Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2006 #1 Skrevet 27. juni 2006 Jeg bor ganske nærme mine foreldre og det hender jeg blir invitert på middag. Ganske så koselig egentlig, men jeg synes allikevel det er så håpløst. Jeg blir invitert til middag etter jobb, og kjører til mamma og pappa etter jobb. men de har ALDRI begynt på middagen når jeg kommer, og klokka blir ofte både 1800 og 1900 før de begynner å lage mat. Jeg har til og med opplevd at det ikke er mat før 20.30!! Jeg spiser lunsj kl 11.30 på jobb, og er skrubbsulten etter jobb. Jeg blir rett og slett grinete av bare å sitte og vente på middag. hjemme lager jeg mat som det første jeg gjør når jeg kommer hjem, orker jo ikke å gjøre noe annet først for er så sulten. Jeg har prøvd å nevne dette ved 2 anledninger. den ene gangen sa jeg at jeg synes det ble så seint å spise middag kl 20.00. og da ble foreldra mine dritsure og sa at da fikk jeg spise hjemme hos meg sjøl da, hvis jeg ikke var fornøyd med opplegget dems. en annen gang hinta jeg litt forsiktig og sa at jeg skjønner ikke at dere orker å spise så seint.... ikke veldig godt mottatt det heller. jeg kunne jo faktisk fint spist noe etter jobb før jeg drar på middag, men dette gjorde jeg en gang og da var det selvfølgelig mat tidlig. eneste gangen Typisk det.... Nå sitter jeg og venter på at vi skal begynne å lage mat og spiser potetgull for å få opp blodsukkeret. Jeg kommer ikke så ofte til de på middag lenger pga dette. synes det er stress, og synes det er stress at hele dagen skal gå hvis jeg skal på middag til mamma og pappa. jeg pleier å like å gjøre ting etter middag med venner, men skal jeg på middag til mine foreldre må jeg liksom sette av hele kvelden, for klokka blir jo både 21 og 22 før vi er ferdige. Jeg synes det er så irriterende jeg, for det hadde vært utrolig koselig å komme på middag innimellom da. Er vel en bagatell men, flere som har det sånn?
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2006 #2 Skrevet 27. juni 2006 ps. jeg hjelper så og si alltid til å lage maten. og det hender jeg insisterer på å lage den selv fordi jeg blir desperat av sult
:-) anna Skrevet 27. juni 2006 #3 Skrevet 27. juni 2006 Kan du ikke bare ta deg ei brødskive når du kommer dit da? Ettersom det er foreldrene dine, mener jeg. Du kan jo si: "Åja. det blir sein middag, da tar jeg meg bare ei brødskive/et eple /et knekkebrød, for det er så lenge siden jeg spiste lunsj"
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2006 #4 Skrevet 27. juni 2006 Du kan jo bare spørre neste gang når kl det blir mat, for du har en avtale kl 19 f.eks. Gjør du dette et par ganger skjønner de kanskje at du har ting å gjøre resten av dagen. Kan forstå at dette sikkert er irriterende.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2006 #5 Skrevet 27. juni 2006 Jeg har det omtrent sånn som du har, bare verre. Mine foreldre ringer og ber meg komme på middag. Det er veldig koselig synes jeg. men så spiser de alltid mat som jeg ikke vil ha! Enten lager de mat som jeg ikke ellers hadde spist hvis det var hjemme hos meg, ellers så lager de mat som jeg liker, men så er det for lite!!, at jeg nesten ikke tør å ta mer. I flere anledninger har det vært sånn at jeg spiser alltid en middag til, etter å ha vært og spist hos dem. Veldig kjipt egentlig. Det er nesten ikke no vits å komme dit på middag!
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2006 #6 Skrevet 27. juni 2006 Det er vel bare å si nei vel... herrefred.. klipp navlestrengen!
Gjest Gjesta Skrevet 27. juni 2006 #7 Skrevet 27. juni 2006 Smør med et par ekstra brødskiver i matpakka, og spis før du drar fra jobb
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2006 #8 Skrevet 27. juni 2006 Du trenger jo ikke å spise der så ofte da... blir ikke så irriterende hvis du ikke spiser hos dem så ofte
Gjest Blondie65 Skrevet 27. juni 2006 #9 Skrevet 27. juni 2006 Trenger du dra dit direkte da? Kan du ikke spørre dem når maten blir servert og så si at da kommer du på det tidspunktet. Hvis de da sier at det blir servert kl 17 og kl 18 er det fremdeles ikke mat da ville jeg sagt: Beklager mamma-pappa - jeg har dessverre annet fore og må gå nå. Adjø. Neste gang du blir invitert spør du på samme måten - og gjør klart oppmerksom på at du forventer maten på det tidspunktet. Retter de da det til senere får du si at da må du noen ærend først men ankommer dem til middagstidspunktet. Å gå fra lunsj kl 11 til kl 16 uten mat er uansett allerede alt for lenge. Du bør faktisk spise hver 3-4 time hele den våkne delen av døgnet for å holde blodsukkeret stabilt. Din mor og far har helt sikkert hatt ettermiddagskaffe eller noe siden de ikke er død av sult de også.
LilleLy Skrevet 27. juni 2006 #10 Skrevet 27. juni 2006 Enig med deg som sa "klipp navlestrengen". Man MÅ jo ikke, og det går jo an å si at man ikke kan fordi man trenger mat med en gang evt. som nevnt ta en skive eller to i mellomtiden... (Synes selvsagt det er dumt at de ikke bryr seg om det du sier da..)
Gjest Piper Skrevet 27. juni 2006 #11 Skrevet 27. juni 2006 Kan du ikke bare ta deg ei brødskive når du kommer dit da? Ettersom det er foreldrene dine, mener jeg. Du kan jo si: "Åja. det blir sein middag, da tar jeg meg bare ei brødskive/et eple /et knekkebrød, for det er så lenge siden jeg spiste lunsj" ← Er enig i dette
Buster Skrevet 27. juni 2006 #12 Skrevet 27. juni 2006 Ovenfor sine foreldre skal man vel kunne gi beskjed om hva som passer og ikke passer ville jeg tro. Nei sett foten ned og si at dette blir for sent for deg, eventuelt la det gå en lengre periode uten at du reiser på middagsbesøk til dem, og spør de hvorfor kan du jo pent si at det ofte ikke passer for deg at de spiser så sent.
Gjest Narnia Skrevet 28. juni 2006 #13 Skrevet 28. juni 2006 Har omtrent samme problemet, jeg bor et godt stykke unna foreldrene mine og er kun hjemme i helgene iblant. Da er det ofte ikke middag før rundt 19.00-20-00, noe som er helt uvant for meg. Det verste er at det ikke er naturlig å ta seg noe å spise mellom frokost og middag, for det gjør ikke foreldrene mine. Prøver å sove lenge og ha frokost seint, men uansett er det utrolig slitsomt å ikke spise fra 11 til 19. Har hintet til mamma om vi ikke kan spise tidligere, men da kommer det alltid et bastant "nei!" Blir helt fortvilet av og til. Et par ganger har jeg lagd meg noe selv sånn utpå ettermiddagen, og da har det hendt at mamma plutselig har begynt på middagen ca en halvtime etter jeg har spist. Synes det er litt hensynsløst, og videre sunt er det slett ikke. Blir både slapp og grinete
wind-up bird Skrevet 28. juni 2006 #14 Skrevet 28. juni 2006 Det har i grunnen blitt nevnt, men når jeg blir invitert på middag syns jeg det er naturlig å spørre/bli fortalt når det er mat, og sier noen at det er mat kl 18, så regner jeg med at det er mat (ca) kl 18. Da er jeg på plass i rimelig tid før vi skal spise, og beregner andre måltider slik at jeg er passelig sulten! Og det å ta seg en brødskive hos foreldrene dine hvis det er lenge til middag må da vel og være greit? Regner egentlig som oftest med å kunne få litt å spise hos både venner og familie hvis jeg er sulten (en skive eller litt frukt eller liknende). På samme måte håper jeg at de som måtte være på besøk hos meg har vett til å spørre om litt mat hvis de er sultne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå