Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2006 #1 Skrevet 27. juni 2006 Jeg ønsker å kjøpe meg et rekkehus, men tenker å leie ut underetasjen. Jeg vil sikkert kunne få 4000-5000 kr skattefritt for dette. Vil banken ta denne planen med i beregningen når jeg skal søke om lån, dvs at de regner de 4000-5000 til inntekten min? Noen som har erfaring med utleie av underetasje, og kan fortelle litt?
Nala Skrevet 27. juni 2006 #2 Skrevet 27. juni 2006 Ja, banken vil ta hensyn til at du skal leie ut deler av boligen. Dersom boligen er i et område der det er uproblematisk å få leid ut, vil jeg anta de betrakter det som sikker inntekt. Vi har utleie i sokkelen i dag. Akkurat nå syns vi det er pyton, for vi har vært uheldig med leietakerne. Og en annen ting, å ha leietakere er noe helt annet enn å ha boligen for seg selv. På mange måter følger vi at de er der heeeele tida. Det kan være slitsomt. Når jeg og eldstejenta går ut for å plante i hagen for eksempel, så kommer de to kleggene av noen leieboerunger og skal være med. Helt naturlig selvsagt, men dog irriterende. Jeg vil anbefale å vurdere hvordan uteområdet er lagt opp, jeg. Litt av problemet for vår del er at vi deler alt av uteområde med leietakerne. Vi har samme parkeringsareal. Og vi har ikke noe skille på plenen som sier at her er vi og der er dere. Jeg hadde foretrukket skråtomt med hagedel til oss på øversida av huset og en del til leietakerne nede. Men det er selvsagt gode penger å få inn hver måned da - såfremt de betaler i tida, noe våre ikke akkurat har vært flinke til.
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2006 #3 Skrevet 28. juni 2006 Hei, jeg må svare for å få litt balanse her. Vi har ifjor kjøpt enebolig med sokkelleilighet som vi leier ut. Det går helt utmerket! Var litt spent siden det er første gang vi er husverter, men vi har funnet en ideell leieboer. Han jobber mye og er nesten aldri hjemme, og betaler husleia si punktlig. Han har også nøkkel til garasjen siden han har sykkel og skiutstyr stående der. Eneste bakdelen i vinter, var akkurat den biten med at han jobber mye, da var han sjelden hjemme og måkte snø. Så som oftest måkte vi hele parkeringsplassen. (Ja, vi har i kontrakten at han skal måke egen parkeringsplass, selv om vi som husverter egentlig er pliktig til det). Ang. banken, så tar de selvsagt husleieinntekt med i betraktning. I alle fall når det er lovlig utleie, altså godkjent utleieenhet.
abelille Skrevet 30. juni 2006 #4 Skrevet 30. juni 2006 Banken regner vel vanligvis med 80% av tiden er leiligheten utleid, men regner da med husleie som inntekt. Når man bor i samme hus er det ekstra viktig at man går godt sammen, vær derfor nøye og skeptisk når du har visning. En "ulempe" med å bo i samme hus er at dersom det er småting, så nevne leietaker gjerne det når man møtes i gangen. Huset holdes i god stand av det, men du blir liksom aldri ferdig. (Nå skal det jo sies at vi har gjort en del av leietakers plikter også da)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå