Gå til innhold

traktkantarell i fryser

Anbefalte innlegg

Gjest vega i.i.
Skrevet

Plukket sopp i høst og renset og fryste de. Har ennå litt igjen, men er de fremdeles spiselige, dvs. hvor lenge er holdbarheten?

Gjest gjest1
Skrevet

Det går helt fint, de er holdbare ca ett år hvis tenperaturen i frysen er -18 eller lavere.

Selv foretrekker jeg å tørke traktkantarellene, og oppbevare dem i tette glass i et mørkt og tørt skap, da er holdbarheten nesten ubegrenset.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Hvordan tørker du de?

Gjest Gjest
Skrevet

Mine ble skikkelig ekle da jeg prøvde å tørke dem:-(

Men de skal i hvert fall tørkes på lavere temperatur enn 35 grader, tror jeg?

Gjest Gjest
Skrevet

Det aller beste hvis du plukker mye sopp, er å invistere i en sopptørke, den kan du også tørke frukt og bær i.

Det nest beste og som jeg bruker er varmekablene, helst i et rom hvor det ikke dusjes.

Legger traktisene utover på avispapir og stiller tremostaten inn på 25 grader, og vender de et par ganger i døgnet, og bytter avispapir etter noen timer, det trekker til seg mye fuktighet. Etter ca et døgn er de tørre.

De er tørre når de knekker med et lite smell. Og de skal bli grå ikke svarte, da er de tørket ved for høy temperatur.

OBS!!!! Sjekk hvor termostaten sitter, hvis den er oppe på veggen og måler lufttemperaturen så er 25 grader for mye. Da kan du legge et tremometer på gulvet og måle tempen der. Alt under 35 grader er greit.

Jeg har termostaten sittende i gulvet, siden eneste rommet vi har med varmekabler er badet, og da er 25 grader greit.

Pulverheksa ii.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...