Gå til innhold

Er det urettferdig og dårlig gjort av meg??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er både trist, og litt forbanna nå... Burde kanskje ikke være det, men jeg er det lell...

Prata med bestevenninna mi i stad.... Hun er gravid..... Men hun skal ta abort!!! Kjenner sinnet vokser i meg, hun har sagt flere ganger at hun og typen ikke bruker prevensjon, men at hun ikke vil ha barn på mange år enda..... Også blir hun gravid, og da tar hun abort..... Lettvint løsning........ Abort er faen ikke noe prevensjonsmiddel!! Jeg er ikke imot selvbestemt abort egentlig, men det var jo liksom jævlig rett tidspunkt å snakke med meg om slikt på da..... Jeg vet, jeg bør støtte venninna mi og alt det der....Men det er ikke så lett når jeg sitter her og det er bare en måned siden jeg mista de barna jeg ønsket selv, også kommer hun og sier hun skal ta abort... Er det jævlig av meg å reagere sånn da? Jeg sa "hvis du beskytter deg, så skjer ikke slikt da vettu!!" i et ganske ampert toneleie.... Var det dårlig gjort??

Hun sa hun skulle ta abort fordi hun ville bare det beste for sitt barn og hun er ikke rede til å ta vare på barnet enda og føler seg ikke klar. Hun er ikke så glad i barn........

Kjenner jeg blir helt uvel her jeg sitter nå... Gråten vokser i halsen og greier... Hun kunne faktisk gått til en annen venninne for å få støtte osv nå siden hun vet hva som har skjedd med meg og hun veit veldig godt hvor tøft jeg har tatt det.......

Men OK, hun sa at jeg måtte ikke tro det var tungt for henne og ta et slikt valg, for det var det, men....

Jada, jeg skjønner, og jeg skal prøve så godt jeg kan og støtte henne... Men det er ikke så lett når det er selvbestemt hun tar abort og hun attpåtil ikke har brukt beskyttelse det siste året........

Måtte bare få ut dette, jeg... håper noen kan gi meg tilbakemelding på om jeg er en dårlig venninne som oppfører meg slik eller hva jeg er.....

Koz, Lillian

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har rett til å føle at dette er feil.

Og jeg synes at hun kanskje burde tenkt litt lenger enn å ringe DEG for å snakke om dette. Tror kanskje at jeg hadde holdt det hemmelig for deg jeg, i alle fall en stund.

Nå vet jo ikke jeg hva hun vet og sånt om din SA, om hun vet hvor deppa og skuffet du ble. Men om hun vet, så synes jeg at hun har gått over streken med å fortelle deg om aborten.

Klart at dere ikke skal la vennskapet bli ødelagt av dette, men jeg synes helt klart at du kan si ifra til henne.

Om hun og typen bruker beskytter seg mot graviditet eller ikke, det får vel bli hennes (og hans) egen sak. Men personlig synes jeg at man bør beskytte seg hvis man ikke kan ta imot barnet med åpne armer.

Skrevet

Jeg har fortalt henne så godt som alt om min SA......

Jeg sa jo ikke skikkelig ifra til henne i dag, for slikt klarer aldri jeg... Men den følelsen jeg sitter med nå...... Jævlig....... Er helt på gråten.......

Huff.... Hvorfor skal livet være så urettferdig, da?

Lillian

Skrevet

Synes likevel at hun skulle holdt kjeft om den aborten jeg da.

Man deler jo ofte sånne ting med venner, men noen ganger er det bedre å vente til det er over og man har fått ting på avstand.

Og når man har opplevd noe trist og blir minnet på det på denne måten er det ikke lett å støtte. Det hadde vært noe helt annet om hun også hadde mistet barnet og fortalt deg om det. Da hadde dere vært på samme side.

Skjønner godt at det er vanskelig for deg å godta at hun skal fjerne et barn frivillig, fordi hun ikke vil ha det, når du mistet barnet/barna du så gjerne ville ha.

I utgangspunktet er jeg også for selvbestemt abort, men det gjelder kun hvis det er "uhell" (sånn for en gangs skyld). Når man ikke bruker prevensjon og VET at man kan bli gravid over lengre tid, så synes jeg at det er forkastelig. Men som sagt: Akkurat DET får bli dems sak.

Skrevet

Skjønner godt at du ble lei deg jeg Lillian. Hadde selv blitt temmelig forbanna tror jeg. Det var også fryktelig ubetenktsomt av henne og ta dette opp med akkurat deg.

Kjenner jeg ble ganske frustrert selv. Siden hun har sagt at hun ikke føler hun er istand til å ta seg av et barn, hvorfor bruker de ikke beskyttelse da?? Har du tatt opp dette med henne??

Dette må da være toppen av dummhet :evil:

Jeg synes du skal ta det opp med henne. Både det faktum at hun kom til akkurat deg og fortalte dette enda hun vet hva du nettopp har vært igjennom er ikke bare ubetenktsomt men direkte slemt.

Hun hadde sikkert ikke tatt skade av å høre hvor umoden hun egentlig er med tanke på "prevansjonen" hun bruker.

Huff........... :-?

Skrevet

Hva med å fortelle henne det du skriver her? Skriv et brev hvis det er vanskelig å få sagt.

Det vil kanskje åpne øynene til venninnen din litt. Men gjort er gjort, nå er det bare å gjøre det beste utav situasjonen. Neste gang imidlertid, vil hun kanskje bruke prevensjon - og ikke forvente full støtte og forståelse fra en som nettopp har hatt en SA. Og du slipper å sitte inne med en haug med følelser som er vanskelige; å få det ut er terapi for deg. Du må få sagt noe til henne ihvertfall - uten å høvle over henne.

Jeg synes overhode ikke du er en dårlig venninne som tenker og føler slik du gjør.

Klem til deg fra

Vibeke

Skrevet

Men er det ikke tillitsfullt av din venninne å betro seg til deg?

Kanskje hun ville ha din mening, siden du har vært gjennom en spontanabort?

Kanskje hun ville diskutere det med deg før du fikk vite det av noen andre?

Skrevet

Selvsagt er det tillitsfullt av min venninne å betro seg til meg, men vi er nå trossalt bestevenninner så det tenker jeg ikke så veldig over akkurat nå.

Min mening siden jeg har vært gjennom en SA? Da burde hun vel klart å tenke ut svaret hun ville få av meg helt av seg sjøl, spør du meg....

Tror hun egentlig ville ha skjønt mitt syn på saken uten å måtte spørre.

Hun sa at jeg er den eneste hun har sagt noe til, så jeg betviler hun ville diskutere det med meg før jeg fikk høre det av noen andre, gitt....

Lillian

Skrevet

Enig med deg, Waco!

Derfor er det viktig at Lillian forteller hvordan hun føler, og ikke opptrer slik man kanskje "tror" er forventet (bare forståelsesfull og evig støttende venninne).

Skrevet

Når en er voksen nok til å ha sex, vet man ikke er moden nok til å ta seg av et barn og fremdeles ikke bruker prevansjon, hvor mye forståelse kan man da forvente seg og få???

Skrevet

Syns ikke det burde vært lov for "voksne" mennesker som med vitende vilje lar vær å bruke prevensjon, å ta abort.

Skjønner deg godt, Lillian. Du har all rett il å være sint og såret.

Skrevet

Alternativet Lillian, - er at venninna di måtte skjult aborten for deg, hvordan hadde du reagert da hvis du fikk vite det i fremtiden?

W

Skrevet
Alternativet Lillian, - er at venninna di måtte skjult aborten for deg, hvordan hadde du reagert da hvis du fikk vite det i fremtiden?

W

Sånn jeg kjenner meg selv, så ville jeg hatt mye lettere for å støtte henne i etterkant hvis hun hadde fortalt det først når hun visste jeg hadde fått min egen SA litt mer på avstand. Da hadde jeg hatt lettere for å forstå hvorfor hun tar det valget....Tror jeg.... Men det kan jeg selvsagt ikke vite, men jeg tenker sånn jeg hadde reagert hvis jeg ikke hadde hatt min SA...

Føler meg som en dårlig venninne som ikke støtter henne nå, men jeg har sagt at jeg håper hun forstår og at jeg skal gjøre mitt beste for å støtte henne, men at jeg ikke kan love at jeg klarer det like godt som jeg ville klart det for et halvt år siden.

Lillian

Skrevet

Selvfølgelig er du ikke en dårlig venninne!!!! Jeg er på mange punkt enig med Waco, men så har du jo hatt SA, og da endrer ALT seg! Hadde det vært lenger siden hadde det vært noe annet!

Ikke plag deg selv med tanken på at du er ei dårlig venninne. Leg deg selv heller! Og når du blir sterkere forteller du henne hva du synes hun gjorde mot deg!

Jeg vet så alt for godt at det er vankelig å si i fra til venner, men har man gjort det en gang, er det litt lettere neste! Dessuten er det verdens beste terapi! Du blir selv sterkere av det og vokser på det!

Og JA jeg synes det var slemt og egoistisk av venninnen din å søke trøst hos deg! Hun burde heller fått seg et kurs i livets realiteter!!

Kos fra meg til deg!

Skrevet

Jeg er enig med WACO.

Må jo bare si at selv om du har hatt en SA så har jo ikke du enerett på å få mene tng. Hun trengte noen å si det til. Du må aldri tro at det er en lett avgjørelse å ta. Jeg syns ikke du har rett til å bli forbanna på henne jeg. Det er da ikke du som vandrer i hennes sko!

Skrevet

Jeg har heller ikke sagt jeg har enerett på å få mene ting, viwi... Jeg har ingen planer om å forandre hennes meninger, jeg, men jeg har vel like stor rett til å mene det jeg mener lell!

Selvsagt tror jeg ikke det er en enkel avgjørelse å ta!! Jeg VET det er en veldig vanskelig avgjørelse å ta. Men det var ikke poenget heller.

Det er ikke jeg som vandrer i hennes sko, nei, og jeg har heller ikke sagt at jeg nekter henne å ta abort eller noen ting...

Poenget var at jeg synes hun kunne sagt det til en annen venninne denne gangen, siden det er bare en måned siden jeg hadde en SA og det var tungt for meg å høre.

Hun har flere andre gode venninner utenom meg som jeg tror hun ville få bedre støtte av på dette tidspunkt enn jeg klarer å gi henne.

Du mener jeg ikke har rett til å bli forbanna på henne.. Jeg har rett til å bli forbanna på hvem jeg vil, jeg, faktisk!

Jeg er ikke forbanna fordi hun skal ta abort, jeg er irritert fordi hun sa det til meg pga den situasjonen jeg er i nå. Og selvsagt reagerer jeg fordi hun selv har satt seg i denne situasjonen, med full viten om at det kunne skje enda hun ikke vil ha barn!!

Lillian

Skrevet

Jeg skjønner godt at du synes dette er fælt etter det du har opplevd selv, men begge må godta den andres meninger og avgjørelser. For øvrig synes jeg venninnen din virker utrolig umoden og litt enkel, når abort virker som en så greit og lett løsning for henne (hun har jo ikke brukt prevensjon for å unngå graviditet). Hvis du mener det samme som meg, burde det gå an å fortelle henne det.

Skrevet

En ting er å godta andres avgjørelser og meninger.

En annen ting er å respektere følelsene til vennene sine.

Når man først skal syte fordi man er gravid og vil ta abort, så ringer man vel ikke til en person som nettopp har mistet et/to barn for å få støtte?

Skrevet

det kan være jeg får på hattepulle nu, men jeg som er uddannet i helsevæsnet har bare et at sige det dem som bruger abort som prevention, må de lide som en i helvede, og jeg kan sige så meget at kvinder som kommer igen og igen for at tage abort de får en meget ubehagelig behandling, arbort er for folk som virkelig trænger det, for alm voksne mennesker burde vide bedre og så som nogen siger her er man voksen nok til at ha sex ja så må man tage konsekvenserne af sine handlinger, kan godt være at det er bedst for de lille foster at blive fjernet men det burde hun ha tænkt på noget før, havede det været min veninde så havede jeg ikke lang noget imellem og sagt hvad jeg mente om den sagde, men det ved alle mine veninder jo allerede :D , og er man en ægte veninde skulle man også kunne tåle sandheden og være veninder selvom man ikke har samme mening....

Skrevet

Kjære deg!

Skjønner jo at du har det fælt. Men når du spør etter synspunkter så får du ta det som kommer. Du kan ikke skrive et sånt innlegg og forvente at alle skal være enig med deg.

Du må også tåle andre sine synspunkt. Dessuten: du spurte etter hva oss andre mener...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...