Gjest Anonymous Skrevet 19. desember 2002 #1 Skrevet 19. desember 2002 Hei alle dere der ute! Håper dere kan hjelpe meg litt her.. Jeg har blitt sinnsykt mye plaget av hodepine nå de siste månedene. Jeg pleier nå å få det hver eneste dag. I dag våknet jeg med hodepine, og den har holdt på hele dagen. Prøver å ta noen paracet, men det er svært sjelden at det hjelper. Blir bare så sliten og frustrert nå. Det gjør som regel vondt bak øynene og i pannen for det meste, vil bare skru av lyset og lukke igjen øynene. I dag har det vært en annen type vondt, sitter på høyresiden, og så fort jeg prøver å bøye meg eller lignende, kjennes det ut som hodet skal eksplodere! Jeg tok en test inne på en nettside, og der kom det frem at jeg antagligvis har migrene.. Det kan godt tenkes. Har noen venner som også tror det er det jeg har. Men jeg orker ikke det her lenger, jeg.. Skal til legen i januar, men jeg har ikke lyst til å ta det opp med han..Jeg har gått fast til han nå hver måned siden sommeren pga et annet problem..Føler meg som en hypokonder som skal uffe og æsje meg for alt, men denne hodepinen begynner virkelig å plage meg. Og ihvertfall når ikke paracet eller søvn eller noe som helst hjelper... Men samtidig så kan jeg ikke fortsette sånn heller, så jeg vet jeg bør ta det opp med legen.. Vet ikke helt hva jeg skal spørre etter :-? , men har dere noen tips eller kommentarer å komme med..? Er det noe spesielt jeg bør prøve, eller unngå, eller hva som helst? Begynner jo å tenke om det kan være noe mer alvorlig galt, men det kan vel ikke være det? Håper dere kan hjlpe meg litt der ute! Klem fra rådvill!
Gjest Kinga Skrevet 20. desember 2002 #2 Skrevet 20. desember 2002 Du skal si ifra til legen din. Tar ikke h*n deg så alvorlig som du skulle ønske, må du gå til en annen eller be om henvisning til en nevrolog. Dette kan være migrene (som er ganske vanlig - og det finnes hjelp å få), og det kan også være langt alvorligere ting som svulst o.l. (heldigvis er slikt sjeldent - og det finnes også hjelp å få for slikt). Jeg synes du burde komme deg til legen før januar. Hold deg uansett unna kaffe, te, cola, røyk, alkohol, unngå stress og ellers annet du selv mener utløser/forverrer smertene. Vibeke
Tusenfryd Skrevet 20. desember 2002 #3 Skrevet 20. desember 2002 Kjære deg da - det høres absolutt ut som migrene. Dette har jeg (dessverre) førstehånds kunnskap om - selv om jeg er lite plaget nå. Legen din: Kan gi deg migrenemedisiner som hjelper. Du slipper å ta paracet som er harde for magen - men kan fx få Imigran nesespray som hjelper hurtig og naturlig nok skåner magen. Fysisk aktivitet: Du må holde deg i form. Du må trene og mosjonere. Noen ganger er det et helvete å trene med migrene - andre ganger hjelper det - andre ganger igjen kan du få det av å trene - men du må likevel holde deg i form. Gå turer - ta kontakt med et treningssenter etc. Nakke og rygg er typiske migrene-utløsende faktorer. Det er særlig disse du skal komme til. Migrene-utløsende faktorer: Det kan være alt mulig. For meg er det enkelte lukter og hvis jeg ikke drikker nok vann (noen liter) i løpet av en dag. For min mann kan det være lyset, manglende trening eller en sort mat han kan være intolerant overfor. Eller sove lenge om morgenen. Hva som utløser det for deg, kan være noe helt annet. Regelmessig liv: Jeg har nevnt trening. Drikk også mye vann så ikke kroppen din tørker ut. Når du er tørst har kroppen allerede underskudd av væske... og vann, ikke kaffe og brus. Det kommer i så fall i tillegg. Stå opp til samme tid hver dag, om du kan. Hvis du jobber skift og sånn, er det selvsagt vanskelig, men hvis ikke - vær hard og stå opp til samme tid hver dag. Også i helgene. Legg deg tidlig - og til samme tid hver dag om mulig. Nok søvn og regelmessig søvnmønster er kjempeviktig. Spis det samme hver dag - og til samme tider. Kartlegging: Når du lever et såpass regelmessig liv som jeg har nevnt - da kan du begynne å kartlegge. Tenk deg de små kalenderene vi fyller ut til gynekologen om blødninger og sånn. Lag en tilsvarende på anfall. Hva du har spist, drukket, har gjort, var det kaldt og du brukte ikke luye? Trente du eller ikke? Fikk du ikke sove? På denne måten kan du finne ut av hva som trigger din migrene - og da kan du også begynne å forebygge. Skriv opp hva du har tatt av medisiner - antall paracet - hvordan anfallet arter seg - det behøver ikke være hodepine - men kan være kvalme og svimmelhet - ja, endog forstoppelse... alt dette har med migrene å gjøre. Og alt dette skal du ta med til legen din. Tar han deg ikke på alvor - be om å få henvisning til nevrolog. Migrene er en sykdom som du ikke dør av - men er det alvorlig nok, kan det hemme deg i hverdagen - og man kan holde seg i full vigør med forholdsvis enkle hjelpemidler. Søk på nettet og opparbeid deg kunnskap og kompetanse om din egen tilstand og hva du kan gjøre med den. Lykke til - god bedring!
Gjest Anonymous Skrevet 20. desember 2002 #4 Skrevet 20. desember 2002 Hei igjen, og tusen takk for svar. Spsielt deg Tusenfryd. Jeg har nå notert meg ned det du skrev. Jeg går på skole, så jeg står opp til faste tider hver dag, men i helgene sklir det ut, for da er jeg som regel så sliten. Jeg har et veldig godt sovehjerte, og er avhengig av mye søvn.. Jeg går på et Libra-kurs nå, så jeg har vært veldig flink til å spise til faste måltider, og få i meg det jeg trenger av næringsstoffer.. Å drikke nok vann i løpet av en dag, er jeg IKKE flink til. Det blir til at jeg noen ganger drikker mye saft på kvelden, for da hender det jeg er svært tørst..Kanskje ikke noe rart, siden jeg da ikke har drukket særlig mye tidligere på dagen. Drikker endel cola light, men prøver å kutte ut mengden litt, og ikke hver dag. Trene er jeg heller ikke noe flink til. Jeg ser på det som et ork, men om ikke annet bør jeg komme meg ut og gå noen turer. Jeg har nok "plager" med nakk og rygg. Jeg har vært gjennom endel i barndommen, med mye mobbing og plaging, så jeg går til psykomotorisk fysioterapi nå. Har bare vært der et par ganger ennå, men de har fått kartlagt at jeg har mye spente muskler i hele kroppen, også i nakke, skuldre, rygg og tilogmed i hodebunnen. Jeg har også nevnt for henne at jeg har mye hodepine. Men det "merkelige" er at i begynnelsen av november hadde jeg en uke ferie fra skolen, så samboeren og jeg dro på hytta. Vi var der i 8 dager, og jeg hadde ikke hodepine en eneste gang! Etter at jeg kom hjem, tok det ca 24 timer før hodepinen slo til igjen! På skolen sitter jeg foran en PC hele dagen.. Det kan vel også ha en innvirkning på hodepinen? Blir så fortvilet av dette her jeg! KLem fra meg
Anette84 Skrevet 21. desember 2002 #5 Skrevet 21. desember 2002 har egentlig ikke noen råd å komme med.. men må bare si at jeg virkelig føler med deg Har en venn som har det slik, og jeg får helt vondt av å se at han har det slik.... så lykke til, håper du blir kvitt det :-?
Tusenfryd Skrevet 21. desember 2002 #6 Skrevet 21. desember 2002 Skjønner kjempegodt at du er fortvilet jeg - det der vet jeg alt om. Men her har du i hvert fall endel konkrete ting å ta tak i. Kunnskap om din egen sykdom er kanskje det viktigtse nå, før du skal til legen. Vær nevisst på når du er bra, når det går dårlig, skriv ned, hve rminste detalj. Klart at pc-bruk og sånn kan ha noe å si. Min mann fikk forbud mot å bruke pc, han ble sykemeldt av kiropraktor - nettopp pga dette. Men man skal leve et normalt liv også - dette inkluderer pc-bruk for de fleste av oss - og det kan fx imigran, eller betablokker hjelpe deg til. Lykke til - hjelpen er ikke langt unna nå.
coda Skrevet 21. desember 2002 #7 Skrevet 21. desember 2002 Først vil jeg bare ønske lykke til og god bedring! Egentlig har jeg ikke noe råd, men et lite tips (som kanskje gjelder flere flittige KG-brukere...) Jeg har vært så heldig at jeg er utrolig lite syk. Men i det siste har jeg vært sliten i hodet, tørr hud i ansiktet, og spenninger i kroppen. Jeg fikk i en jobbsammenheng målt spenningene, og det første terapeuten spurte om var om jeg brukte mye PC. Joda, jeg sitter foran en skjerm åtte timer daglig. Både skjermen og selve maskinen gir fra seg sterk stråling, og det slo ut på mange organer i kroppen, som jobbet mye hardere enn nødvendig. Rådet fra terapeuten var å flytte maskinen så langt bort fra kroppen som mulig - for eksempel beina hvis den sto på gulvet. I tillegg gir det stor effekt å bytte til en flatskjerm, som har påvist mye mindre stråling. Dette er ingen behandling, men bare et lite tips, som har gitt meg merkbart mer overskudd.
Gjest Anonymous Skrevet 4. januar 2003 #8 Skrevet 4. januar 2003 Hei! Det var jeg som la ut denne tråden, men før jeg var noen registrert bruker. Nå har jeg ikke vært på skolen på ca 14 dager, og har ikke hatt migrene/hodepine en eneste gang..!! Dermed er det jo ganske tydelig at det er noe ved skolen som gjør at jeg får disse migreneanfallene. Jge sitter jo foran pc'en hver eneste dag på skolen, hele dagen, så det kan nok stemme det du sier, Coda.. Men jeg har ikke mulighet til å få satt meg lenger unan pc'en for å si det sånn. Det er jo 15 pc'er i rommet, så uansett om jeg hadde flytta meg litt unna min egen, hadde jeg bare kommet nærmere naboen sin for å si det sånn Jeg går med planer om å gå ett år til på denne skolen, men jeg blir nesten redd for å gjøre det nå, i tilfelle hodeplagene ikke blir noe bedre. Hva skal jeg gjøre?? Jeg har jo selvfølgelig ikke fått vært hos legen ennå, men jeg skal dit den 10.januar.. Men for å være ærlig så tror jeg ikke legen kommer til å gjøre så mye ekstra for å hjelpe meg der heller..Verdens lateste lege jeg har funnet tror jeg! Klem fra meg!
Gjest Kinga Skrevet 4. januar 2003 #9 Skrevet 4. januar 2003 En annen ting som kunne vært verdt å forsøke, er å ta seg en synstest hos optiker. Flere optikere tilbyr dette gratis. Vibeke
Gjest Anonymous Skrevet 5. januar 2003 #10 Skrevet 5. januar 2003 Jeg bruker både linser og briller, og desverre har ikke synet mitt stabilisert seg enda.. Jeg skal ta meg en tur til optikeren ganske snart ja, for jeg må ha nye linser.. Men har linsene og brillene mye å si ved bruk av pc? Jeg har jo på meg enten brillene eller linsene hele tiden, for i det heletatt å se noe.. Men er det ikke noe som heter databriller?*ler* Syns jeg ser meg selv med noe sånt, men alt for å bli kvitt de plagene gitt!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå