Gå til innhold

Nedbetale studielån kjapt eller vente?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nettopp ferdig med utdanningen og har et samlet studielån på ca 100 000 kr. Noe av pengene har jeg satt inn på en høyrentekonto (ca 60 000kr), mens resten har gått til nødvendige ting. Bør jeg betale tilbake de pengene jeg har "spart" av lånet og bli gjeldsfri fort eller bør jeg bruke pengene som startkapital til bolig? Noen mener at å ha et studielån er gunstig og ved å spare på pengene kan jeg bruke de på startkapital.. Jeg kommer ikke til å ta opp huslån nå med en gang, må vente litt (av forskjellige grunner), men kan jeg sette alle pengene på BSU for eksempel?

Er det noen som har noen gode råd eller erfaringer med dette? Jeg er veldig usikker på hva jeg bør gjøre.. Hvor lang tid vil det ta å tilbakebetale et studielån på 100 000kr?

Takknemlig for alle svar :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Studielånet er et veldig "billig" og gunstig lån i forhold til mange andre lån. Derfor anbefales det å bruke disse pengene til egenkapital ved kjøp av bolig f.eks. Dette har jeg selv gjort og da slapp jeg å ta opp så veldig stort boliglån :)

Jeg er ingen økonom, men vil nok anbefale deg å ikke bettale alt med en gang. Begynn å betal når du må det, men ikke betal mer enn du må. Disse pengene kan du da f.eks sette inn på BSU.

Hvor lang tid det vil ta å betale det ned får du vite når du får nedbetalingsplan fra lånekassen. Da står det hvor mye du skal betale og hvor mye som gjenstår (en lang liste over alle årene...)

Skrevet

Hvis jeg visste at det ble aktuelt med boliglån innen rimelig tid, hadde jeg ikke tilbakebetalt studielånet fortere enn nedbetalingsplanen legger opp til. I stedet hadde jeg satt 15 000 kroner på BSU per år (beløpet du maks kan få skattefradrag for årlig), og så satt resten inn på en konto med gunstig rente.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kjøpte bolig rett etter at jeg var ferie med studiene. Brukte en del av de pengene jeg hadde igjen til bil, resten til innskudd i bolig.

Er som de sier over et veldig gunstig lån. Regner ikke med at du har så mye egenandel utenom dette, så det er greit å få minst mulig til bankens høyeste rente...

BSU kan du som sagt betale inn maks 15 000 på i året som du får skattefradrag for. Til sammen maks 100 000. En veldig fin måte å spare på, spesielt hvis du klarer å få inn penger hvert år. Løser inn min BSU nå for å kjøpe ny bolig. Veldig deilig med 100 000 ekstra i egenkapital :)

Skrevet

Tusen takk for alle svar! Jeg har bestemt meg for å spare de pengene og sette inn max på BSU (opprettet i dag) og heller nedbetale som vanlig. De vil jo komme godt med når jeg skal låne penger til bolig.

Samboeren min og jeg snakket litt og vi blei enige om at 100 000kr i studielån er ikke all verden, og at jeg skal nok klare å betale det ned rimelig raskt uansett. :blomst:

Skrevet

Bare vær obs på at rentene begynner å løpe allerede nå. Dersom du vil spare en del penger lønner det seg å begynne å betale rentene (og gjerne et avdrag også) allerede nå. (Jeg brukte det hele første året på å betale renter...)

Et tips til er å nedbetale litt hver måned. Det er faktisk litt rentekostnader å spare på det også :)

Skrevet
Et tips til er å nedbetale litt hver måned. Det er faktisk litt rentekostnader å spare på det også :)

Anbefales sterkt. Jeg betalte inn pr. måned og la på 100-200 kr. pr. innbetaling i forhold til det jeg måtte betale. Dermed forkortet jeg innbetalingstiden med ca. et år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...