Gjest "kriminell" Skrevet 27. juni 2006 #1 Skrevet 27. juni 2006 For 8-9 år siden, slet jeg veldig økonomisk. Hadde en regning som gikk til inkasso. Tiden gikk og jeg hørte ikke noe mer.. Men nå, hele 9 år etter får jeg regning igjen fra dette inkassoselskapet som nå har 5 doblet hovedkravet. Har de "lov" til dette? Jeg vet jeg er den "kriminelle" og burde ha tatt kontakt igjen for å få betalt denne regningen da jeg ikke hørte noe mer... men somsagt så lurer jeg på om dette er lov?
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2006 #2 Skrevet 27. juni 2006 Mulig jeg tar feil, men etter hva jeg kan skjønne skal de da ta kontakt med deg både når regningen går til inkasso, og du skal ha beskjed om det hver gang regningen/inkassoen øker vesentlig. Har du flyttet/byttet telefonnummer ofte sånn at det har vært vanskelig å få tak i deg? Om du trenger tid til å tenke over hvordan du skal takle dette kravet vil jeg tro at du kan gi beskjed til inkassoselskapet om at kravet er omstridt, sånn at det går til behandling av en annen instans enn selskapet selv - tror det er forliksrådet som i så fall skal behandle saken.
Leo Skrevet 27. juni 2006 #3 Skrevet 27. juni 2006 Nå vet ikke jeg hva slags krav dette er snakk om, men generelt gjelder regelen om at et krav er foreldet etter tre år. Veldig enkelt forklart betyr det at hvis ingen av partene har foretatt seg noe som helst i sakens anledning de siste tre årene, så bortfaller kravet. Dette reguleres av Dekningsloven og den finner du her. Jeg ville i første omgang ha skrevet et brev hvor jeg bestrider kravet på bakgrunn av bestemmelsene i denne loven. Hvis det ikke fører frem, kan du velge å ha "is i magen" og si deg villig til å møte inkassoselskapet i forliksrådet evt. etter å ha konferert med en advokat.
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2006 #4 Skrevet 28. juni 2006 Det høres ut som om saken har ligget til overvåkning og at de nå tar opp igjen saken før den foreldes (foreldelsesfristen er 10 år). Hvor stort var originalkravet? Ikke vanlig med overvåk på små saker. Tror foreldelsesfristen på 3 år gjelder hvis den man skylder penger ikke har gjort noe for å kreve dem inn, her har du vel mottat en faktura og diverse inkassobrev, ellers hadde du jo ikke visst om saken. Grunnen til at kravet er femdoblet er renter i tillegg til salærer og gebyr. Dersom saken har vært i forliksrådet påløper det et rettsgebyr i tillegg til salær (som kun legges på i to omganger først halvt salær deretter fullt salær). Ingen krav til at de skal sende deg brev etter at saken har gått til forliksrådet og saken er lagt på overvåk.
Gjest "kriminell" Skrevet 28. juni 2006 #5 Skrevet 28. juni 2006 Det høres ut som om saken har ligget til overvåkning og at de nå tar opp igjen saken før den foreldes (foreldelsesfristen er 10 år). Hvor stort var originalkravet? ← Hovedkravet er på 2000,-
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2006 #6 Skrevet 28. juni 2006 Hvis du ikke har hørt noe de siste 3 årene er kravet foreldet. Send dem et brev der du skrivet at kravet er foreldet pga. ingen kontakt på 9 år, og at du derfor ikke vil betale.
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2006 #7 Skrevet 29. juni 2006 Hmm, høres litt merkelig ut å ha et krav på kr 2000 på overvåk. Kan du ikke ringe dem og sjekke da, bare understrek at du ikke vedkjenner deg kravet, du vil bare vite hva det gjelder som hva som har skjedd i saken (hvilke brev er sendt ut når og hvor, og har de dom/gjeldsbrev i saken)? Noen kreditorer kjører alle saker til forliksrådet uansett hva hovedkravet er på, da er det, som nevnt over, 10 års foreldelse, ikke 3 (jeg har jobbet i inkassobyrå). Du kan ta en sjanse og ikke gjøre noe som helst, men da bør du vilte når det er gått 10 år fra evt. dom. Det er en liten mulighet for at de får ny dom i saken (hos forliksrådet) slik at kravet blir enda høyere og det blir nye 10 års foreldelsesfrist, men det er dårlig butikk for byrået (men de kan ikke avslutte saken dersom kreditoren nekter).
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2006 #8 Skrevet 30. juni 2006 Tror ikke det er så unormalt med overvåking på så små regninger. Jeg har/hadde det på flere små beløp. Driver og rydder opp i gjelda mi nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå