Malama Skrevet 28. juni 2006 #1 Skrevet 28. juni 2006 Hva gjør dere? Hva er egentlig prisforskjellen, sånn ca, på å kjøpe og leie? Dere som bestiller på nett, er det et innmari arbeid å stryke den og sånn? (gjedlder det alle som kjøper? Man har den i skapet lenge da?) Jeg skal gifte meg i en annen kant av landet enn jeg bor, så om jeg skal leie er det vel greit å leie den der, så slipper jeg å frakte den frem og tilbake... Jeg ser for meg å stå og stryke denne kjolen etter at den har vært putta i en koffert og frakta halve landet på langs... (nå aner jeg ikke hva slags kjole jeg ender opp med enda da, men jeg kan generelt ikke fordra å stryke noe som helst jeg...)
Gjest Fruktkake Skrevet 28. juni 2006 #2 Skrevet 28. juni 2006 Min kjole kostet 9000 å kjøpe, og 7900 å leie. Jeg valgte å kjøpe den. Så lenge det ikke skilte mer enn 1100 kr, så vil det lønne seg veldig om jeg klarer å selge den. Om jeg ikke får solgt den, så har jeg kjolen. For 1100 kr. Var jeg deg ville jeg leid/kjøpt der du skal ha bryllupet, men det kan kanskje bli litt upraktisk siden du må innom et par ganger for tilpasning og prøving i forkant av bryllupet? Kanskje ikke stryking vil bli noe problem? Kommer vel an på hva slags kjole du skal ha, tenker jeg.
Malama Skrevet 28. juni 2006 Forfatter #3 Skrevet 28. juni 2006 (endret) For meg som ikke takler å stryke en skjorte engang, så blir nok stryking et poeng.... (men jeg har jo mamma da ) Ja, praktsik å ordne det der vi skal gifte oss, bortsett fra det med prøving... Vet ikke hva jeg skal gjøre... Men heldigvis har jeg jo god tid til å finne ut av det da Endret 28. juni 2006 av Malama
Gjest Chica Skrevet 28. juni 2006 #4 Skrevet 28. juni 2006 Hvis du bestemmer deg for å handle den den du bor trenger du kanskje ikke å pakke den i koffert når du skal ta den med deg? Jeg pleier å henge bunaden på "kleshengerkroken" i baksetet og la den ligge bortover baksetene for å krølle den minst mulig.
Malama Skrevet 28. juni 2006 Forfatter #5 Skrevet 28. juni 2006 Ja... Om den er pakket inn i noe så... For det første, min forlovede skal jo helst ikke se den... for det andre... jeg er ikke egnetlig sikker på om der er sånne "kroker" heller, må sjekkes. for det tredje.. vi har somregel masse "greier" bak setene våre, typisk reisemat, snop, kamera, drikke... må ikke få flekker på eller noe sånn da... Vet ikke om vi skal kjøre engang jeg... det avhenger litt av hvordan vi evt gjør det med bryllupsreise, dersom vi skal på det sånn med en gang. Om vi drar derfra (i så fall dumt om bilen står igjen der...) eller om vi reiser hjem og reiser herfra... Eller om vi kanskje ikke reiser før noe senere, da er ikke det noe problem... Så mange ting å tenke på. Jeg elsker å planlegge bryllup, viser det seg
Angelheart Skrevet 28. juni 2006 #6 Skrevet 28. juni 2006 Jeg leide kjole, betalte 1800,- for det. Kjolen ville kostet 5.200,- i kjøp. Ser ikke for meg at jeg skulle fått bruk for kjolen igjen ved senere anledning og orket ikke stresset med å få solgt, så da var det greit. Fikk uansett super hjelp fra brudesalongen til tilpassing, omsøm og alt det der. Ville nok ikke ha leid/kjøpt på et sted langt unna der jeg bor, da jeg iallefall var mange ganger innom salongen for prøving o.l. Kjekt å bare kunne stikke innom dersom man må sjekke farge, tror man har lagt på seg eller andre ting som fort oppstår i forberedelsene.
Malama Skrevet 28. juni 2006 Forfatter #7 Skrevet 28. juni 2006 Hmm... nei, det er litt det jeg tenker på. Samtidig tenker jeg på at det er dumt å leie en kjole her, når jeg skal bruke den 35 mil unna. Vi reiser oppover en uke før bryllupet, er planen tror jeg, og må da ha den med (får man den så lenge før da?) og returnere den når vi kommer tilable (når nå enn det er?)
Gjest Chica Skrevet 28. juni 2006 #8 Skrevet 28. juni 2006 Er som regel iallfall sånn håndtak oppunder taket over dørene som det går an å henge kleshengere på i de fleste bilene, og du får sikkert kjolen levert i en klespose vil jeg se for meg?
Malama Skrevet 28. juni 2006 Forfatter #9 Skrevet 28. juni 2006 Jeg aner ikke hvordan en kjole leveres jeg. Og joda, der er sikkert sånne håndtak eller krok, jeg husker bare ikke. (Husker at jeg stressa da jeg skulle ha med bunaden, endtemed å legge den i baksetet, og brette den i livet tilslutt, da det ble det enkleste. Men en ullbunad krøller laaaaaaaangt mindre enn en brudekjole er jeg redd... en bunad må ikke strykes... (skjorta må, men det må den jo uansett.) Heldigvis har jeg et år på å finne ut av dette, jeg aner ikke hvordan kjole jeg vil ha jeg.. Dvs, jo, jeg ser det litt for meg... Den skal være hvit (eller en hvitfarge da, ikke nødvnedigvis helt hvit) og antakelig stroppeløs, ikke for mye "kapper og rysjer og fjas", men litt enkel/glatt, men nyyyyyydelig selvsagt. Ikke todelt, helst se "hel" ut. Muligens ikke utenkelig med sånn snøring i ryggen (det letter litt av poenget med tilpassing, man strammer så mye som det skal, sant?) Usikker på dette med slør eller ei. Og mamma har tilbudt meg (helt frivillig om jeg vil eller ei da) å låne brudekrona hennes (ei lita krone, heklet i hvit tråd, stiv selvsagt)
Gjest Gjest_Julibrud_* Skrevet 28. juni 2006 #10 Skrevet 28. juni 2006 Jeg kjøpte kjole i Danmark, og tjente litt, men ikke mye på dette. (Da mener jeg i forhold til å kjøpe i Norge) Jeg har lyst til å ha kjolen min, jeg! Mamma har sin brudekjole hjemme, sammen med en plastikkpose med et innhold som en gang var en brudebukett (Hun skal IKKE kaste den!!) Synes det er romantisk å ha den hele livet, ta den frem iblant og prøve kanskje? Minnes dagen... (Mamma synes ikke dette er morsomt lenger fordi det gikk vel bare et par år etter bryllupet før den ikke passet lenger... ) Malama- jeg må si jeg er imponert over deg! Ute i god tid, og tenker på så mange ting allerede!! Dette kommer du til å være glad for når dagen nærmer seg! Jeg skulle ønske jeg hadde begynt tidligere, er litt stressa nå, to uker før
Malama Skrevet 28. juni 2006 Forfatter #11 Skrevet 28. juni 2006 Jeg tror ikke jeg har lyst til å ha den hele livet jeg.. Romantisk, jovisst, men jeg er en "FlyBaby in spe" (for dem som kjenner flyLady konseptet) og tenker litt på det at den henger jo bare der og tar opp plass... Og jeg skal jo definitivt aldri bruke den igjen!
Malama Skrevet 28. juni 2006 Forfatter #12 Skrevet 28. juni 2006 (endret) Malama- jeg må si jeg er imponert over deg! Ute i god tid, og tenker på så mange ting allerede!! Dette kommer du til å være glad for når dagen nærmer seg! Jeg skulle ønske jeg hadde begynt tidligere, er litt stressa nå, to uker før ← Føler liksom at jeg er sent ute jeg, at alle andre 2007-bruder er kommet igang lenge før meg.... Men jeg har jo bare vært forlova i ei uke (sist onsdag, så ei uke i dag! ) så jeg har jo ikke kommet lenger. Hodet mitt bare flyter komplett over av tanker, og ettersom jeg ikke kan skremme vannet av min forlovede (han er på jobb til etter leggetid hver dag, men får en LITEN dose av mine tanker servert daglig, så han skal ha noe å tenke på, men ikke for mye pr dag...) og ikke kan øse dette utover min kollega som jeg deler kontor med... som helst sikkert ikke bryr seg, og bare vil jeg skal jobbe... og ikke har valgt forlover enda... og mamma er på campingvogna, og ringer bare "korte" telefoner (mamma og jeg skravler normalt i minst en time eller sånn hver helg når hun er hjemme (på telefon altså)) ja, så er det her inne tankene mine får utløp... Endret 28. juni 2006 av Malama
Siadatra Skrevet 28. juni 2006 #13 Skrevet 28. juni 2006 Du har jo en annen mulighet også da. Det er mulig at du kan finne en kjole du liker der du bor som også selges/leies ut der dere skal gifte dere. Det er ikke sikkert kjolen kommer til å trenge så mye tilpassning hvis du kjøper den i riktig str, og du kan jo eventuelt høre med brudebutikken om de kan ta tilpassningen så sent som en uke før. Hvis de er greie og får vite det i god tid, så burde de klare det på en uke. Men da kan det være lurt å først finne ut hvilke merker de har på stedet du skal gifte deg sånn at du ser på de først.
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2006 #14 Skrevet 28. juni 2006 Vennina mi betalte 6000 kroner for å leie. Jeg betaler 10 000 for å kjøpe. Er jo en del forskjell, fant en til 5900 som også passet. Men jeg falt pladask for en kjøpekjole, så da ble det en kjøpekjole. Håper jo å få solgt den, men går det ikke så gjør det ikke det. Det problemet får jeg ta etter bryllupet neste år... Men enig i at det er enklest å tilpasse hvis du bor i nærheten. Men ettersom jeg har skjønt bor moren din i nærheten av der dere skal gifte dere? Kan du ikke ta noen ekstra helger hjem før bryllupet. Så kan dere kikke sammen... Da kan jo kjolen henge hos dem også fram til bryllupet, så er du helt sikker på at din kjære ikke vil se den...
Malama Skrevet 28. juni 2006 Forfatter #15 Skrevet 28. juni 2006 Jo, mamma bor der. Så det blir nok en tur eller to mer oppover enn planlagt da. (etter den opprinnelige planen skal vi ikike oppover før til påske, men det er vel litt sent...) Det er litt langt å ta en helgetur da, det tar minst 8 timer å kjøre hver vei, forutsatt flaks med fergene. Inkluder bensinutgifter (og de fire fergene hver vei..) så kan jeg nok tjene på å KJØPE en kjole fremfor å leie en der oppe... og få den tilpasset her. Men det ville vært lettere å velge en kjole sammen med mamma ja. Jeg vil jo ikke velge ALENE, og helst ikke at min kjære skal se den, og hvem nå enn jeg velger som forlover bor ikke vedkommende her i alle fall... godt at jeg har et år på meg...
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2006 #16 Skrevet 28. juni 2006 Koselig å ha med noen ja... Jeg hadde først med ei vennine. Fant to kjoler og falt for begge to... Så dro jeg tilbake igjen med min mor og min søster. Fant da drømmekjolen. Vet at min mor satte veldig pris på å bli med for å se på kjolen... Hun ble kjemperørt. "Er dette den lille jenta mi..." Men litt verre når det er så langt, det kan jeg skjønne. Vanskelig også å vite hvor mange besøk en trenger for å finne kjolen. Jeg fant den jo egentlig på første tur, men er jo mange som sliter mer... Det er også noen kjoler som har opp til et halvt år leveringstid, så greit å være litt tidlig ute... Men hvis du gjør som noen andre foreslo. Kikker i din by på kjoler du også kan få tak i der du gifter deg, ringer opp og hører om bestilling. Trenger jo bare en tur for tilpassing (det kan jo gjøres i påska). Så skal dere jo opp en uke før. Da tar du siste sjekk. Da bør det gå uten så mange ekstra turer.
Malama Skrevet 28. juni 2006 Forfatter #17 Skrevet 28. juni 2006 Mulighet det ja.. Finne en kjole her (dog uten muligheten for å ha mamma med på å titte, med mindre vi gjør denne turen den uka i august de kommer hit for å hjelpe oss å flytte... men da har vi jo annet å bruke tida på...) og høre om noen der oppe har den. Ok, nå former det seg en plan, som medfører at jeg blir myyyyyyye tidligere ute med kjole enn jeg hadde tenkt. Titte alene i Bergen by for å finne ut sånn ca hva jeg ser etter. Ta med mamma på kjoletitting mens pappa og min forlovede kjører flyttelass i august (ikke at vi har tid til det, men... det handler om å prioritere, og jeg vet mamma har lyst til å være med...) Deretter kontakte butikkene i Ålesund og krysse fingre og tær for at de har "drømmekjolen" når jeg tilslutt har funnet den. Bestille den i så fall der. Prøving i påska (ehh.. i påska er jo butikker stengt da... må prøve å ha påskeferie en dag butikken er åpen...) og siste tilpassing når vi ankommer området siste uka før vielsen, sånn i tilfelle jeg har lagt på meg (jeg har da holdt stort sett samme vekt de siste 5-6 årene, bunaden min er ikke endret siden den ble laget til jeg ble konfirmert i 1994, så jeg kan ikke fortså at det skal bli såååå mye endinger på kroppen min det neste året?) Og finnes den ikke der, blir det å vurdere om den kan kjøpes eller leies her og tas med, kjøpes på nett, eller... Vet ikke enda, jeg hadde ikke tenkt å begynne å tenke på kjole før til høsten jeg...
Gjest HB Skrevet 28. juni 2006 #18 Skrevet 28. juni 2006 Jeg valgte å kjøpe kjole fordi det kostet ganske mye å leie en, og jeg hadde jo en forhåpning om å få solgt den til ca. halv pris i etterkant. Men så langt har jeg ikke kommet ennå... Angrer faktisk litt på at jeg ikke undersøkte å kjøpe brukt kjole. Det koster i hvert fall ikke mer enn å leie, og de fleste kjoler er jo bare brukt en gang og stort sett behandlet pent. En leiekjole kan det være verre med i så måte. Å frakte kjolen i bil er ikke noe stort problem. Min ble i hvert fall levert i en kjolepose slik at mannen min ikke så hva som var inni, og kjolen lå pent i baksetet på bilen. Den leveres jo strøket fra butikken og eventuelle småskrukker sletter du med dampen på badet når du dusjer. Hilsen Lille meg
Malama Skrevet 28. juni 2006 Forfatter #19 Skrevet 28. juni 2006 Å kjøpe brukt ja, det har jeg også tenkt på, men det er litt mer komplisert det da, med mindre man har råflaks og finner drømmekjolen brukt, men de kjolene som er i butikkene nå er vel ikke de som brukes i sommer, og følgelig er de ikke til salgs brukt før neste høst, og det er for sent... Mye å tenke på... Men jeg koser meg, og gleder meg
Gjest HB Skrevet 28. juni 2006 #20 Skrevet 28. juni 2006 Men er du nødt til å ha årets modell da? Eller er det muligheten til å prøve kjolen i butikken først du tenker på? Det virker jo ikke som om det er så viktig for deg hvilket merke kjolen er, så da har du jo et større utvalg å velge mellom av brukte kjoler. Jeg anbefaler deg likevel å prøve ulike type kjoler for å finne ut hva du kler og hva du liker, for jeg skulle i utgangspunktet ha noe enkelt, men den enkle jeg prøvde først så ut som en hvit nattkjole med supermann-kappe bak. Så det ble for enkelt. Hilsen Lille meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå