Gå til innhold

Hvilken periode var mest slitsom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg venter barn nr. 2, og storebror vil da være 1 1/2. Lillebaby'n i magen kom litt før vi hadde beregnet, men vi er selvsagt glade og gleder oss til h*n kommer.

Men nå leste jeg i en bok at den "værste" tiden er når barna er rundt 1 1/2 for da er de høyt og lavt uten at de har så mye vett enda.

Så vi har kanskje en slitsom tid foran oss, selv om Oliver til nå har vært ganske rolig og harmonisk.

Men hva synes du var den mest slitsomme alderen? Og hvorfor det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde også en på 1 1/2 da den minste ble født.. Når jeg tenker tilbake synes jeg det mest slitsomme var å gå gravid og samtidig ha en ettåring.. Var slitsomt å ha en på 1 1/2 og en baby også,men den mest slitsomme tiden med dem var nok fra den minste var mellom ett og to. Da ble alt lettere.. Nå er jeg veldig glad for at vi fikk to så tett. De er kjempe gode venner og leker så fint sammen..

Lykke til..

Gjest Gjest
Skrevet

1-3 år var mest slitsomt. Egentlig er jo hele småbarnsperioden slitsom,men litt forskjellige. Nå har sønnen min blitt 16 og det er bare fryd og gammen.

Bare snill og grei. Håper det fortsetter sånn. Man vet jo aldri.

Gjest gjest1
Skrevet

Tiden rett før de lærer å gå synes jeg er slitsom... de maser så innmari da..

Ellers er de verst fra tolv og oppover... ;)

Gjest Chrizzy
Skrevet

De er helt fantastiske når de er fra 9-12 mnd :)

Skrevet

Har ikke hatt noen perioder jeg har syntes har vært spesielt slitsomme, men tiden fra de ikke lenger er fornøyde med å ligge på et sted til de kommer seg rundt for egen maskin er ok å komme over. Minsten er blitt 7 1/2 mnd så han har kommet seg rundt for egen maskin en stund nå, så nå blir det greit videre. :)

Skrevet

Jeg synes tiden uten søvn i starten var den værste...men den varte til barna var 17 mndr hos oss ! Jeg var så utslitt.. Ellers er trassalders fasene & da de slutter å sove på dagtid ganske slitsomme. Men er enig. Vår lille begynner snart å gå. Da fyker de rundt som propeller uten noen sans for det farlige. Det er hektisk det. Men da får far og mor trim da. :ler:

Skrevet

Lurer litt på det samme selv... Venter nr. 2 i september, og storesøster vil da være ganske nøyaktig 2 år. Hun er ikke spesielt harmonisk for tida, og har helt klart kommet i sin første trassalder. Det går nesten ikke en dag uten at hun får voldsomme raseriutbrudd for den minste ting. Så jeg må si jeg er litt spent på hvordan det skal gå med en liten baby i tillegg. Men jeg tror det kan gå bra, for da skal jeg jo være hjemme og har forhåpentligvis litt mer overskudd om ettermiddagene enn jeg har nå som jeg er i full jobb. Denne barselperioden skal jeg iallefall ikke stresse mer enn nødvendig - ikke gjøre stort annet enn å kose meg med babyen og gjøre bare det mest prekære hva gjelder husarbeid...

Mine erfaringer så langt tilsier iallefall at perioden mellom 1,5-2 år er ganske stri, og den varer sikkert et års tid til også...

Skrevet

Det blir ca 21 mnd mellom våre, og eg har under 2 mnd til termin. Har faktisk lurt ein del på det same som deg, Siam. Men no når jenta vår har blitt så flink til å leike sjølv, trur eg det går bra. No har jo ikkje babyen komt enno, men føler det har vore tungt å gå gravid med veldig kvalme, medan eg har hatt ein liten uteom. Og no på slutten er det litt vanskelig for tulla å forstå at mamma ikkje lenger kan bære ho (bekkenløysing).

Så eg synast den mest travle perioden var som asterix seier, før dei klarte å komme seg rundt sjølv. Og så til ho klarte å aktivisere seg sjølv. Men barn er jo forskjellige. Ser mange skrive at ein 1,5 åring er tøff, fordi dei er ver alt og ikkje høyrer. Men det synast ikkje eg, men kanskje fordi ho er forholdsvis rolig.

Skrevet

Fin tråd, kjekt å lese hva andre synes :)

Det kommer vel litt an på hva man synes er slitsomt også. Jeg synes det er så mye kjedeligere med hylende baby som ikke kommer seg rundt, enn fornøyd baby som kommer seg rundt og gjør masse ugagn.

Men det sto i avisen for en stund tilbake at det var flest samlivsbrudd de første tre årene av barnas liv, og det toppet seg rundt to år. Det kan jo stemme bra med det de fleste har skrevet her.

Altså to år og fire måneder igjen for min del :ler:

Skrevet

Eldste gutten fyllt tre den 13 nov og nr to kom 12 nov! :) syns det er helt perfekt å ha tre år i mellom. Var så heldig at eldste mann slutta med bleie bare et par uke etter nr to kom og jeg må si det hjalp enormt bare det å ha kun ett bleie barn. Ellers så syns jeg at alle alders trinn kan være slitsomme,men på hver sin måte. Har heldigvis ikke hatt så mye "styr" med mine ennå...

Skrevet

Det vanskeligste hos oss var da jeg lå gravid med nr. 2, var så og si sengeliggende fra 4 mnd, og det er ikke lett å forklare et barn på 1,5 at mamma ikke kan kose annet enn når han kommer til en oppe i senga. Det var også det vanskeligste i forholdet for meg og mannen, for ikke å snakke om tiden rett etter fødsel (6mnd) hvor jeg fortsatt ikke var i stand til å ta meg av den nyfødte. Ikke lett å bli mamma og så ikke klare å skifte bleie eller leke med barnet.... Med barna så har nok den vanskeligste tiden med sønnen vært fra 0-4, mens datteren min som snart er 3 begynner så vidt å trasse litt nå, men hun er så lett å oppdra at jeg ikke kan klage. Glad jeg fikk de i den rekkefølgen de kom hvertfall, for sønnen vår er en mye staere unge enn det datteren min er!

Skrevet

Uten tvil nå som han er 13 mnd.Han sitter ikke rolig ett sekund nei :ler:

Gratulerer så mye forresten

Skrevet

Tja lille gutten min var høyt og lavt i fra han var 4 mnd. Og begynte faktisk å gå når han var 7 mnd! Så jeg har hatt det travelt helt siden han ble født! :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...