Snibel Skrevet 27. juni 2006 #1 Skrevet 27. juni 2006 Vi skal idag avgårde og se på hus, siden jeg ikke har peiling på enkelte ting skulle jeg gjerne ha hjelp og forklaring på enkelte ting i taksten. hva dette kan si og hva man kanskje kan regne med at en slik prosess vil koste..Takster er ofte så skumle, men det er jo ikke alltid det er så big deal. Lister det ned i stikkordsform nedenfor her : Huset er fra 1910 , så det er jo iutgangspunktet veldig gammelt.. Men bellighenheten er kjempefin og akkurat der vi vil ha det. - Huset har sunket mye på høyre side , står antagelig på jord/lere - Vindskier spriker litt ut pga toppbordet ikke er høyt nok i forhold til stein,her bør toppbordet heises opp slik at toppbordet blir riktig i forhold til stein. -Renner og nedløp av stål er av nyere dato, det er ikke brukt bordtakbeslag.. Dette bør gjøres. -Noe skjevheter og knirk i begge etasjer. - noe manglende puss på kjøkkenet,noe av brann/pipevegg er innkledd..Ikke lovlig. Større ubrennbare plater på gulv ved begge ildsteder. Noen som har en ide? Så ville en uerfaren huskjøper være veldig glad!
Gjest gjest1 Skrevet 27. juni 2006 #2 Skrevet 27. juni 2006 Jeg er på ingen måte noen ekspert, så dette er min synsing. Huset er fra 1910 , så det er jo iutgangspunktet veldig gammelt.. Men bellighenheten er kjempefin og akkurat der vi vil ha det. Det er veldig skummelt å forelske seg i sånne hus... De bygde jo så fiiiine hus på den tida. Men det meste kan være klart for utskifting i et sånt hus, og hvis det ikke har vært jevnlig vedlikeholdt kan du fort gå på en smell. Bare sånn generelt om gamle hus. - Huset har sunket mye på høyre side , står antagelig på jord/lere Jeg må inrømme at det hadde holdt meg unna en visning. Dette kan vel kalles en konstruksjonsfeil, noe som betyr at fundamenteringen av huset ikke er i samsvar med dagens byggeforskrifter. Det vil ikke si at huset er ulovlig, men at hvis man hadde bygget huset i dag hadde det ikke vært lovlig å bygge på slik grunn. Jeg vet ikke hvilke tiltak som må til, men dere må vel antakelig refundamentere på et vis. Hvis det er kjeller der, mener jeg at jeg har hørt at det går an å bore ned til fjell og sette inn pæler av et eller annet slag. Dette er uansett en jobb som må overlates til profesjonelle. - Vindskier spriker litt ut pga toppbordet ikke er høyt nok i forhold til stein,her bør toppbordet heises opp slik at toppbordet blir riktig i forhold til stein. -Renner og nedløp av stål er av nyere dato, det er ikke brukt bordtakbeslag.. Dette bør gjøres. Å ordne opp i dette trenger vel ikke bli så veeeldig dyrt/vanskelig i seg selv. Men har de dårlige konstruksjonene laget skader ellers på taket? Må du skifte alt av tak blir det fort 150 000- 200 000 tror jeg. -Noe skjevheter og knirk i begge etasjer. Jeg vil kanskje tippe at skjevhetene kan henge sammen med setningsskadene? Det kan også skyldes bærebjelker som er i ferd med å takke for seg... Knirk har jeg ikke noe forhold til, er ikke det bare noe man må leve med i gamle hus? - noe manglende puss på kjøkkenet,noe av brann/pipevegg er innkledd..Ikke lovlig. Større ubrennbare plater på gulv ved begge ildsteder. Puss..? Er det mur på kjøkkenet? Vet ikke hva det ellers betyr. Du må rive det som står rundt brann/pipevegg. Er antakelig ikke noen big deal, jeg regner ikke med at de har kledd inn pipeveggen med en bærevegg heller. Ubrennbare plater er typisk stein/skiferplater. Koster ikke all verden (et par tusen?) men du må jo få dem på plass også. Noen som har en ide? Så ville en uerfaren huskjøper være veldig glad! Mitt generelle råd er at hvis ingen av dere er håndtverkere, ekstremt handy eller har familie som er det og er villige til å stille opp, så bør dere tenke dere godt om før dere kjøper dette huset. Dere må jo også være bevisste på hvor mye penger dere har til å utbedre skadene. Jeg regner med at det står et prinsanslag i taksten, det heter fradrag for elde, slitasje osv. Regn med at det er et forsiktig anslag. Sorry hvis jeg virker veldig negativ, men
Snibel Skrevet 27. juni 2006 Forfatter #3 Skrevet 27. juni 2006 haha, nei det er fint med ærlige meninger , vil ikke si negativ Var nok noe av dette jeg forventet meg.. Men det er uansett ålreight lære mer om dette. Takk for at du tok deg tid til å besvare innlegget
Gjest Dingo Skrevet 27. juni 2006 #4 Skrevet 27. juni 2006 Jeg ville kjøpt det, om jeg hadde nok penger til å rive det, og bygge nytt hus på tomten. Gamle hus er skeive, og det krever enormt med penger og arbeid for å få det i god stand.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2006 #5 Skrevet 27. juni 2006 - Huset har sunket mye på høyre side , står antagelig på jord/lere Dette ville fått meg til å droppet hele huset. Hvis det er drømmetomta blir det litt spesielt, men å forsøke å redde et hus med så store setningsskader er veldig dyrt.
Snuppelure Skrevet 28. juni 2006 #6 Skrevet 28. juni 2006 (endret) Akkurat det med at huset har sunket "mye på høyre side" bør få en varselbjelle til å ringe hos deg. Det er ikke bra. Kjenner du en håndverker du kan ta med deg på visning? Det er i såfall ofte lurt. Det at huset er fra 1910 synes i utgangspunktet ikke er skremmende i det hele tatt. Bor selv i et hus fra 1924 og er strålende fornøyd. Som vi sa da vi kjøpte at et så gammelt hus som fortsatt står i dag er nok av langt bedre konstruksjon og materialvalg i reisnings-tømmer enn hus bygd på 70 og 80 tallet. Men det betinger at huset er godt tatt vare på selvfølgelig. Lykke til med boligjakten! Endret 28. juni 2006 av Snuppelure
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2006 #7 Skrevet 28. juni 2006 Jeg vil si at hvis du ikke skjønner hva det som står i taksten innebærer, så er ikke du rette kjøper, for å si det veldig enkelt og rett fram. Dette ser ut til å kreve store penger, og mye arbeid. Regn med minst en million i utbedringer, hvis dere ikke kan gjøre noe av det selv. Ikke meningen å fornærme deg med dette innlegget, så håper du overser at jeg har det litt travelt og er kortfattet akkurat nå. Hilsen huseier som har renovert.
Gjest Gjest_zadine_* Skrevet 12. juli 2006 #8 Skrevet 12. juli 2006 Har selv en sveitservilla fra 1913, fordi jeg er forelsket i disse husene;-) Huset er mye mer solid bygget enn nyere hus. Og vi er ganske handy. Vinduene er skiftet , ytterdør skiftet, mitt gamle skifertak er lagt om nylig. Da tok vi av den gamle skifer, la nytt sutak, nye lekter og la den gamle skifer på plass igjen. Vi hadde firma til å ta taket, og dette var 3 ukers arbeid og kom på 220 000 kr. taket kunne blitt mye billigere (ca 100 000- 150 000 kr) om vi hadde byttet ut den gamle skifer med nye takpanner. Men da hadde huset mistet noe av særpreget følte vi. Så tak er dyrt. Kledningen vår er fra byggeår, altså 1913, og den er nesten like god den dag i dag. I følge tømmermann må vi beregne å skifte noe kledning om en 10 års tid. Så dette behøver ikke være problemer. Når det gjelder store setningsskader ville jeg vært betenkt. Det er ikke bare bare å rett opp i. Anbefaler deg å ta med fagmann på visning. Hvis setningsskadene er eldre, dvs at huset ikke siger i dag, så er tilstanden nokså sikkert stabilisert, og dermed er det en avgjørelse dere må ta om dere vil rett opp de skadene som har skjedd, eller om dere vil leve med det. Hvis det må stabiliseres så er saken mer alvorlig. Knirk må man regne med i eldre hus. Men det er noe av sjarmen synes jeg. Vater er noe man bør legge bort for evig og alltid i eldre hus. Det meste er noe skjevt. men det hele kommer sikkert til å bli dyrt. Men vi trives med vårt oppussingsobjekt;-) Lykke til
abelille Skrevet 12. juli 2006 #9 Skrevet 12. juli 2006 Jeg vil også si som siste gjest her at setningsskader må ikke være farlig - dersom de er av eldre dato. Huset har stått der i nesten 100 år, dersom det ikke synker lenger nå er det ikke nødvendigvis så farlig. Har selv vokst opp i hus fra 1919 hvor det meste av gulv er skjeve og det er mye knirk. Det er litt av sjarmen med gamle hus. (Men når det er sånn at en kontorstol på hjul ikke kan stå i ro er det kanskje litt mye). Dette kan rettes opp, men det krever litt arbeid. (Mannen og jeg har vært nede i bjelkelaget og bygg opp litt for å få det beint i vårt hus). Ikke-brennbart materiale foran vedovner kan du fikse med å kjøpe plater for ovn. På obs bygg har de disse for ca 1000 kr. Tipper at det rundt pipa er noen plater som er lette å rive ned. Du kan trolig enkelt ta på mer puss/sparkel og male. Taket er vanskelig å si. Så lenge det ikke er fuktskader trenger det ikke være store operasjonen. Har takstmannen hatt mulighet til å sjekke på loftet (står angitt i taksten)? Trolig må du ikke bytte hele taket, men det kan være at du må ha litt deler til det og bytte ut bl.a. vindskier. Du lærer utrolig mye av å fikse på et hus, men det er slitsomt og dyrt også. Dere bør helst være litt nevenyttige når dere kjøper et gammelt hus. (Men jeg synes jo det er fint at så mange blir skremt av slike takster, det betyr at jeg kan få billigere hus) Jeg ville også vært nøye med å sjekke hvor gamle vinduene er og hvordan isoleringa er. Det kan gå mye strøm i et trekkfullt hus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå