Gjest splæsj Skrevet 27. juni 2006 #1 Skrevet 27. juni 2006 Harry Potter er jo poppulære barne - og ungdomsbøker. Men er de barnevennlige? Jeg synes ærlig talt ikke det når flere av hovepdersonene skal dø. Kuinstnerisk frihet, ja for all del. Men har barnebokforfattere et ansvar for å ikke skremme vettet av barn? Og har foreldre det? *tenker høyt*
Gjest Grønn Frosk Skrevet 27. juni 2006 #2 Skrevet 27. juni 2006 JK Rowling har flere ganger sagt at bøkene ikke lenger er barnevennlige. At de er tiltenkt publikum på samme alder som det Harry i bøkene. Altså i den siste boken, ungdom i alderen 17 år.
Gjest splæsj Skrevet 27. juni 2006 #3 Skrevet 27. juni 2006 Hun har sagt at de ikke lenger er barnevennlige? Men de ble jo lansert som barnevennlige fra begynnelsen av. Det blir jo litt juksemaker pipelort-opplegg.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2006 #4 Skrevet 27. juni 2006 jeg begynnte å lese harry potter bøkene til min eldste da han var 5... nå er han 8, vi har lest bøkene å sett filmene som er kommet... nå kommer jeg til å få noe jævlig pes, men er det virkelig så mange overbeskyttende foreldre der ute... dette har vi diskutert på foreldre møter på skolen, å vi er ganske enige (joa, noen unntak er det jo)... at slike bøker må da kunne leses, barn får da inn nok "dritt" ellers. selvfølgelig så om min sønn skulle få mareritt av noe så blir det ikke lest/sett på, på en stund, men jeg syntes han må få prøve ut...
Gjest LilSweetie Skrevet 27. juni 2006 #5 Skrevet 27. juni 2006 Harry Potter-bøkene er utrolig bra, også for oss som er litt eldre enn Harry. Nå har ikke jeg noen barn, men jeg kan uansett ikke se at dette skulle være et stort problem. I det tempoet bøkene kommer ut i, vokser jo også barna som har lest dem, sånn at de fremdeles passer til bøkene. Så ingen som har blitt lurt! Heia Harry!
Daria Skrevet 27. juni 2006 #6 Skrevet 27. juni 2006 I biblioteket hos meg (og sannsynligvis også i mange andre) står Harry Potter i ungdomshyllen, dvs vi anbefaler dem fra 12-13 år. Jeg ville ikke lest dem for en 5-åring, men man vet best selv hva egne unger tåler. Jeg synes det er strålende at bøkene utvikler seg i takt med Harry og blir mer avanserte, det gir barn som vanligvis ikke leser så store bøker motivasjon til å utfordre seg selv på det området. Og nei, jeg synes ikke barnebokforfattere har noen ansvar for å "ikke skremme vettet av barna". "Riktige" bøker blir fort kjedelige og dårlige bøker. Skulle man fjernet alt barn kunne bli skremt av, hadde det blitt en stusselig boksamling. Jeg ble vettskremt av både "Ronja Røverdatter" og "Mio min Mio" da jeg var liten, men jeg vil da ikke hevde at de burde vært skrevet mindre skremmende eller la være å anbefale dem for det. Og ikke minst, på bakgrunn av hvilke bøker somn leses og etterspørres, vil jeg hvde at mange barn liker å bli "skremt" av bøkene de leser...
Gjest gjest1 Skrevet 27. juni 2006 #7 Skrevet 27. juni 2006 J.K Rowling har sagt at de siste bøkene ikke er beregnet på små barn, ja. F.o.m nr 4 tar en helt annen tone over; en mye, mye mørkere tone enn de tre første. Jeg har ikke barn selv, men hadde jeg hatt det, ville jeg ha passet på slik at de "vokste m leseroppgaven", hvis du skjønner. Det ER jo temmelig skummelt, da- og jeg er voksen! Gråt meg gjennom nr 6... Dessuten er f.ex bok nr 5 ganske så politisk, med Uffert og Inkvisisjonen og knebling av ytringsfrihet osv, så jeg tviler på at barn har særlig utbytte av det. Mulig de skjønner, men..jeg ville ventet til de ble 14-15.
Gjest Grønn Frosk Skrevet 27. juni 2006 #8 Skrevet 27. juni 2006 Den første boka var ment for ett publikum på ca 11 år. I samme alder som de tre hovedpersonene. Dette har JK Rowling sagt bfra første stund. Og hun har sagt at ettersom hovedpersonene vokser, må publikum også gjøre det. Så det har aldri vært noe juks rundt det. Fullstendig ærlig fra første stund.
Plym Skrevet 27. juni 2006 #9 Skrevet 27. juni 2006 Skal døden være tabu i barnebøker? Barn har da godt av å få høre om alvorlige ting som de kommer til å få erfaring med en eller annen gang i livet. Og noen av de beste barnebøkene som er skrevet omhandler jo døden; for eksempel brødrene løvehjerte.
Gjest allium Skrevet 27. juni 2006 #10 Skrevet 27. juni 2006 Spørsmålet er jo heller ikke bare hva ungene tåler, men hva de forstår. Det hadde ikke falt meg inn å lese Harry Potter for en femåring. Sånne bøker sparer jeg til de har fullt utbytte av dem. Når det gjelder Harry Potter synes dessuten at barna bør kunne lese selv før de er gamle nok, så jeg har aldri lest Harry Potter for barna mine. Eldstemann fikk den første boken da han var ni. Nå er han femten, og har lest de tre siste på engelsk. Mellomstemann er ti nå, har lest Harry Potter i 2-3 år, og har lest alle bøkene 6-7 ganger... Den yngste på fem får vente til hun kan lese dem selv.
Diktern Skrevet 27. juni 2006 #11 Skrevet 27. juni 2006 I biblioteket hos meg (og sannsynligvis også i mange andre) står Harry Potter i ungdomshyllen, dvs vi anbefaler dem fra 12-13 år. Jeg ville ikke lest dem for en 5-åring, men man vet best selv hva egne unger tåler. Jeg synes det er strålende at bøkene utvikler seg i takt med Harry og blir mer avanserte, det gir barn som vanligvis ikke leser så store bøker motivasjon til å utfordre seg selv på det området. Og nei, jeg synes ikke barnebokforfattere har noen ansvar for å "ikke skremme vettet av barna". "Riktige" bøker blir fort kjedelige og dårlige bøker. Skulle man fjernet alt barn kunne bli skremt av, hadde det blitt en stusselig boksamling. Jeg ble vettskremt av både "Ronja Røverdatter" og "Mio min Mio" da jeg var liten, men jeg vil da ikke hevde at de burde vært skrevet mindre skremmende eller la være å anbefale dem for det. Og ikke minst, på bakgrunn av hvilke bøker somn leses og etterspørres, vil jeg hvde at mange barn liker å bli "skremt" av bøkene de leser... ← Veldig enig. Trur unger har godt av å lese bøker som ikke er fullstenig "pedagogisk riktige".
Twigi Skrevet 27. juni 2006 #12 Skrevet 27. juni 2006 Må si det var veldig beleilig å ha en 11-åring da den første boka kom ut Men seriøst, det er en ungdomsbok, ikke en barnebok. Man kan jo bare la være å lese høyt - så kan ungene lese bøkene selv når de er klare for det? Mine eldste har lest de siste bøkene selv, de første hadde vi som familiehøytlesning - mamman leste, far og barn hørte på. Helt til de siste kapitlene, da, når mamman grein så fælt at pappan måtte ta over lesningen Jeg synes forøvrig at bøkene er helt fantastiske - god skrevet, godt plott, man bare må ha dem Da jeg var ferdig med den siste, så gikk jeg rundt og småsnufsa resten av dagen....
Gjest Grønn Frosk Skrevet 28. juni 2006 #13 Skrevet 28. juni 2006 Jeg synes forøvrig at bøkene er helt fantastiske - god skrevet, godt plott, man bare må ha dem Da jeg var ferdig med den siste, så gikk jeg rundt og småsnufsa resten av dagen.... ← Det gjorde jeg og
Belit Skrevet 28. juni 2006 #14 Skrevet 28. juni 2006 Uansett er det alltid foreldrenes ansvar hva ungene leser av litteratur - ikke forfatternes! Det er stor forskjell på barn og hva de tåler av triste og vanskelige tema, selv om jeg personlig opplever HP 4-6 mer som voksenbøker enn barnebøker. Hvis du ikke synes HP passer for dine barn så får du selv ta ansvar for å utsette denne leseropplevelsen hose dem, og ikke bli snurt på forfatteren. Bare tenk på klassikere som Brødrene Løvehjerte og Mio Min Mio. Ikke akkurat lett og lystig lesing, men like fullt kjempepopulære både blandt barn og voksne i flere tiår.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå