sminken rett før badetid ?
Azi Skrevet 28. juni 2006 #3 Skrevet 28. juni 2006 Vi har veldig avslappet forhold til sminke. Så hun har eget saker og sminker seg engang i blandt. I begynnelsen sminket hun seg hele tida. Og synes det var kjempe stas. Men nå er det en sjelden gang hun sminker seg. Men om du ikke liker at hun holder på med det, så må du bare forklare henne hvorfor og kaste hele greia. Enn å gå irritere deg over det. Og si ifra til vennen din at du ikke vil at datteren din skal ha sminke i fra andre!
Gjest LilSweetie Skrevet 28. juni 2006 #4 Skrevet 28. juni 2006 kanskje hun kan få utfolde seg med sminken rett før badetid ? ← Enig her. Si at hun ikke får lov til å gå med det, men at hun kan få prøve for gøy, sånn at det blir mer utkledning enn egentlig sminking.
loffen Skrevet 28. juni 2006 #6 Skrevet 28. juni 2006 Datteren min fikk sminke av farmoren sin da hun var 3 år. Hverken jeg eller jenta mi skjønte helt vitsen med det. Hun visste jo ikke hva det var! Etter farmors behjelpelighet ville hun sminke seg og alle bamsene sine hele tiden. Det var skikkelig grisete. Det var ikke akkurat hudvennlig heller. Også satt det klistra; vi måtte bruke olivenolje og vaselin for å få det av.
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2006 #7 Skrevet 28. juni 2006 Vil bare legge til at hun hadde atopisk eksem også. Tror ikke sminke er noe særlig å ha på huden til småbarn. Dessuten er de mye penere uten. Unntaket er til karneval, da.
loffen Skrevet 28. juni 2006 #8 Skrevet 28. juni 2006 Argh-det var meg over. Glemte at jeg hadde logget meg ut.
Vela Skrevet 28. juni 2006 #9 Skrevet 28. juni 2006 Jeg har små tantebarn som syns det er stas når tante pynter de litt når de er på besøk. Men da skal de bade når de kommer hjem etterpå, noe de synes er helt greit. De har ikke sminke selv.
Diktern Skrevet 28. juni 2006 #10 Skrevet 28. juni 2006 Hva i all verden er poenget med smike til barn? Man opdrar jentene til å bli små pyntedukker! Kast heile faenskapet, og forklar jenta di at sminke kan hun begynne å bruke når hun blir eldre. Ikke er det bra for huden heller.
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2006 #11 Skrevet 28. juni 2006 Min datter ønsket seg sminke til sin 5-års dag fra sin onkel (min bror). Han spurte meg om tillatelse, og jeg vurderte saken. Da jeg spurte henne om ikke det var for tidlig å begynne å sminke seg, erklærte hun høytidelig og skråsikkert: "5 år er akkurat rett alder til å begynne med sminke)! Min bror fikk dermed lov til å kjøpe sminke til henne, etter mine anvisninger og begrensninger. Han fikk lov til å kjøpe lys rosa øyenskygge, lys rosa neglelakk, samt en veldig lys leppestift. Hun fikk lov til å bruke dette så lenge hun var hjemme, og hun gikk veldig fort lei. Nå er datteren snart 11, og sminke (øyenskygge og leppestift) bruker hun når hun skal på fest, eller i selskap. Hun får lov til å bruke lyse farger (hvit og rosa), og jeg har lært henne å sminke seg diskret. Jeg har lært henne (og hennes venninner) at sminken er penest når den ikke synes! Fordi hun har fått lov, så er ikke sminke særlig spennende, det er som sagt bare til spesielle anledninger at hun gidder. Jeg er enig i at venninnens mor burde ha spurt deg om det var greit først, men når det er sagt så synes jeg ikke gaven var totalt upassende. Alt du risikerer ved å kaste gaven, er at sminke blir enda mer spennende. Mitt tips: La henne få lov til å leke med den når det passer seg slik, vis henne og lær henne hvordan den skal brukes, så vil den nok fort miste nyhetens interesse.
ceca Skrevet 28. juni 2006 #12 Skrevet 28. juni 2006 Jenta mi var veldig opptatt med sminke som liten. Jeg sa det var ok, men ikke når hun skulle ut, da måtte fjeset vaskes. Hun så til tider ikke ut, øyenskygge i hele fjeset o.l. Nå er hun blitt 8 år, og interesserer seg ikke for sminke i det hele tatt. Hun har sminke liggende i en skuff, men rører det ikke. Tror nysgjerriheten ble mettet. så å kunne sminke seg før badetid, evt vaske det av før dere skal noe / få besøk synes jeg høres greit ut. Tror at hvis man ser nei, nei, nei , så kommer den dagen de SKAL (ungdomstiden..) og da tar de helt av... isteden for å ha uforsket og prøvd hjemme tidligere. Dette er kun det jeg tenker. Ceca
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2006 #13 Skrevet 28. juni 2006 Sånn barnesminke er ikke særlig hudvennlig, så når min lille fikk et sminkeskrin til 5-årsdagen så ga jeg henne noe av mitt i stedet. Selv H&M øyenskygger er jo bedre. Jeg forklarte henne at hun kunne få vond hud av barnesminken, men hun kunne bruke det til å late som. Det godtok hun greit. Hun fikk selvfølgelig ikke lov til å sminke seg når hun skulle ut. Nå er hun 11 og får lov til å bruke litt diskret øyenskygge og lipgloss på bursdag o.l. Har hele tiden prøvd å lære henne grunnleggende ting, og av og til tar vi en time på badet hvor vi jåler oss til skikkelig.
Gjest Frk Åberg Skrevet 29. juni 2006 #14 Skrevet 29. juni 2006 Jeg har ikke barn selv, men ser ikke noe galt i at de kan ha det morsomt med sminke en gang i blant. Når det blir mest for å kle seg ut. Men å begynne med sminke til vanlig og for å faktisk pynte seg; det ville jeg ventet leeenge med. Jeg begynte forsiktig med sminke til fest-bruk da jeg begynte på ungdsomsskolen. Syns ikke noe om sminke før den tid.
Gjest Kittykat, ikke innlogget. Skrevet 30. juni 2006 #15 Skrevet 30. juni 2006 Jenta vår på 6,5 år liker og pynte seg og det inkluderer sminking. Hun får sminke seg, men med måte. Hun kan få på seg øyeskygge, leppestift og neglelakk f eks. Så lenge hun ikke har overdose av sminke på seg, så ser ikke jeg problemer med det. Her i huset er regelen ganske enkel: hun kan få sminke seg, men jeg bestemmer hvor mye sminke hun får ta på seg. Hittil har jeg ikke trengt å si noe som helst, fordi hun tar ikke mye på. Som oftest blir det bare med neglelakk og litt leppestift. Og det er veldig sjelden hun går ut med sminke på seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå