Gå til innhold

Hjelpe til i julen?


Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Jeg har plukket opp, både her på KG og i min omgangskrets, at de fleste har en veldig avslappet julaften.

Det er snakk om å se på Tv store deler av formiddagen og siden tusle rundt for å hilse på familie og venner.

Særlig reagerer jeg på de som reiser hjem til foreldrene sine og lar dem styre på helt alene..

Hos oss er det alltid stress på julaften. Uansett om forberedelsene begynner flere uker i forveien, så er det alltid mye å gjøre denne dagen.

Og jeg hadde aldri klart å sette meg ned forran TV-en mens foreldrene mine stresset rundt på kjøkkenet og ellers i huset.

For meg er endel av julen å hjelpe til. Jeg prøver å gjøre nytte for meg. Vet at mamma har planlagt, gjort innkjøp og styret på i flere uker allerede. I tillegg betaler de alt.

Dette er ikke ment som kritikk til de som har en "avslappet" jul altså. Mange har kanskje en rolig jul, med enklere tradisjoner enn oss og gjør ting på andre måter.

Men hva tenker dere om dette?

Hjelper dere til, eller er dere fortsatt "barn" når dere kommer hjem til jul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg bor heldigvis ikke så langt hjemmefra (ca. 1 times kjøring) Oslo-Kongsberg og jeg hjelper til så mye jeg kan. Hvis mamma skal ha noe i Oslo så ordner jeg det, og jeg hjelper henne med organiseringen. I morgen kjører jeg hjem og da er det full innsats fra min side.

Heldigvis er både mamma og jeg flinke til å organisere oss så vi sparer mye tid på det.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi feirer alltid jul hos mine foreldre. De bor like ved, og vi hjelper alle til der det trengs. Grunnen til at vi feirer hos foreldrene mine er at de har størst hus, og nå har vi "barna" etterhvert blitt til tre familier med barn så vi trenger plass. I tillegg er det besteforeldre og av og til noen svigerforeldre også. Nå er det jo ikke akkurat noe hokus-pokus å lage til jul, det er jo det samme hvert år, så foreldrene mine har sagt at de helst lager maten og ordner til selv. Det er noe med "jo mere kokker, jo mere søl" også. I romjulen bytter vi alle på å invitere hverandre på frokoster, luncher og middager, så alle har dager der de både må ordne til og dager der man får alt servert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har det aldri vært særlig stressa på julaften. En del ting å gjøre ja, men siden vi alle er sammen om det har jeg /vi aldri sett på det som stress.

Selv om du kanskje ikke fikk det inntrykket av meg i en annen tråd så JAAAAAAAAAAAAA, selvfølgelig hjelper jeg til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du kanskje ikke fikk det inntrykket av meg i en annen tråd så JAAAAAAAAAAAAA, selvfølgelig hjelper jeg til :D

Kan ikke huske at jeg har fått det intrykket av deg jeg altså! :lol:

Dette var mer generelt og jeg har plukket opp mest hos mine bekjente IRL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har dessuten full forståelse for at noen familier gjør ting litt enklere enn min. Har en mor som har havnet midt mellom to generasjoner på en måte.

Hun skal absolutt være både gammeldags husmor og yrkesaktiv kvinne.. I tillegg skal alt være bortimot PERFEKT.... kan bare ikke gå bra det!

*Thea er sikkert snille jente hun vettu*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særlig reagerer jeg på de som reiser hjem til foreldrene sine og lar dem styre på helt alene

Jeg for min del skal reise hjem og da tar jeg full kontroll.. :sjarmor: Men, nå har ikke vi de helt store arrangementene på gang i jula, så det blir nok mest avslapping lell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie er det jeg som har laget julemiddagen + dekket bord, pusset sølv og denslags de siste 11 årene. På lille julaften har jeg gjort alle nødvendige forberedelser til julemiddagen, samt annet som behøver å gjøres. Generelt sett har vi et ganske "laid back" forhold til julen, så stress er det jo ikke, men det likevel en god del som må gjøres.

I romjulen tar jeg i et tak der det trengs. Jeg spør alltid om jeg skal hjelpe, selv om det ikke er jeg som er "sjef". Og da svares det alltid JA, og så ender jeg gjerne opp med å gjøre mest likevel. Det er jo i og for seg hyggelig, men nå prøver jeg å trekke meg litt unna noen av disse oppgavene. Jeg feirer jul i barndomshjemmet, og føler egentlig at det hadde vært deilig "å komme hjem" til jul slik "alle" andre gjør, fremfor å stå på hodet i grytene hele tiden. Jeg føler i grunn at tiden er inne for at bardomshjemmets beboere bør ta over regien på julemiddagen.

Jeg har jo mitt eget hjem der jeg styrer på når jeg/vi får gjester, selv om jeg ikke akkurat feirer julen der (ennå). I år gjør jeg meg litt utilgjengelig frem til julaften formiddag, og da MÅ jo noen andre ta ansvar frem til jeg dukker opp :-)

Uansett hvordan det blir fremover, så kommer jeg ALLTID til å tilby meg å hjelpe til.

Disney på julaften har jeg ikke sett siden jeg gikk på barneskolen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...