Gå til innhold

Skal jeg være dagmamma kanskje?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har nettopp gått opp for meg at det bare er 4 mnd. til jeg skal ut i jobb igjen etter å ha vært hjemme med babyen min. Jeg har så absolutt ikke lyst til å jobbe igjen nå. Men vi har ikke økonomi til at jeg skal være hjemme uten lønn.

Hvordan er det andre løser dette her?

Har tenkt tanken på å evt. være dagmamma. Ha ett eller to dagbarn.

Noen som vet om man får kontantstøtte dersom man er "hvit" dagmamma gjennom evt. byrå?

Hva kan man ta betalt som "hvit" dagmamma og hva som "svart" dagmamma?

Har tidligere vært dagmamma og har også jobbet i barnehage. Riktignok er det mange år siden, men bør jo telle som referanser vel når jeg har papirer på det?

Trenger mange svar, mange ideer på andre ting jeg kan gjøre også.

Gjest Gjest
Skrevet

Når du er svart dagmamma snyter du oss andre i samfunnet, det bør du la være å gjøre.

Usikker på hva du vil tjene som dagmamma, men lykke til uansett. Håper dere får det til så du kan få kost med minsten og likevel får øknomien til å gå rundt.

Skrevet

Jeg syns du skal være dagmamma dersom du har LYST til å være dagmamma. Jeg syns IKKE du skal være dagmamma bare fordi du vil slippe å gå tilbake til den eksisterende jobben din. De barna du skal være dagmamma for fortjener jo en dagmamma som ønsker å være det, en som er motivert til å ivareta barna.

Det er kanskje mest å tjene nå på å være svart men hvit lønner seg vel i lengden i forhold til fremtidig pensjonsopptjening.

Gjest Gjest
Skrevet

Selvsagt ville jeg evt. vært dagmamma fordi jeg hadde lyst til det. Ikke fordi jeg MÅ.

Men vil jo selvsagt ha betalt for det sånn at jeg kan få vært hjemme, og hatt en ordentlig avtale med foreldrene.

En fordel ved å være dagmamma er jo at mitt eget barn også får utbytte av det.

Jeg har mye å tilby som dagmamma for disse små. Har jobbet med barn selv tidligere også så erfaring fra tidligere har jeg også.

Ville forsøkt å få til en rutine på dagen. Hatt noen aktiviteter som mye lek, tegning, maling, små turer i nabolaget, lek ute i haven osv.

Nå kommer det jo også litt ann på alderen til barna også.

Men er det mye og evt. ha to dagbarn i tillegg til min egen? Måtte evt. ha skaffet meg en trillingvogn.

Skrevet

Vi hadde en hvit dagmamma med erfaring fra barnehage og gode referanser (og hun var virkelig kjempeflink!) for 2 år siden. Da betalte vi 3500/mnd hvis jeg ikke husker feil. Barnet fikk brødskiver med variert pålegg til frokost og lunsj samt frukt på ettermiddagen inkludert i prisen, mens vi selv holdt bleier og våtservietter. Hun hadde tre dagbarn i tillegg til sin egen sønn, noe som visstnok tilsvarer kommunens anbefalte norm.

Slutter meg til gjengen over som holder på at det er best å jobbe hvitt. For meg var det en avgjørende faktor, fordi jeg anså at en som ønsket å være dagmamma med alle formaliteter i orden trolig var mer skikkelig og etterrettelig som person enn en som bare ville jobbe svart.

Skrevet (endret)

Heisann :)

Jeg har vært dagmamma i ett år nå for to skjønne småtroll.

Jeg valgte å være ett år ekstra hjemme med datteren min da vi ikke fikk barnehageplass. Synes også det var greit å slippe å sende henne i barnehagen når hun var så liten. Jeg har alltid likt å være med barn og syntes det derfor var fint å passe to utenom. Den ene var akkurat fylt ett år og den andre var 11 mnd når hun begynte. Min egen var på det tidspunktet 10 mnd.

Jeg har tatt 4500 kr i mnd og skattet for dette.

Da betaler man forskuddskatt. Jeg ser bare fordeler med å være hvit dagmamma. Det er jo ikke så mye man betaler når man ikke tjener mer. Man får pensjonspoeng, og sykepenger om man skulle bli syk.Man kan også trekke fra 900 kr pr barn i mnd på skatten for slitasje på huset. Og foreldrene kan skrive av utgiftene sine på skatten. Passer du mer enn 2 barn skal man bli godkjent av kommunen og ha hjemmebesøk. dette slipper man om man passer to eller mindre.

Kontantstøtte får man også om man er dagmamma.(så du lurte på det)

Å være dagmamma er ingen latmannsjobb det er iallefall sikkert. Jeg var heldig siden begge to pluss min egen sov noen timer sammen på formiddagen.Og det gikk ganske fort å få de inn i samme sovemønster. Vi var mye ute og jeg hadde tvilling vogn som jeg kjøpte billig brukt. I begynnelsen kunne de sitte alle tre oppi der mens nå på slutten byttet de på å gå ved siden av. Vi har flott lekeplass rett utenfor. Og vi lekte masse inne med ulike ting. Tror ungene har likt seg godt.

Jeg har holdt melk, brød og Yoghurt. Bleier, grøt og middag har de selv hatt med seg.

De hadde også hver sin reiseseng som de sov i.

Å være dagmamma er kjempekjekt men du må også tenke på at det er ganske ensomt. Jeg har savnet veldig det å ha kollegaer å snakke med. Man kan jo liksom ikke ha de store samtalene med 3 ettåringer heller da ;)

Om jeg var syk og ikke kunne ha de trakk de 200 kroner dagen. (skjedde bare en gang heldigvis)

Nå har jeg bare 2 dager igjen som dagmamma. Utrolig trist for man blir jo så glad i ungene. han ene får jeg heldigvis se igjen i barnehagen jeg skal begynne å jobbe i.

Og det er ikke tvil om at jenta mi har kost seg med 2 lekekompiser dette året som har vært.

Hilsen fra Charmina

Endret av Charmina
Gjest Gjest
Skrevet

Det kan være fint å være dagmamma en periode, men vær klar over at det er slitsomt. Givende og koselig, ja, men veldig slitsomt, og i forhold til den innsatsen du gir (bør gi, i alle fall) gir det lite i ren inntekt. Det du får igjen i samvær med barnet ditt er selvsagt noe helt uvurderlig.

Jeg har vært hvit dagmamma, men var da ansatt som en slags "dagmamma"/tilsynsperson til et lite barn via barnevernet. Da hadde jeg en på 10 mndr å passe (litt ekstra krevende i denne situasjonen da) + eget barn på 2 år. Jeg ville aldri passet mer en 2 utenom mitt eget, det går for utover det enkelte barnet og blir ganske slitsomt.

Og så kommer det jo an på hvor mye inntekt du MÅ ha. Et dagbarn à f.eks. 4000 + kontantstøtte 3300 + barnetrygd 970, kan kansje være nok for noen til å leve av en kort periode?

Skrevet

Jeg var dagmamma i en 6 måneders periode. Passet 1 barn på samme alder som miit og hadde barnet to dager i uken.

Jeg var også hvit dagmamma!

Man får kontantstøtte dersom man er dagmamma. Det er kun i barnehage at man mister kontantstøtte (tror jeg).

Du får såklart mer rettigheter når man jobber som hvit dagmamma, men som svart slipper man å betale skatt da..

Det var ganske slitsomt å være dagmamma i starten, med tanke på tilvenning, men etterhvert som barna ble vandt med hverandre og jeg ble vandt med å ha to stykker, så var det også veldig kjekt. Man får jo oppleve situasjoner som du ikke hadde fått viss du hadde vært i jobb. Jeg angrer ikke på at jeg valgte å være hjemme 6 måneder ekstra. Det tror jeg barnet mitt hadde godt av også. Ikke bare at jeg var hjemme, men at hun også fikk seg en lekekamerat!

Har du mulighet til å kunne være dagmamma, så vær det. Men jeg tror kanskje full uke som dagmamma kan være slitsomt!

http://www.registrertdagmamma.no/ Her står det litt info om dagmamma-yrket!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...