Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Sy brudekjole selv

Anbefalte innlegg

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg har alltid hatt lyst til å sy brudekjolen min selv. Er det noen andre som har gjort dette? Ble det vellykket?

Når jeg har fortalt dette til folk, får jeg litt rare reaksjoner, og det virker ikke som de har helt troen på meg. Jeg har sydd en god del. Masse vesker, puter, pengepunger, gardiner osv. Noe klær, men ingen kjoler. Likevel, så lenge jeg planlegger godt, tror jeg det skal la seg gjøre.

Jeg har uansett ingen planer om en klassisk brudekjole med slep og det hele. Ser for meg noe retro i to lag, med noe florlett á la chiffon øverst. Enten noe 20-talls med en del perlebroderier eller noe mer 50-talls med mer markert liv og litt vidde i skjørtet og ikke nødvendigvis fotsidt.

Kjæresten lurer litt på hvordan dette skal gå, siden jeg har en tendens til å være litt urealistisk når det gjelder tidsberegning. Tror han er redd for at jeg skal bli så opptatt med kjolen (som jeg jo heller ikke kan sy hjemme, fordi han da vil kunne se den), at han må ta seg av all annen planlegging. Jeg mener at det ikke er noen fare for dette. Fordelen med å sy selv er at jeg slipper uendelige prøveturer i brudebutikker, og at jeg sånn sett kanskje ikke bruker så mye lenger tid likevel?

Må bare legge til at vi ikke er forlovet, bare snakker om bryllup sånn i det fjerne. Har dermed ingen umiddelbar hast, bare gjør meg noen tanker.

Altså, noen som har gjort det/skal gjøre det?

Har egentlig litt lyst til å gå på sømkurs, eller kurs hvor man lærer å tegne mønster til å sy klær (mener å ha hørt om det). Noen som har vært på dette, og evt. hatt noe utbytte av det?

Gjest Gjest_SnartFru_*
Skrevet

En venninne av meg har sydd kjole til meg, og den er blitt nydelig!

Venninnen min har omtrent samme syerfaring som deg, høres det ut som.

Kjolen er litt sånn 50-talls, tubetopp med vidt skjørt, tynn silke med tyll under. Den går til litt under kneet. Vi fant mønster i en sybutikk.

Vi har også fått skeptiske reaksjoner når vi har fortalt om prosjektet, men bare vent til folk får se resultatet (bare tre uker til nå :)!

Vi påbegynte prosjektet i mars, og brukte en del tid på å finne stoff og mønster og sånn. Syingen har tatt et par måneders tid (venninnen min har jo full jobb osv). Lykke til! Du greier det nok!

Gjest Gjest
Skrevet

Det må jo være utrolig spesielt å ha sydd sin egen brudekjole da... Men da bør du nok starte tidlig.

Håper du ikke er for overtroisk da ;) De sier jo at bruden vil felle like mange tårer i ekteskapet som antall sting hun har sydd i brudekjolen sin...

Neida, hadde jeg vært deg hadde jeg forsøkt. Men ville nok begynt å kikke tidlig, kommer jo til å ta en del ekstra tid siden du ikke kan sy hjemme...

Skrevet
Det må jo være utrolig spesielt å ha sydd sin egen brudekjole da... Men da bør du nok starte tidlig.

Håper du ikke er for overtroisk da  ;) De sier jo at bruden vil felle like mange tårer i ekteskapet som antall sting hun har sydd i brudekjolen sin...

Neida, hadde jeg vært deg hadde jeg forsøkt. Men ville nok begynt å kikke tidlig, kommer jo til å ta en del ekstra tid siden du ikke kan sy hjemme...

Bare fint å felle tårer, så lenge det er gledestårerer og ikke "hva har jeg gjort"- tårer! :ler:

Jeg tror kjolen kommer til å bli kjempefin og veldig personlig! :klem:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg sydde antrekkene til meg selv, forloveren og brudepiken.

Jeg har nok mer erfaring med å sy klær enn du har, men så lenge du beregner god tid og velger et mønster som ikke er ekstremt komplisert burde det gå helt fint. Husk at det tar mye tid å brodere på perler!

Min kjole var i renessansestil. Selve kjolen var en helt enkel modell med mye vidde i skjørtet, og i tillegg sydde jeg et liv med spiler, snøring og perledingel. Det tok mye tid, men så ble det bra også.

Lykke til med prosjektet :)

Gjest Fantus
Skrevet

Jeg sydde min brudekjole selv, sammen med en venninne. Er lurt å være to så man kan prøve kjolen på med jevne mellomrom. I tillegg lagde vi en prøvemodell i billig stoff for å være sikker på at alt ble riktig.

Vi brukte ca 10 dager på jobben, og da holdt vi på mer eller mindre effektivt i ca 10 timer hver dag. Dvs, det er faktisk lagt ned bortimot 200 timers arbeid i den kjolen!!

Men det er mye håndsøm på kjolen min og det tar jo endel mer tid enn å sy på maskin.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Takk for svar :)

Nå må det jo sies at jeg i utgangspunktet ikke hadde tenkt til å sy etter kjøpt mønster, men tegne kjolen min selv... Hadde jeg kunne sydd etter ferdig mønster, ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter. Det vanskelig blir å løse det rent praktisk, ikke selve syinga. En av grunnene til at jeg vil sy kjolen selv er nettopp det at jeg vil bestemme nøyaktig hvordan den skal se ut.

I tillegg syns jeg det er veldig stas med ting man lager selv.

Har forresten tenkt til å lage en prøvemodell i god tid i forveien ja.

En ting til: er det noen som vet hvor man kan få kjøpt sånne byster (det er det det heter?)? Altså myke overkropper. Grunnen til at jeg ikke syr mer klær, er egentlig mest det at det er så mye styr å ta ting på og av for å få det til å sitte perfekt. Har aldri sett at de har solgt sånne byster noe sted, men har hørt om folk som har fått kjøpt dem.

Gjest Gjest_SnartFru_*
Skrevet

De selger byster på vanlige sybutikker! Mange slike butikker rundt Egertorvet i Oslo.

Skrevet

Kunne gjerne hatt hjemmelaget brudekjole! Hvis jeg kunne sy, så skulle jeg definitivt sydd selv. :Nikke:

Lykke til! :)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Jeg sydde min selv. Brukte ferdig mønster, men da jeg kom så langt som til at den skulle prøves (ikke ferdig, altså, bare ferdig nok til å prøves), fant jeg ut at størrelsen var helt borti natta - måtte sy den inn omtrent 20 cm i alle kanter. (Ja, jeg brukte målene som stod på sømforklaringen, tok ikke bare den størrelsen jeg trodde)

Var fornøyd med kjolen, noen ting kunne selvsagt vært bedre utført, men alt i alt var jeg veldig fornøyd og glad for at kjolen min var bare min :)

Skrevet

Jeg har ikke sydd brudekjole til meg selv, men til andre. Jeg har full sømutdannelse, men kan jo komme med litt erfaring og hint (i den rekkefølgen jeg kommer på det):

* finn et mønster som ligner litt på sånn du vil ha kjolen din. Det er lettere å endre et ferdigmønster enn å lage et eget mønster fra bunnen av (med mindre du har utdannelse i dette). Ikke heng deg for mye opp i bildene på forsiden. Det er snittet du er ute etter. I et hvert mønster kan du bytte ut farge, stoff og detaljer. Du kommer nok ikke til å finne det perfekte mønsteret, men da går det ann å sette sammen flere mønster (ermer fra det ene med skjørtet fra det andre osv.)

* ta et sømkurs med fokus på mønster. Jeg tok et sånt før jeg begynte på utdannelsen min og fikk utrolig mye ut av det. Da vil læreren kunne hjelpe deg med å tilpasse mønsteret til deg. Det pleier å ligge kurshefter på bibliotekene.

* lag et prøveplagg av billig stoff. Ikea selger bomull til 9,-/ m, tror jeg. Ellers kan du bruke gammle laken, eller annet stoff du har liggende.

* Jeg planlegger to måneder når jeg skal sy brudekjole ved siden av full jobb (det er fra jeg har design og stoff i hus). Da har jeg systudio hjemme og kan jobbe hver ledige kveld/helg. Jeg syr ganske raskt, men bruker også mye tid på at alle detaljer skal bli perfekte (også de som ikke synes).

* prøv på kjolen ofte underveis! Ikke stol på at du har fått det riktig. Husk å ha riktig sko og undertøy på deg når du prøver.

* Alliér deg med en god veninne som også kan sy, for all mulig hjelp fra prøving til roing av nerver og nåler som nekter å samarbeide.

Send meg gjerne en PM om du har noen spørsmål eller trenger hjelp.

Skrevet

Sydde min egen brudekjole, og ble veldig fornøyd.

Tok utgangspunkt i et mønster til en kjole jeg hadde sydd før.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg sydde min egen brudekjole. Jeg tok utgangspunkt i et ferdig mønster for å få riktige proporsjoner. Selve designet på kjolen gjorde jeg helt annerledes enn hvordan mønsterbildet var. Jeg ble veldig fornøyd. Når man syr brudekjolen selv, har man mulighet til å få detaljer som det er alt for dyrt å få andre til å sy.

Gjest Gjest
Skrevet

kjøp deg en slik sybyste, finn frem til kurs (spør i stoff/symaskinbutikker) og prøv å sy en kjole eller to. Du har jo ikke lagt planer for dato og slikt enda. så Det er da bare å sette igang med å trene :) Jeg ville ha begynt med selve kjolen ett halvt år før, da kan du bruke tre mnd, og alikevell ha tid til resten av bryllupsforbredelsene. Og får du det ikke til å bli fint, så kan du finne en planB.

Jeg har lite tro på å lage ett mønster helt på egenhånd, let opp gamle mønsterbøke og gjør som du fikk råd på, komponer litt herifra og derifra om du må, men det beste er ett mønster du bare endrer litt på. (mønster og snitt er vrient når du ikke har erfaring/utdanning).

Lykke til, ser ingen grunn til å ikke gjøre dette om du vil, men legg ambisjonsnivået passende høyt, og begynn tidlig

• 2 år senere...
Skrevet

Mamma skal sy min brudekjole, og i den forbindelse har jeg et oppfølgerspørsmål: Hvor finner man de riktige stoffene som man bruker når man syr en såpass spesiell kjole? Har de liksom lekre stoffer på vanlige syforretninger? Fint om noen kan hjelpe... :jepp:

Annonse
Skrevet
Mamma skal sy min brudekjole, og i den forbindelse har jeg et oppfølgerspørsmål: Hvor finner man de riktige stoffene som man bruker når man syr en såpass spesiell kjole? Har de liksom lekre stoffer på vanlige syforretninger? Fint om noen kan hjelpe... :jepp:

For flere år siden fikk mamma en katalog med forskjellige mønster og stoff i posten 1-2 ganger i året.. Her inni var det også brudekjoler og stoff til det. Du kan jo se om du finner noe her. Ellers så er det bare til å se steder de har stoff.

• 11 måneder senere...
Gjest Inger Helen
Skrevet
Jeg har alltid hatt lyst til å sy brudekjolen min selv. Er det noen andre som har gjort dette? Ble det vellykket?

Når jeg har fortalt dette til folk, får jeg litt rare reaksjoner, og det virker ikke som de har helt troen på meg. Jeg har sydd en god del. Masse vesker, puter, pengepunger, gardiner osv. Noe klær, men ingen kjoler. Likevel, så lenge jeg planlegger godt, tror jeg det skal la seg gjøre.

Jeg har uansett ingen planer om en klassisk brudekjole med slep og det hele. Ser for meg noe retro i to lag, med noe florlett á la chiffon øverst. Enten noe 20-talls med en del perlebroderier eller noe mer 50-talls med mer markert liv og litt vidde i skjørtet og ikke nødvendigvis fotsidt.

Kjæresten lurer litt på hvordan dette skal gå, siden jeg har en tendens til å være litt urealistisk når det gjelder tidsberegning. Tror han er redd for at jeg skal bli så opptatt med kjolen (som jeg jo heller ikke kan sy hjemme, fordi han da vil kunne se den), at han må ta seg av all annen planlegging. Jeg mener at det ikke er noen fare for dette. Fordelen med å sy selv er at jeg slipper uendelige prøveturer i brudebutikker, og at jeg sånn sett kanskje ikke bruker så mye lenger tid likevel?

Må bare legge til at vi ikke er forlovet, bare snakker om bryllup sånn i det fjerne. Har dermed ingen umiddelbar hast, bare gjør meg noen tanker.

Altså, noen som har gjort det/skal gjøre det?

Har egentlig litt lyst til å gå på sømkurs, eller kurs hvor man lærer å tegne mønster til å sy klær (mener å ha hørt om det). Noen som har vært på dette, og evt. hatt noe utbytte av det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...