Gå til innhold

har noen erfaringer med å ha au pair?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_tårnfrid_*
Skrevet

Jeg lurer på om det er noen her som har erfaringer med å ha au pair. Jeg og min mann har to barn, det yngste begynner på skolen til høsten. Jeg har lyst på an au pair som kan:

* Vekke barna, gi dem frokost, smøre matpakke og følge dem til skolen.

* Rydde og støvsuge

* Gå en tur med hunden i løpet av dagen

* Hente barna på skolen. Hvis vi får au pair har jeg ikke tenkt å ha SFO. Det eldste barnet kan egentlig gå til/fra skolen selv.

* Gi barna enkel mat når de kommer hjem, og passe dem frem til vi kommer hjem fra jobb.

* Lage middag til hele familien

* Passe barna en kveld i uken.

Er dette for mye å forlange?

Vi har et anneks på eiendommen, som vi vil innrede med seng, skrivepult og TV/PC. Kjøkken og bad må hun dele med oss. Tror dere dette blir for tett?

Noen andre spørsmål: Hvordan taklet barna å få au pair? Blir de veldig knyttet til denne personen, og får et sterkt savn når hun reiser hjem? Følte dere på noen måte at au pairen "overtok" foreldrerollen? Vil jo ikke det. Hvordan går det med barna og språkproblemer? Det er jo ikke akkurat så mange au pairer som snakker norsk.

Og, for å generalisere veldig: hvilke land ville dere hatt au pair fra? Jeg tror kanskje jeg ville hatt en fra Asia, jeg inbiller meg at de er mest "medgjørlige". Samtidig kunne jeg tenke meg å lære litt Russisk... Og ja, jeg vet at det er snakk om individer her, men noen hovedtrender er det kanskje.

Kunne dere forresten tenkt dere en mannlig au pair?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vært au pair, jeg da. Og det er noe av det jeg angrer mest på at jeg gjorde i hele mitt liv.

Når du skriver om medgjørlige au-pairer høres det ikke hyggelig ut å jobbe for deg.

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg kjenner flere østeuropeiske jenter som har jobbet som au-pair. De gikk også på språkkurs, så det må du ta med i beregningen din. Jeg vet ikke helt hvor mye de arbeidet, men vet at de gjorde mange av disse oppgavene, men om de gjorde alt alltid, vet jeg ikke. Mange av dem har opprettholdt kontakten til "sine" familier, men et par byttet også familie underveis fordi de ikke ble så bra behandlet.

Plassmessig tror jeg det nok ikke blir noe problem hos dere.

De østeuropeiske jentene lærte alle språket ganske raskt, men det forutsetter selvfølgelig også at familien hjelper til med å legge til rette for det. Barna hadde ikke noe problem med at de ikke snakket perfekt, og for dem ble au-pairen som en storesøster med utvidet ansvar.

Tenk også litt på hva dere kan by en au-pair.

Gjest Gjesteline
Skrevet

Jeg har hatt mannlig au pair. Det var ikke noe problem at han var mannlig, mer at han var ung. Han ble en del av familien og barnet mitt knyttet seg veldig til ham. MEN, han var ikke forberedt på det norske klimaet, ville ikke ta imot råd og informasjon om vinterdepresjon (han kom til oss ved skolestart), og endte opp med å reise hjem ganske brått rett over jul. Tilbake satt et forlatt lite barn som slet lenge med frykten for å bli forlatt av dem h*n er glad i :cry: Uendelig trist og vondt for en mor å se.

Det er mange gode sider ved å ha au pair, og jeg skjønner at vi var ekstra uheldige, men jeg kommer ikke til å ha au pair igjen. Men vurderer en norsk praktikant! :)

Gjest gjest1
Skrevet

Det virker som du kanskje trenger to au-pairer. ;)

Vi har hatt au-pair boende hos oss, og det har gått veldig bra.

En au-pair skal hovedsakelig se etter barna. Hjelpe barna å rydde etter seg, og lage mat til barna.

Arbeidsdagen skal ikke overskride 5 timer.

De skal gå på norsk kurs.

Det er ikke en au-pairs oppgave å lage famillie middag.

En au-pair er ikke en husjelp.

Det er selfølgelig muligt å lage en avtale som passer bedre for dere, men det hørtes veldig mye ut det du trenger av hjelp.

Eksempel barnevakt 1 kveld i uken.. Da må dere betale ekstra, siden det blir utenfor arbeidstid.

En au- pair skal ha min. 3-3500.- i lønn, + skole+ busskort.

slik var det hos oss, og jeg tror det var vanlig standard.

Ble det jobb utover 5 timer eller husarbeid fikk hun ekstra betalt.

Skrevet
Det virker som du kanskje trenger to au-pairer. ;)

En au-pair skal hovedsakelig se etter barna. Hjelpe barna å rydde etter seg, og lage mat til barna. 

På den linken står det at ektepar uten barn også tilfredsstiller kravene! Og at hver familie ikke kan ha mer enn én da. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har et anneks på eiendommen, som vi vil innrede med seng, skrivepult og TV/PC. Kjøkken og bad må hun dele med oss. Tror dere dette blir for tett?

Tror det hadde vært mest ideelt viss hun kunne fått disponere eget bad. Dersom dere får en ung jente til au pair, er det ikke usannsynlig at hun liker å pynte seg og dille litt på badet. Kanskje det vil være en kilde til irritasjon for dere andre som skal på jobb og skole.

For øvrig enig med det dikteren sier. Jeg grøsser også litt når du skriver om medgjørlige au-pairer.

Skrevet
Tror det hadde vært mest ideelt viss hun kunne fått disponere eget bad.

Øøøh, selvfølgelig er det mest ideelt, men det må da være et fåtall som har to bad vel?

Gjest Gjest
Skrevet

Støtter forslaget om en Asiatisk au pair. De er enklere å ha med å gjøre fordi de ofte er avhengige av å sende penger hjem til familien sin. Ikke arbeid=ikke penger.

Gjest gjest1
Skrevet (endret)
Støtter forslaget om en Asiatisk au pair. De er enklere å ha med å gjøre fordi de ofte er avhengige av å sende penger hjem til familien sin. Ikke arbeid=ikke penger.

Var ikke dette litt vel kynisk da ??? :forvirret:

Endret av slurry
Gjest Gjest
Skrevet
Var ikke dette litt vel kynisk da ??? :forvirret:

Jeg tolker dette ironisk. Men det er sikkert de som mener dette.

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg tolker dette ironisk. Men det er sikkert de som mener dette.

Ja, jeg får skylde på at det er litt tidlig på dagen. ;)

Skrevet

Har du ikke tenkt å gjøre noe som helst selv eller?? Du trenger nok 2 au-pairer til så mye jobb... Det er regler for hvor mye de kan jobbe hver dag.

Gjest Gjest
Skrevet
Har du ikke tenkt å gjøre noe som helst selv eller?? Du trenger nok 2 au-pairer til så mye jobb... Det er regler for hvor mye de kan jobbe hver dag.

Nei, har ikke tenk å gjøre noe selv! :sarkasme:

Hvis du er mor, så vet du at noen av de oppgavene som står igjen, er:

* Vaske huset en gang i uka

* Være sammen med barna etter jobb og i helger

* Handle

* Vaske klær/brette tøy/henge opp våte klær

* Rydde (det blir nok rydding på meg også, ja ;) )

* Oppvaskmaskin

* Søppel

* Kjøre barna til venner og på fritidsaktiviteter

* Foreldremøter, avslutninger, legetimer, tannlegetimer, syke barn

* Betale regninger/generell organisering/planlegging

* I tillegg, for oss, tur med hund, ca en time hver kveld.

Jeg har lest at en au pair kan jobbe 30 timer i uka. Hvis hun jobber to timer om morgenen og fire timer om ettermiddagen fem dager i uka bør hun rekke over lista jeg har satt opp. Vi kan jo eventuelt betale mer for barnepass en kveld i uka.

Gjest Gjest
Skrevet
Arbeidsdagen skal ikke overskride 5 timer.

De skal gå på norsk kurs.

Det er ikke en au-pairs oppgave å lage famillie middag.

En au-pair er ikke en husjelp.

Det er selfølgelig muligt å lage en avtale som passer bedre for dere, men det hørtes veldig mye ut det du trenger av hjelp.

Eksempel barnevakt 1 kveld i uken.. Da må dere betale ekstra, siden det blir utenfor arbeidstid.

En au- pair skal ha min. 3-3500.- i lønn, + skole+ busskort.

slik var det hos oss, og jeg tror det var vanlig standard.

Ble det jobb utover 5 timer eller husarbeid fikk hun ekstra betalt.

Jeg visste ikke det med middag. Da får vi gjøre det selv. Men jeg mener bestemt det står at au pairen kan gjøre noe husarbeid. Jeg synes ikke litt rydding og støvsuging kvalifiserer noen til hushjelp.

Gjest Gjest
Skrevet
Når du skriver om medgjørlige au-pairer høres det ikke hyggelig ut å jobbe for deg.

Medgjørlig var kanskje ikke noe godt ord. Blid og hyggelig, da. Når jeg har reist i Øst- Europa synes jeg stort sett alle mennesker jeg møter på i serviceyrker er utrolig sure og veldig lite hjelpsomme.

Skrevet

Synes også lista over gjøremål var litt vel for mye forlangt!

Gjest Gjest
Skrevet
Tenk også litt på hva dere kan by en au-pair.

Det er jeg selvfølgelig enig i at er et viktig poeng. Vi er en aktiv familie, er med på aktiviteter og har vel det som kalles en stor omgangskrets. Vi reiser en del bort i helgene. Hvor mye au pairen ønsker å delta i vårt liv får jo være opp til henne, men vi er i alle fall helt åpne for det.

I tillegg er vel norskkurs obligatorisk, og da vil hun forhåpentligvis også få et eget sosialt nettverk.

Gjest provosert...
Skrevet

Ærlig talt - vekke barna, gi dem frokost, smøre matpakke og følge dem til skolen?

Hva skal du selv gjøre om morgenen da? Sove lenge og lese aviser på senga før du drar på jobb?

For min del så er frokost sammen med ungene en koselig start på dagen, og det er ganske trist for barn som har foreldre som jobber hele dagen og ikke tar seg tid til å være sammen med dem under frokosten engang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...