Gjest gjesta Skrevet 27. juni 2006 #1 Skrevet 27. juni 2006 Fant Arkana sin Focaccia-oppskrift og kunne tenkt meg å prøve, men går det bra å bruke tørrgjær tror dere? Bare det jeg har i huset.. Her er oppskrifta: Focaccia (1 stk) 25 g gjær 2 dl lunkent vann 2 ss olivenolje 1 ts grovt havsalt 350 g hvetemel 2 ss olivenolje 2 ts grovt havsalt 3 ts frisk hakket timian, evt 1 ½ ts tørket Rør gjæren ut i lunkent vann. Tilsett olje, salt og hvetemel og elt til en blank og smidig deig. Dekk bollen med plast og la heve ca 40 minutter. Elt og klapp den flat ca 2 cm tykk. Legg på stekebrett. Dekk med klede og la heve ca 20 minutter. Lag små groper med fingertuppene. Drypp olje over og dryss over salt og rosmarin. Stek midt i ovnen ved 200 grader i 25-30 minutter.
Gjest gjesta Skrevet 27. juni 2006 #3 Skrevet 27. juni 2006 Takk for svar Rhiakath, da setter jeg igang
Arkana Skrevet 27. juni 2006 #4 Skrevet 27. juni 2006 Jeg bruker alltid tørrgjær når jeg baker, fordi det har jeg alltid i huset og slipper å tenke på å kjøpe ferskt.
mowgli Skrevet 28. juni 2006 #5 Skrevet 28. juni 2006 Fant Arkana sin Focaccia-oppskrift og kunne tenkt meg å prøve, men går det bra å bruke tørrgjær tror dere? Bare det jeg har i huset.. Her er oppskrifta: Focaccia (1 stk) 25 g gjær 2 dl lunkent vann 2 ss olivenolje 1 ts grovt havsalt 350 g hvetemel 2 ss olivenolje 2 ts grovt havsalt 3 ts frisk hakket timian, evt 1 ½ ts tørket Rør gjæren ut i lunkent vann. Tilsett olje, salt og hvetemel og elt til en blank og smidig deig. Dekk bollen med plast og la heve ca 40 minutter. Elt og klapp den flat ca 2 cm tykk. Legg på stekebrett. Dekk med klede og la heve ca 20 minutter. Lag små groper med fingertuppene. Drypp olje over og dryss over salt og rosmarin. Stek midt i ovnen ved 200 grader i 25-30 minutter. ← Det står: Dryss over salt & rosmarin, skal det være timian som det står i oppskriften? Ikke meningen å være firkanta men jeg må ha oppskrifter inn med teskje....
Gjest gjesta Skrevet 28. juni 2006 #6 Skrevet 28. juni 2006 Hmm, det la jeg ikke merke til.. Brukte ikke rosmarin for det hadde jeg ikke, men dryssa over salatkrydder og det funka fint
Arkana Skrevet 28. juni 2006 #7 Skrevet 28. juni 2006 Det står: Dryss over salt & rosmarin, skal det være timian som det står i oppskriften? Ikke meningen å være firkanta men jeg må ha oppskrifter inn med teskje.... ← Her har jeg nok skrevet feil, for det skal være rosmarin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå