Gå til innhold

Vigselssamtale

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha vigselssamtale på torsdag, og vi er litt spente!

Hva snakker man egentlig om på en slik samtale? Vi skulle ta med forslag til salmer, bryllupsmarsjer og bibelvers og prøvingspapirene, så det blir nok et naturlig samtaleemne, men hva mer?

Blir det mye snakk om tro, håp og kjærlighet? :ler:

Kjære er ikke så glad i å brette ut om sin tro/ikketro, hvorfor han er glad i meg osv for andre. Jeg og han kan snakke om alt mulig sånnt sammen, men han gruer seg litt til å svare på evt slike "kliss klass- spørsmål" som presten kan stille, at han skal få vite alt liksom..

Er det noe spesielt vi to bør ha snakket om på forhånd? Greit å være litt forberedt..

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Julibrud_*
Skrevet

Vi skal ha samtale på fredag, er spent jeg også! Vi skal møtes i kirken, så det blir naturlig for oss å gå igjennom vielsen, og bli forklart hvordan vi skal gå/ sitte /stå osv. I tillegg har han sagt han kommer til å stille oss endel spørsmål slik at han blir kjent med oss og kan gjøre "talen" mer personlig.

En vennepar av oss som også skal gifte seg om kort tid, ble ikke spurt om noe som hadde med tro å gjøre i det hele tatt. Der ble brudgommen grilla ang. deres første møte, følelsene hans til bruden, hvorfor han elsker henne og vil gifte seg med henne osv. Han ble visst ganske svett etterhvert, da han heller ikke er så veldig god til å snakke om følelser, ihvertfall ikke til andre enn bruden selv :) Det er sikkert variasjoner fra prest til prest. Lykke til!!

Skrevet

Vi var til samtale med presten forrige uke, og jeg må si jeg ble veldig positivt overrasket! Jeg gruet meg litt på forhånd for at det skulle bli veeeeeldig seriøst og høytidelig, men det ble bare kjempekoselig og informativt. Vi snakket om valg av salmer og andre punkter på programmet, vi gikk gjennom selve vielsen (hvor man skal stå osv.), og til slutt hadde vi en veldig hyggelig prat hvor presten ble litt kjent med oss som par. Det var overhodet ikke noen grilling. Vi gikk fra møtet med et stort smil begge to :)

Presten var hele tiden veldig åpen for våre ønsker, og sa at så lenge vi ikke foreslår noe som direkte strider imot kristendommen så er det ganske fleksibelt :ler:

Som det ble sagt tidligere så er det er vel forskjell på prester, men jeg ville ikke gruet meg hvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...