Gå til innhold

Bilferie med hund

Anbefalte innlegg

Gjest badlih
Skrevet

Er sulten på råd og tips om hund og bilferie.

Har du erfaringer å dele med meg?

Hvor mange timers kjøring pr dag? Hvor kan man ta med seg hund og ikke? Museer, serverdigheter, parker, andre områder. Hva har dere gjort når dere skulle spise? Ute/inne/i bilen? Overnatte hvor, satse på camping eller?

z Z

z Z z

(´)_(´)_.-´´-., z

` _ _ `; -._, `)_ zz

( o_, )` __) `-._)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er sulten på råd og tips om hund og bilferie.

Har du erfaringer å dele med meg?

Ja, kanskje, har iallefall hatt med meg hunden min på et par bilturer. :)

Hvor mange timers kjøring pr dag?

Det kommer helt ann på været, er det veldig varmt blir det korte dager, er det litt bedre temperatur kan det bli noen timer. Men viktig å stoppe ofte og ha gode pauser både med tur, vann, mat og hvile. Jeg tror jeg kjørte ca en time, hadde et kvarters stopp og så en time igjen. Men jeg har altså en hund som ikke er altfor gla i å kjøre bil da, han legger seg aldri ned. Sitter oppreist inntil ryggen i baksetet. Og ja, han har sikkerhetssele på seg.

Hvor kan man ta med seg hund og ikke? Museer, serverdigheter, parker, andre områder.

Det må du nesten undersøke i forkant. I fornøyelsesparker og dyreparker er det som regel ikke lov med hund. Men noen har gjerne en hundepark utenfor (Dyreparken i Kristiansand og Bjørneparken i Flå). Museer kommer vel an på om det er ute eller inne. Har vært på Blaafarveverket med min hund. De fleste parker som er friområder (som f.eks. Frognerparken) er det jo lov med hund. Undersøk i forkant dit du har tenkt deg. Om du for eksempel skal med ferge så kan du undersøke hvorvidt du kan sitte i bilen med hunden eller ta han med deg på dekk. Dette varierer litt på lengde på turen. På noen av vestlandsfergene så satt jeg bare i bilen. På ferga fra Moss til Horten så hadde vi med oss hunden på dekk.

Hva har dere gjort når dere skulle spise?

Ute/inne/i bilen?

Igjen kommer det jo helt an på vær, valgte spisested og hvilke muligheter man har der man er. Hadde jeg fått lov å ha med hunden min inn fremfor å la den sitte i bilen, så er det selvsagt førstevalget. Og jeg velger gjerne steder der man har mulighet til å sitte ute under tak å spise. Og da får man jo som regel ha med seg hunden. :)

Overnatte hvor, satse på camping eller?

Campingplasser er vel ofte det enkleste, det finnes fremdeles endel hoteller som tillater hund på enkelte rom. Her må du også egentlig bare undersøke mulighetene i forkant.

Når du skal på biltur med hunden din så krever det litt planlegging og kanskje redusering av krav til luksus. Men man kan få en vel så fin ferie sammen med hunden da. Lykke til med bilferie-planleggingen. Og GOD SOMMER!!

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har knapt hatt en eneste ferie uten at hundene har vært med. Vi kjører ALDRI mer enn fire timer i strekk. Da forsikrer vi oss om at hundene slapper av, og ikke ligger og stresser. Gjør de det, blir det mye kortere strekninger.

Vi har ligget i telt med to hunder, og det funket helt fint.

Mange campingplasser tillater hunder inne på hyttene, og har dere med bur, kan hunden være der mens dere er og spiser.

Vi har stort sett lagd mat på campingplassen, for jeg vet ikke om NOEN spisesteder som tillater hunder.

Kjøp en vifte til å koble i sigarettenneren og en forlenging så hunden kan få egen vifte til buret. Det er bedre enn å ha vinduene åpne dersom man har hunder med hengeører, for mine får hvertfall lett ørebetennelse da. Det får de ikke med vifte.

Ha med nedkjølt vann.

Dekk til vinduene på bilen så hunden ikke får direkte sol på seg.

Ikke røyk i bilen, det gjør dem ofte kvalme.

Skrevet

Jeg hadde med meg hunden min på biltur til Berlin. Trondheim- Berlin. Vi brukte to dager ned. Det vil si ganske mange timer i strekk i bil. Hunden elsker å kjøre bil og vi har klimanlegg i bilen. Hvor lenge du kan ha hunden i bil og hvor mye tur den må ha kommer helt an på hunden din. Liker hunden din å kjøre kan du godt kjøre åtte timer i strekk. Husk at den venter jo på deg i åtte timer når du er på jobb.

Vi bodde på et fint hotell i Berlin 3 min fra KaDeWe ( stort flott kjøpesenter) og hovedgaten i Berlin. Hunden fikk ligge på hotellet om natten og kunne også vært der om dagen om hun kunne være alene( det takler ikke min hund). Vi sørget for å ha hotell med garage under jorden. Når vi var ute på ting hunden ikke kunne være med på, lå hun i bilen. Hun elsker å ligge i bilen og under jorda blir det ikke for varmt.

Steder i Berlin du kan ha med deg hund: Tiergarten (mega park), til 17.juni monumentet, brandenburger tor, muren alt utendørs. I Berlin kan du ta med deg hunden inn på de aller fleste butikker om du ønsker dette, det gjelder også sentre. Det er også mange restauranter som ikke kimser om du tar med deg hunden inn.

Båt fra sør Danmark til Tyskland. Gedser til rostoch (?) Hunden får være med inn og opp og kan ligge ved bena dine mens du spiser.

ubahn (t-bane) sa ok til hund ... ja.. tyskere er enormt hundevennlige. Så vil du på tur og ha med deg hund - dra til Berlin. Bare hus rabiesvaksinasjon.

Skrevet

Vi hadde med hunden vår, en jrt, på vår bryllupsreise i fjor nedover i Europa. Han lå for det meste i bur da han ellers ble stresset av alt som skjedde på utsiden og ikke sov noe i det hele tatt. Vi kjørte til Sveits og overnattet i Gøteborg (fordi vi var slitne, dro rett fra et bryllup), langs Autobahnen og deretter i Sveits. Kjørte altså i to dager (dro på natten til Sverige).

Vår hund er enkel i.o.m. at han er overlykkelig bare han er sammen med flokken. Vi har airconditioner i bilen og sotede vinduer. Vi stoppet mange ganger så han (og vi) fikk strukket på bena og gjort nr 1 og 2.

Vi hadde med skålene hans og den maten han var vandt til. Gikk kjempegreit. Vi satte frem mat og drikke de gangene vi stoppet.

HUSK! at dersom du drar kengre enn Europa så må hunden være rabiesvaksinert og ormebehandlet. Rabiesen tar 180 dager fra sprøyten blir satt til de kan ta blodprøve for å se om hunden har nok antistoffer i blodet. I tillegg må hunden ormebehandles på vei inn til Norge igjen, og igjen i Norge innen syv dager etter ankomst.

Husk at jo lengre sørover du kommer i Europa, jo mer er hunden sett på som et familiemedlem. De sover sammen med dere på hotel/motel for rudnt fem Euro og de kan tas med omtrent over alt (restauranter, kjøpesentre osv).

Håper dette ikke ble for rotete... Send meg en PM om du skulle lure på noe mer :)

Skrevet

Du kan også sende PM til meg om du lurer på noe om hund på langtur.

Gjest Gjest
Skrevet

Vitsen med et diskusjonsforum da, hvis trådstarter må sende PM til deg for å få et svar på et innlegg? *undrende gjest*

Skrevet
Håper dette ikke ble for rotete...  Send meg en PM om du skulle lure på noe mer :)

Vitsen med et diskusjonsforum da, hvis trådstarter må sende PM til deg for å få et svar på et innlegg? *undrende gjest*

Det var mest ment som at jeg også var åpen for det samme som Murmlemy sa, men bevares jeg svarer da på spm direkte i forum også. Ingen hemmeligheter her vet du :vinke:

Gjest Gjest_badlih_*
Skrevet

Jeg er så glad for alle svarene. Er på ferie nå, og måtte titte innom KG. Det har gått veldig bra hittill, men har akkurat begynt. Kjører litt i Norge... Uterestauranter er flott, det samme re parkerinngshus, og elver til avkjøling...

Skrevet

Parkeringshus er rett ut geniale for oss med hund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...