Gjest Gjesta Skrevet 26. juni 2006 #1 Skrevet 26. juni 2006 Går det an å male papirtapet, eller må man rive den og legge malerstrie før det kan males? Noen gode råd og tips?
Gjest Dingo Skrevet 26. juni 2006 #2 Skrevet 26. juni 2006 Du kan male, men da MÅ du bruke oljemaling.
Gjest Gjesta Skrevet 27. juni 2006 #4 Skrevet 27. juni 2006 Takk for svarene! Vi skal snart overta et rekkehus, og i gangen er det papirtapet og brystningspanel. Vi har ikke bestemt helt hva vi skal gjøre; om vi skal rive brystningspanelet og legge malerstrie på hele, eller om vi skal male både panel og tapet i en lys tone. Gangen er uansett ikke det første man angriper. Det blir godt å komme i gang.
Leo Skrevet 27. juni 2006 #5 Skrevet 27. juni 2006 Jeg har nettopp pusset opp en gang hvor det var nettopp papirtapet og brystningspanel og jeg ville absolutt ikke ha malt oppå papirtapetet! Uansett hva du maler med, oppløses limet under tapetet når du maler og tapetet løsner fra underlaget. Stort sett fester det riktignok igjen når malingen tørker, men det er stor sjanse for at du får store "bobler". Trøsten er at papirtapet stort sett er svært enkelt å fjerne helt hvis du fukter det med vann først. Avhengig av underlaget som kommer frem, kan du deretter sparkle og male som vanlig. Er underlaget ujevnt, kan du legge på tykk, glatt malerstrie slik vi valgte å gjøre. Vi malte for øvrig panelet og resten av veggen i samme farge, men brukte halvblank oljemaling på panelet og matt akryl på resten. Ble veldig fint!
Gjest Gjesta Skrevet 27. juni 2006 #6 Skrevet 27. juni 2006 Takk for advarselen, Leo. Uansett er nok ikke gangen det første vi tar. Planen er først å male stua. Selv om den ser bortimot perfekt ut med møbler og bilder, er det gjerne noe annet når alt er tømt.
Gjest gjesta Skrevet 27. juni 2006 #7 Skrevet 27. juni 2006 Jeg har nettopp pusset opp en gang hvor det var nettopp papirtapet og brystningspanel og jeg ville absolutt ikke ha malt oppå papirtapetet! Uansett hva du maler med, oppløses limet under tapetet når du maler og tapetet løsner fra underlaget. Stort sett fester det riktignok igjen når malingen tørker, men det er stor sjanse for at du får store "bobler". Trøsten er at papirtapet stort sett er svært enkelt å fjerne helt hvis du fukter det med vann først. Avhengig av underlaget som kommer frem, kan du deretter sparkle og male som vanlig. Er underlaget ujevnt, kan du legge på tykk, glatt malerstrie slik vi valgte å gjøre. Vi malte for øvrig panelet og resten av veggen i samme farge, men brukte halvblank oljemaling på panelet og matt akryl på resten. Ble veldig fint! ← Det stemmer at sjansen for at det blir bobler i papirtapeten absolutt er til stede. Jeg har malt på papirtapet og brystning. Det ble greit, men med litt luftbobler. Kan leve med det for jeg har ikke råd til å pusse opp ordentlig akkurat nå. Siden jeg har malt med en helt lys farge så synes det ikke så godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå