Gå til innhold

Male kommode?

Anbefalte innlegg

Gjest *Just-Me*
Skrevet

har en hvit kommode som jeg gjerne vil male, eller lakkbeise. Det er ikke malt eller behandlet fra før av. Det er laget av samme materiale som kjøkkeninnreding.

Kan man male rett på det? hvilken maling må man bruke., kan jeg bruke lakkbeis?

Videoannonse
Annonse
Gjest Fantus
Skrevet

Den er trehvit og i heltre? Eller er det noe sponplatesak den er laget av?

Hvis den er i heltre er det bare å gå i gang. Vask den godt, puss med sandpapir, fjern alt støv fra pussinga og mal med heftgrunning hvis du skal male den. Spør i malebutikken hvaslags maling de anbefaller, jeg ville brukt oljemaling.

Lakkbeis vet jeg dessverre lite om, har aldri brukt det...

Gjest *Just-Me*
Skrevet

nei, det er mer sånn sponplatesak....

Har brukt lakkbeisen på mye rart, og det har fungert kjempefint. Men det har vært mest tre produter som ikke ar vært malt fra før.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg malte noen gamle sponplate-kjøkkenskap. Jeg vasket godt, slipte lett opp overflaten med et fint sandpapir, grunderte og brukte vanlig maling (ville ha samme fargen som veggen). Brukte klarlakk over for å få det mer holdbart.

Vet ikke om denne metoden er godkjent etter boka, men den virket. Du må bare være sikker på at malingen er helt tørr før du lakkerer (vent lenge) og passe på at du ikke bruker for mye klarlakk på penselen.

Skrevet
nei, det er mer sånn sponplatesak....

Har brukt lakkbeisen på mye rart, og det har fungert kjempefint. Men det har vært mest tre produter som ikke ar vært malt fra før.

Du må for all del ikke bruke lakkbeis på noe annet enn ubehandlet tre! Jeg prøvde på heltre som var lakkert tidligere for en stund siden og selv om den hadde tørket i 14 dager, lot den seg lett tørke av med en klut fuktet i vann. Den hadde (selvfølgelig :rodme:) ikke trukket seg inn i treverket slik den er ment å gjøre. Det vil den heller ikke gjøre på din "sponplatesak".

Det som imidlertid går helt fint er å slipe den lett, grunne med heftgrunn, slipe igjen og avslutte med 2 - 3 strøk oljemaling. Ta deg god tid og la malingen tørke godt mellom hvert strøk, så blir resultatet både pent og holdbart. Jeg foretrekker Jotun Lady halvblank oljemaling (Glansgrad 40) siden jeg synes den gir det peneste resultatet uten å dryppe/bli stripete.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...