Imax Skrevet 26. juni 2006 #1 Skrevet 26. juni 2006 Jeg har en rolig hannhund puddel, som er oppvokst i byen og stort sett ikke lar seg skremme av verken folk, sykler el.l. Nå bjeffes det i alle bauer og kanter, jeg blir helt svett og passe Har jo fått meg en skikkelig drittbikkje til tider Jeg har termin om noen uker, og jeg har merket denne endringen siden mai. Noen andre som har opplevd noe lignende? Har det noe med graviditeten å gjøre tror dere? Kan de virkelig merke det og bli overbeskyttende? Jeg går like mye turer som før, ingen endring i fôr, antall tisper med løpetid i nabolaget osv. Mannen sier han merker endringen selv når jeg ikke er med (men jeg går jo mest turer da). Ikke alltid lett å forstå seg på hunder
Gjest gjest1 Skrevet 26. juni 2006 #2 Skrevet 26. juni 2006 De merker det. Vi vet når et dyr er gravid, så motsatt er jo ennå ikke så rart-
Viviwoom Skrevet 26. juni 2006 #3 Skrevet 26. juni 2006 Tja... Det kan jo hende at den har oppfattet at du er i en mer sårbar posisjon, iallefall. Men det ville vel ikke vært så rart at den forstår at du er gravid. Det er jo en ganske grunnleggende biologisk ting, tross alt Hvis hunden min plutselig forandret atferd, ville jeg nok allikevel tatt den med til dyrlegen, bare for å bli sikker på at det ikke er noe fysisk galt med den.
Imax Skrevet 27. juni 2006 Forfatter #4 Skrevet 27. juni 2006 Ikke noe vits å dra til dyrlegen for min del, adferdsendringene er minimale og ellers er han som vanlig.
Titti72 Skrevet 27. juni 2006 #5 Skrevet 27. juni 2006 Min han Rottis gjorde det samme. Han stelte seg alltid mellom meg og den jeg møtte. Han lå ved døren og knurret hver gang noen gikk i oppgangen. Han satt oppreist i bilen og nektet å ligge ned. Han lå ved beina mine og flyttet seg aldri. Han lå på min side av sengen og ble der hele natten. Rett og slett en skikkelig vakthund Når mamma fikk kreft 2 år sener så startet han med henne. Hun passet han masse, vi nærmest delte på bikkja. Hun fikk ikke gå ytterst der bilene paserte. Han ville kun ligge foran soveromsdøra hennes. Han lå ved porten og passet på. Ganske slitsomme perioder, men når vi begge var "normale" igjen så ble han sitt gamle seg igjen. Eller.... I perioden i mellom var han min datters skygge. Han hadde vaktinstinktene overnfor henne også.
Xora Skrevet 27. juni 2006 #6 Skrevet 27. juni 2006 Blir helt rørt av sånne historier om hunder jeg altså. Rart de er menneskets beste venn da? Men jeg lurer, vil en hund kunne merke sykdommer, graviditeter og andre ting før vi merker det selv? Husker at min var veldig kosete, rolig og hengiven i det momentet hvor det ble slutt med meg og x'en. Men tenkte aldri over at det kanskje var beskyttelses-instinktet. Tenkte mest på at jeg selv trengte "trøsten" og henvendte meg mer til hunden enn vanlig.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2006 #8 Skrevet 27. juni 2006 Blir helt rørt av sånne historier om hunder jeg altså. Rart de er menneskets beste venn da? Men jeg lurer, vil en hund kunne merke sykdommer, graviditeter og andre ting før vi merker det selv? ← Jeg så en dokumentar på tv om hvordan de lærte opp hunder til å lukte kreft. Både hunder og katter har jo ekstremt god luktesans, i en helt annen liga en det vi har. Og når vi har hormoner i kroppen lukter dyra det. Vi mennesker hadde nok bedre luktesans før, men de andre sansene har blitt så viktige for oss nå at vi nok ikke er like vare på endrete lukter. Dessuten overskygger vi alle de naturlige kroppsluktene med kunstig parfyme.
Malama Skrevet 27. juni 2006 #9 Skrevet 27. juni 2006 At hunder blir beskyttende ovenfor en gravid eier er ganske normalt. Og jeg så også det om hunder som luktet kreft. De har veldig god luktresans, så det er ikke så rart. Ikke noe å bekymre seg for at hunden oppfører seg slik altså, den gjør det den mener er rett, den passer på deg, fordi du trenger det, i dens øyne. Fordi du er gravid.
Viviwoom Skrevet 27. juni 2006 #10 Skrevet 27. juni 2006 Jeg så en dokumentar på tv om hvordan de lærte opp hunder til å lukte kreft. ← Det kjenner jeg faktisk ei som opplevde for et par år siden. Bikkja hennes fulgte etter henne over hele huset og snuste og snuste på et bestemt punkt på låret hennes, hele dagen. Også gikk hun til legen, som fant en bittebitteliten svulst akkurat der.
Gjest yvoesp utlogget.. Skrevet 30. juni 2006 #13 Skrevet 30. juni 2006 Under graviditeten med førstemann begynte plutselig katten vår å bli kjempekosete og skulle ligge på fanget mitt hele tiden. Da jeg fikk rier sirkulerte både katten og hunden rundt meg slik at jeg knapt kom meg noen steder. Legger til at da barnet var født, lå hunden ved barnesengen og passet på babyen. Den minste lyd fra sengen og hunden bjeffet etter "hjelp". På meg virket det som om de forsto ja. Har vel gjerne med "hormonelle lukter" å gjøre
Murmelmy Skrevet 2. juli 2006 #14 Skrevet 2. juli 2006 Hei Imax, godt å lese at jeg ikke er den eneste med dette "prblemet". Hunden min bjeffer ikke på alt og alle, men skal hele tiden være mammas (lille) vokter. Kommer en hund og vil hilse på meg, så prøver voff enten å ta plassen til den andre hunden (om det er en hund han har respekt for) eller så passer han på å jage den andre hunden med bjeff og atferd jeg ikke aksepterer. I tillegg vil han helst sove i samme rom som meg, men han har roet seg litt. En periode skulle han absolutt sitte på fanget mitt på do . Nå holder det å legge seg utenfor badet. Gudskjelov... Håper inderlig dette tar slutt om to måneder. Han kommer i hvertfall til å bli en utmerket vognvakthund . Lykke til...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå