Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei.

Har hatt en spontan abort og lurer derfor på hvor lang tid det har tatt før dere inne her har blitt gravide igjen etter en spontan abort? For dere som har opplevd dette så klaret!

Hørt noen sier det er lurt å vente litt før man blir gravid igjen. Men er litt utolmodig jeg da :rodme:

Skader det å bli gravid igjen fort etter en spontan abort, kan det oppstå noen komplikasjoner i svangerskapet da?

Videoannonse
Annonse
Gjest Epona
Skrevet

Veldig forskjellig når kroppen er klar igjen, og veldig forskjellig når folk velger å prøve igjen. Jeg opplevde MA og hadde utskrapning, og vi valgte å prøve igjen med en gang. Det var det eneste rette for meg, jeg var desperat etetr å bli gravid igjen.. Det tok to og et halvt år å bli gravid i utgangspunktet, men etter MAen tok det bare tre måneder! :)

Vi ble anbefalt å vente en syklus med å prøve, for å ha et utgangspunkt i forhold til ny termin, men det er på ingen måte skadelig å bli raskt gravid. Dere velger det helt selv, alt etter hva dere er klar for. Kroppen er uansett ikke klar før den er klar!

Lykke til! :klem:

Skrevet

Jag hade en spontan abort i september och blev gravid i februari.

Min jordmor rådde mig att vänta två mensperioder innan vi försökte igen - för MIN skull. Jag förlorade massor med blod och kroppen behövde vila lite och järn/blod värderna bli bättre.

Nu väntade vi tills efter årsskiftet med prövningen pga nytt jobb men då gick det vägen redan andra perioden.

Jag tror att risken du råkar ut för om du blir gravid direkt är att din kropp fortfarande är sliten efter missfallet/spontanaborten och att det kan bli svårare för dig att ta emot det befruktade ägget. jag tror inte att du riskerar några komplikationer längre ut i svangerskapet - annat än att din kropp kanske inte har hunnit hämta igen sina depåer helt.

Skrevet

Dem anbefaler å vente 4 uker med å prøve igjen! Dette rådet fikk jeg begge gangene jeg mistet... Lykke til! :klem:

Gjest Gjest
Skrevet

Etter abort i desember rakk jeg aldri å få mensen igjen og er nå 26 uker på vei med en meget aktiv liten krabat.

Noen leger anbefaler å vente en eller to sykluser, men etter å ha sjekket opp dette ble jeg ovebevist om at kroppen ikke blir gravid igjen med mindre du er klar så vi hoppet i det og angrer ikke!

Skrevet

Etter 1. SA ble jeg gravid igjen uten å ha fått mensen i mellomtiden.

Etter 2. SA tok det 3 mnd. før jeg ble gravid igjen.

Gjest Gjest
Skrevet

Det har gått 9 uker nå, etter SA og jeg har enda ikke fått menstruasjon igjen. Hadde en liten blødning (1 dag) etter 5 uker. Lurer nesten på om jeg har blitt gravid igjen, selvom vi har prøvd å være forsiktige, fordi jeg ble anbefalt å vente minst 1 syklus. Flere som ikke har fått ordentlig mens før en stund etter SA?

Skrevet (endret)

Jeg aborterte 16 mai og ble gravid igjen i slutten av juli. Det var i uke 7 jeg mistet, og siden det var såpass tidlig vurderte vi ikke å utsette prøvingen. Legen min sa også at man har gått bort fra ventetid. Dessuten hadde jeg hørt at man blir lett gravid etter en SA. ;)

Lykke til! Hvis du syns du er moden for å prøve igjen, så gjør det! Det hjalp litt på sorgen for meg ihvertfall,¨å vite at jeg var litt nærmere en ny graviditet for hver dag som gikk.

Ser du spør om komplikasjoner i svangerskapet, men det har jeg altså ikke opplevd eller hørt skal være så vanlig. Spiren som festet seg etter SAén ble ihvertfall en perfekt liten gutt og svangerskapet gikk fullstendig problemfritt. :)

Masse lykke til, håper dere blir gravide igjen fort! :klem:

Endret av la Flaca
  • 2 år senere...
Skrevet

Hadde utskrapning, fikk derfor beskjed om å vente til jeg fikk mensen igjen før vi prøvde, fordi slimhinnene i livmoren skulle fornye seg, og gi best mulig grobunn for et evt nytt foster. Klaffet med en gang vi begynte å prøve igjen.

Når K ble født var han underernært, fordi jeg hadde tre morkaker som hang sammen og navlestrengen hang ikke fast i noen av dem, men en hinne som bandt dem sammen. Dette var på grunn av rester som var igjen etter aborten, så vi burde nok kanskje venta en måned lenger. Det var også ganske tøft psykisk for meg å bli gravid igjen så fort, særlig når dette svangerskapet starta med mye blødninger.

Skrevet

Jeg hadde en SA (ingen utskrapning) og fikk ikke høre noe fra legene om at de anbefalte å vente med prøving. Leste på nett at det var litt større sjanse for en ny spontanabort hvis man ble gravid igjen på første syklus, men vi valgte å prøve igjen med en gang likevel. Jeg ble gravid på andre syklus etter SA'en (litt raskere enn jeg ble gravid første gang).

Skrevet

gravid etter en mens.

ikke for å komme med detaljer.... men er glad jeg ventet, for den mensen var ikke spessielt fin... (hadde ikke utskrapning)

Skrevet

hadde en SA i uke 6-7, ingen utskrapning. ble gravid igjen med en gang uten mens i mellom.

fikk høre så mye forskjellig om venting og ikke venting, så vi bare bestemte oss for å prøve igjen med en gang. er nå 35 uker på vei, og ikke opplevd noen komplikasjoner eller plager som har sammenheng med at jeg ikke ventet el.l.

Skrevet

Mista i 12.uke - mensen etter 40 dager og så var det klaff.

Skrevet

mista i mars,6-7uker på vei. Ble gravid igjen i sept/okt. Vi fikk beskjed om at vi ikke trengte å vente noe, men det tok jo sin tid likevel.

Skrevet

Tror det er viktigere å vente etter en utskrapning en etter en SA som fikser seg selv.

Gjest Gjest_Pippi_*
Skrevet

Jeg hadde SA 3 januar, og har ventet til juni med å prøve i gjen. Det var mye pgr av meg selv også, at jeg ville ha det hele på avstand. Nå hadde jeg EL i går, så kanskje sitter den nå?? hihi- spennende!! For de som har hatt US tror jeg det er lurt å vertfall vente en suklus, pgr av faren for infeksjon o.l Det er ikke noe særlig å ha... det bare forverrer den perioden man desverre har vært gjennom.

Klemmer

Gjest Gjest_veronica_*
Skrevet
Hei.

Har hatt en spontan abort og lurer derfor på hvor lang tid det har tatt før dere inne her har blitt gravide igjen etter en spontan abort? For dere som har opplevd dette så klaret!

Hørt noen sier det er lurt å vente litt før man blir gravid igjen. Men er litt utolmodig jeg da :rodme:

Skader det å bli gravid igjen fort etter en spontan abort, kan det oppstå noen komplikasjoner i svangerskapet da?

Gjest Gjest_vero_*
Skrevet
Hei.

Gjest Gjest_oda_*
Skrevet

hei.

hadde en blødning for ca 1 mnd siden var da 5 uker på vei,blødningen varte ca en uke.ble gravid bare noen dager etter blødningen var ferdig.skal til legen i morra,kan jo være mulig det har vært en tvilling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...