Gå til innhold

Erfaringene du har nå -

Fremhevede innlegg

Gjest Neffi
Skrevet

Del med deg!

Det er så mange her som er vise og kloke - og som aldri ville ha vært 25 igjen, om de så fikk sjansen :) Hjelp oss som ennå ikke har fyllt de magiske 30 (35?) med gode tips på veien!

Hva vet DU, som vi ennå ikke vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den største forskjellen fra jeg var 25 og nå (33) er vel at jeg er mye roligere, mye tryggere på meg selv og har mer arbeidserfaring.

Jeg klarer lettere å sette grenser enn da jeg var 25. Men akkurat hva som har gjort til at det har blitt sånn det klarer jeg ikke spesifisere.

Generell livserfaring bare tror jeg.

Alle aldersgrupper har sin sjarm. ;)

Gjest Neffi
Skrevet

Takk Xora!

Kom igjen da!!? Ingen andre som vet mer idag, den da de var 25? ;)

Ingenting som hadde gjort hverdagen bedre som ung?

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg er absolutt blitt mer tålmodig....Jeg har blitt flinkere til å sette meg inn i andres situasjon....Jeg var vel litt sånn at jeg følte at jeg visste best. :forvirret:

Med det følger også at jeg er blitt mindre egoistisk...

Jeg er nok veldig annerledes i dag enn for 10 år siden, men jeg sier som Xora at det er litt vanskelig å sette fingeren på allt.

Når vi sier at vi ikke ville vært 25 år igjen, så er det nok mest det at vi er kommet videre i livet. Mange har fått barn, jobb, ...blitt etablert..

Å gå på byen syntes jeg at var kjempegøyt når jeg var 25. Nå er det kun gøy i små doser.

Det var supert å være 25, og det er supert å være 35. :)

Gjest Neffi
Skrevet
Fin tråd Neffi! :)

Takk Azi! Hva har du selv erfart? Sikkert noe å dele med oss andre!? :)

Skrevet
Del med deg!

Det er så mange her som er vise og kloke - og som aldri ville ha vært 25 igjen, om de så fikk sjansen  :)  Hjelp oss som ennå ikke har fyllt de magiske 30 (35?) med gode tips på veien!

Hva vet DU, som vi ennå ikke vet?

Det er mange. Men jeg tror at man må leve ut sine erfaringer selv, det lærer du beste av. Men for all del, ta med deg gode tips på veien. ;)

Skrevet

Hehe jeg har nettopp blitt 27, så mye eldre enn 25 er jeg da ikke! :ler:

Men siden jeg var 25 har jeg fått ett til barn. Og når det gjelder å gå ut sluttet jeg med det da jeg var 20!

Så for meg har det ikke vært så mye dramatisk forandring!

Men jeg gruer livet av meg å bli 30 av en eller annen merkelig grunn! :flau:

Gjest gjest1
Skrevet

mange bekker små... jeg kan heller ikke sette fingeren på hva som har gjort meg til den jeg er i dag, men jeg er litt mindre naiv, atskillig mer sikker på meg selv, overhodet ikke redd for å si fra når det er noe jeg ikke liker, mer overbærende, jeg godtar at andre er forskjellige fra meg uten å føle behov for å dømme dem, jeg er roligere, avslappet, går aldri på akord med meg selv..... etc etc

Men dette kommer med livet, du kan ikke skru på en knapp og vips har du blitt "voksen".... du må gå din egen vei og få dine egne erfaringer, og bli den du blir.

Gjest Neffi
Skrevet
mange bekker små... jeg kan heller ikke sette fingeren på hva som har gjort meg til den jeg er i dag, men jeg er litt mindre naiv, atskillig mer sikker på meg selv, overhodet ikke redd for å si fra når det er noe jeg ikke liker, mer overbærende, jeg godtar at andre er forskjellige fra meg uten å føle behov for å dømme dem, jeg er roligere, avslappet, går aldri på akord med meg selv..... etc etc

Men dette kommer med livet, du kan ikke skru på en knapp og vips har du blitt "voksen".... du må gå din egen vei og få dine egne erfaringer, og bli den du blir.

Mysan, at jeg må erfare livet selv er jeg faktisk klar over - det er ingen snarvei jeg vil frem til ;) Men det må da finnes gode råd å ta imot - andres erfaringer er alltid interessant, synes jeg!

Gjest gjest1
Skrevet

tja.. råd og råd...

Ikke vær naiv, men ikke vær for mistenksom heller

Ikke tro at du kan forandre andre

Skjønn at en sak alltid har mer enn en side

Godta at verden ikke er svart-hvit, at det finnes en million gråtoner

Godta at folk lever sine liv på sin måte selv om det ikke passer med ditt bilde av riktig måte å gjøre det på.

DIN sannhet kan være riktig for deg, men er ikke nødvendigvis det for alle andre

Dette er det jeg mest legger merke til hos unge folk, og som lett provoserer meg, de har en tendens til å se ting litt svart-hvitt.... DET er det man bør jobbe mest med, så blir man et hyggeligere medmenneske også.

Og hos unge jenter spesielt ser jeg en tendens til å rote seg bort i gutter som ikke er de beste for dem, med den helligste overbevisning om at de kan forandre dem...

Bare jeg elsker ham nok, bare jeg får ham til å skjønne at...blablabla... osv... Glem det, det funker ikke...

Det var vel noe..?

Gjest Neffi
Skrevet
tja.. råd og råd...

Godta at folk lever sine liv på sin måte selv om det ikke passer med ditt bilde av riktig måte å gjøre det på.

DIN sannhet kan være riktig for deg, men er ikke nødvendigvis det for alle andre

Dette er det jeg mest legger merke til hos unge folk, og som lett provoserer meg, de har en tendens til å se ting litt svart-hvitt.... DET er det man bør jobbe mest med, så blir man et hyggeligere medmenneske også.

Og hos unge jenter spesielt ser jeg en tendens til å rote seg bort i gutter som ikke er de beste for dem, med den helligste overbevisning om at de kan forandre dem...

Bare jeg elsker ham nok, bare jeg får ham til å skjønne at...blablabla... osv... Glem det, det funker ikke...

Det var vel noe..?

He he, ja DET var noe ;) Takk!

Mer mer!!

Skrevet

En kommentar til da, siden Azi skrev at hun gruet seg for å fylle 30.

Livet mitt har aldri vært bedre enn disse 3 siste årene.

Og noen av faktorene til det må være:

* Livserfaring

* Tryggere på meg selv

* Livet har blitt mer stabilt

* Ikke rastløs lengre

* Nyter de små gleder på større grad

* Ikke så kravstor eller har så høye forventninger til livet generelt

* Jobben min

* Selvtilliten

osv. osv. osv.

Dette vil jo i stor grad variere fra person til person.

Og en av de største grunnene til at jeg har blitt så mye roligere er kanskje anskaffelsen av min kjære vofse. :sjenert:

Skrevet

Det som jeg savnet da jeg var yngre, og som jeg mener og tror at jeg har tilegnet meg litt av nå, er jo denne selvtilliten som så mange unge klager over at de ikke har. Og da mener jeg både privat og i jobbsammenheng.

Ikke at jeg gjør det så ofte, men feks. å tale i forsamlinger gjør meg ingenting lenger-det er bare gøy og jeg gleder meg til det- husker at det var min store, store skrekk. Jeg har opplevd å snakke feil,si dumme ting der også, men folk ler med meg og ikke av meg.

Jeg tar ikke meg selv så høytidelig lenger, jeg kan le av meg selv når jeg gjør feil og tabber. Bryr meg ikke om bagateller og stresser ikke med unødvendige ting.

Har senket forventningene til livet, og nyter små gleder på en annen måte enn før. Prøver å se humoren i det meste. Og prøver å ikke dømme noen hverken ut fra utseendet eller handling, ikke like lett alltid.....

Når det gjelder menn,så har jeg sluttet å rote meg inn i lusne forhold. Poenget er at det finnes en del drittsekker der ute, men man må styre klar,stille krav og ikke la seg lede inn i noe fordi man så gjerne har lyst å si at man har kjærest,og at "alle andre har jo".- Kunne skrevet en roman om akkuratt dette.

Og jeg gruer meg ikke til hverken lege eller tannlege på samme måte som før, jeg styrer det mer selv,føler jeg og bestemmer over min egen kropp. "det gjør vondt bare i lommeboka", som en venn sa. ;)

Skrevet

Nå vet jeg at det ikke er så lurt å klemme på kviser og plukke på arr. :ler: Ellers er jeg like teit som før.

Også har jeg lært meg at det kan lønne seg å holde kjeft og ikke absolutt komme med sin mening i alle sammenhenger!

Skrevet
tja.. råd og råd...

Det var vel noe..?

Bra skrevet, Mysan! :klappe:

Særlig det med å se verden i svart-hvitt...

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg (tidligere uhelbredelig kontrollfrik og perfeksjonist) har innsett at verden ikke går under hvis ikke ting alltid blir som jeg hadde tenkt. Det ordner seg alltid til slutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...