Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Ok, her er situasjonen:

Slutta på pillen for noen mnd siden. Skulle hatt mensen en tirsdag, men fikk den søndagen etter. Dvs på dag 32.

I følge min "gamle" syklus (mens jeg gikk på pillen) skulle jeg hatt mensen i helgen som var. Den dukket ikke opp. Har tatt to graviditetstester (begge negative), uten de store forventningene siden jeg ikke vet når el var. Har tenkt å begynne prøvinga til høsten, men siden jeg har eksamen og ferdig som student til jul hadde vi tenkt å vente litt.

Det jeg lurer på er hvor vanlig det er at mensen får "ny" syklus (feks lengre) etter pilleslutt? Jeg har sluttet på pillen en gang før, og kom da med en gang tilbake til 28 dagers syklus. Dette har jeg alltid hatt, veldig presist.

Nå lurer jeg på om syklusen er blitt lengre, altså 32 dager ca. I såfall skal jeg etter forrige syklus få mensen i dag, som blir dag 32 denne syklusen.

Mye info her, men håper noen kan dele litt erfaringer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ALDRI sammenligne med den syklusen du hadde så lenge du gikk på p-piller, det er ikke din syklus i det hele tatt, det er pillenes syklus.

At den var 32 dager er slett ikke unormalt. Etter p-pilleslutt tar det i gjennomsnitt 3-6 måneder før syklusen er tilbake til slik den var før du begynte på piller (ALDRI "slik den var mens du gikk på piller")

Mange opplever jo sykluser opp i 2-3 måneder etter pilleslutt, så 32 dager er ikke så lenge akkurat.

(etter at jeg sluttet med piller hadde jeg sykluser på 32, 33, 78, 20 dager de fire første syklusene (alle disse uten eggløsning), og deretter variert mellom 48 og 60 dager stort sett (med egløsning 2 uker før mens))

Dette er høyst individuelt for hver enkelt, og følgelig umulig å vite om det vil gjenta seg for deg eller ei.

Gjest Gjest
Skrevet

Det var da svært så bastant, men takk for svar. Jeg vet utmerket godt at man ikke kan sammenligne pillesyklus med vanlig, fordi førstnevnte er kunstig.

Jeg får bare avvente å se syklusene fremover... For en som har sluttet på pillen før og da kom tilbake til normal (28 dager) med en gang er det kanskje ikke så rart at man er spent i forhold til dette. :forvirret:

Skrevet

Hva er bastant?

Å si at det er individuelt?

Å si at du ikke kan sammenligne med pilelsyklus, men med syklus før pillene (om den også var på prikken 28 dager blir det jo det samme i praksisk, men i teorien erdet ikke det)

Eller å påpeke at 32 dager på ingen måte er unormalt?

Usikker på hva du mener er bastant... Jeg prøvde bare å svare deg så godt jeg kan...

Men ja, du må nok bare vente og se, det er eneste mulighet, dessverre.

Gjest Gjest
Skrevet

Usikker på hva du mener er bastant... Jeg prøvde bare å svare deg så godt jeg kan...

Men ja, du må nok bare vente og se, det er eneste mulighet, dessverre.

Sikkert bare måten du formulerte deg på, ALDRI.. osv.. Men skjønner poenget ditt, og du har nok helt rett i at jeg bare må vente å se. Det er jo så mange individuelle forskjeller ute å går her, så man kan jo selvsagt ikke sammenligne. Jeg var bare ute etter hvilke erfarigner andre her inne har mht sykluser og pilleslutt.

:)

Skrevet

Mine sykluser gikk relativt normalt også etter pilleslutt. Jeg varierer mellom 26 og 32 dager med 27-28 som mest vanlig.

Det jeg merket mest etter pilleslutt var at mensen var annerledes og at kroppen var mer irritabel på en måte. Vondt i magen, kvalm osv..

Gjest Gjest
Skrevet
Mine sykluser gikk relativt normalt også etter pilleslutt. Jeg varierer mellom 26 og 32 dager med 27-28 som mest vanlig.

Det jeg merket mest etter pilleslutt var at mensen var annerledes og at kroppen var mer irritabel på en måte. Vondt i magen, kvalm osv..

Takk for svar, meta :) Merker også godt at kroppen er anderledes nå. Kjenner så godt kvalme, ømhet i magen mm, mye mer enn da jeg gikk på pillene. Tar nok litt tid å få systemet skikkelig i gang igjen.

Gjest Godjenta79
Skrevet

Slutta på pillene for tre (snart fire) måneder siden. Sist gang jeg slutta på pillene var jeg tilbake i normal syklus med en gang, denne gangen har jeg hatt perioder på 32, 36 og 30 dager - så det kan jo ta en liten stund før ting normaliserer seg, det vanlige er jo mellom 3 og 6 mnd. Det jeg merker mest ved å ha slutta er de sinnsyke menssmertene som var helt borte når jeg gikk på pillene :forvirret:

Skrevet

Jeg slutta på pillen i februar, og fikk mensen til normal tid, tror det var 29 dager i den syklusen. Så gikk det nesten 50 dager før neste mens kom, så da tullet den seg veldig. Etter det har jeg ikke hatt mensen, men det er fordi jeg ble gravid, da :) Men poenget er at syklusene kan være ganske i ubalanse etter pillelsutt, og selv om første mens kan komme noelunde til rett tid, så kan neste mens være mye forsinket.

Gjest Gjest
Skrevet
Etter p-pilleslutt tar det i gjennomsnitt 3-6 måneder før syklusen er tilbake til slik den var før du begynte på piller (ALDRI "slik den var mens du gikk på piller")

Ville bare skyte inn at dette ikke stemmer - syklusen blir ikke nødvendigvis slik den var før du begynte med hormonell prevensjon. I våre dager er det jo vanlig å bruke p-piller el.l. i årevis før man begynner å prøve å få barn (seksuelt aktiv relativt ung, venter med å bli mor til ganske mye senere), og kroppen forandrer seg hele tiden. Hadde du ikke brukt p-piller, ville syklusen kanskje gradvis og umerkelig forandret seg fra f.eks. 26 til 31 dager i løpet av en periode på 8-10 år. Med piller merker du ikke dette, og så er det lett å tro etter p-pilleslutt at "pillene har rota til systemet". Vet at dette ikke egentlig har så mye å gjøre med det du spør om, men ville nevne det.

Skrevet

Jeg sa vel heller ikke at den bestandiog kommer tilbake til slik den var (og mente det i alle fall ikke)

Men at det i snitt tar 3-6 måneder før den er tilbake til det normale, var det jeg ment (og poengterte at det normale måtte være før en begynte med piller, ikke mens en gikk på dem) Men ja, syklusen kan ha forandret seg mens man gikk på pillene også, det har du helt rett i.

Eller, man kan som meg, ha hatt uregelmessig syklus før pillestart også, men glemt det litt ut/fortrengt det, og følgelig har jeg i dag, halvannet år etter pilleslutt, fortsatt ikke noe som ligner på en stabil syklus. Først tenkte jeg at det var pillene, og ventet tolmodig de 6 månedene, ja inntil et år ventet jeg, før jeg begynte å tenke, go kom på at jeg aldri kan huske om syklusene stabiliserte seg før ejg begytne med p-piller, og følgelig er det vel dette ustabile som er normalt or meg (men det første halve året var det nok pillene, for da hadde jeg kke eggløsning heller, og det er ikke normalt for meg)

Gjest Gjest
Skrevet

trådstarter igjen her, takk for flere gode svar, blir litt klokere.

Jeg slutta på pillen i februar, og fikk mensen til normal tid, tror det var 29 dager i den syklusen. Så gikk det nesten 50 dager før neste mens kom, så da tullet den seg veldig. Etter det har jeg ikke hatt mensen, men det er fordi jeg ble gravid, da :)

Når hadde du eggløsning da du ble gravid? Tenkte bare i forhold til at når syklusen var så lenge siste gang du hadde mensen, kom da eggløsning mellom 11 og 14 dager etter første dag i siste mens slik man leser at gjennomsnittet er? Lurer bare på om syklusens lengde har noe å si for eggløsning, og om ustablie sykluser gjør det vanskeligere å beregne når eggløsning er? Ganske fersk i gamet, derfor spør jeg. ;)

Gjest Revenka
Skrevet

Jeg venter min 3. mens etter at jeg sluttet på pillen. Den første fikk jeg etter 31 dager, den andre fikk jeg etter 29 dager. Nå er jeg på dag 34 og venter. Jeg vil ha mensen!! Kanskje jeg bør kjøpe en test.

Skrevet

Revenka: Ikke for å ta fra deg motet, min min første pilledrie syklus var 33 dager. Den neste 32. Og deretter var den tredje 78 dager lang...

Og gjest: EL kommer et bestemt antall dager FØR neste mens, ikke ETTER forrige. Derfor, dersom man har ustabile sykluser, er det antallet dager fra mens til ELsom varierer, og antallet dager fra el til mens er uansett stabile. I gjennomsnitt er det 14 dager fra el til mens. Men alt fra 10 til 18 er innenfor "normalen". Det vanligste er en plass mellom 12 og 16. Dette antallet dager er stabilt for en kvinne, men varierer mellom kvinner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...