Gå til innhold

Alternativ til bilde(r) på veggen?

Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Vi pusset opp stua for en stund siden (det har vel faktisk gått et år snart). Og ettersom vi byttet stil, så passet ikke de gamle bildene inn lenger. Så nå har vi flere store vegger uten noe på.

Jeg har ikke lyst til å bruke noen formue på nye bilder og rammer. Prøvde å male litt selv, men det gikk ikke helt som planlagt :ler: Dessuten har jeg lyst på noe annet enn de vanlige bildene.

Stua er en gangs stor vinkel-stue. Veggene er malt i "Caffe latte" (Tror jeg, husker ikke helt) og har hvite lister og hvitt tak. Eikeparkett på gulvet.

Møblene er litt av hvert, men det er mest mørke møbler.

Stilen er blandet (slik jeg liker den). Litt minimalistisk og litt lunt.

Jeg kunne tenke meg noe rødt eller lilla på veggene, ettersom vi har en del detaljer og tekstiler i disse fargene fra før. Det er også litt fargeløst i stua vår, så jeg ønsker meg noen blikkfang og fargeklatter.

Har du sett noe smart og fargerikt som kan henges på veggen, uten at det nødvendigvis er bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd QXL? Maleriene der går kjempe billig nå i sommer. Så jeg har nå shoppet ett par selv! :D

Det er jo ikke helt det samme som vanlig bildet da! :sjenert:

Endret av Azi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg har gjort noe jeg synes ble veldig fint.

Hun fant noe stoff som passet i form og farge (i hennes tilfelle Marimekko) og strakk det over et lerret, festet det bak og hang det på veggen.

Da kan du få akkurat så stort og i akkurat den formen du vil ha det uten at det koster en formue.

Hadde jeg hatt noe ledig veggplass skulle jeg ha gjort det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Tidligere hadde jeg flere små malerier som jeg hadde laget selv, som jeg satte sammen til ett stort. Malte de rett og slett i en farge hver som passet til hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Noterer*

Jeg har faktisk vært inne på tanken om å bruke stoff, men det har liksom bare blitt med tanken. Kanskje jeg skal gjøre noe med det snart da?

Jeg har altså tre vegger som trenger pynt. To av dem er over sofaer og den siste er en helt tom vegg ved siden av spisetua. Vurderer å sette opp noen enkle, grunne hyller der som jeg kan sette bilder eller annet småtteri på.

Tar gjerne i mot flere tips. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thalassa

hyller er alltid fint, da kan du ha småting i fine farger du liker som brekker av det andre litt. Velg gjerne 2 forskjellige farger(minimum) ellers ser ting veldig ensformig ut. (lilla/grønt, oransje/grønt, turkis/brun/orange/grønt) trenger ikke være så mange ting med knæsje farger, noen blomster, et teppe, glassting her, en bilderamme der.. du skjønner :) Du har veldig mange valgmuligheter siden du har nøytrale vegger, og lett å bytte ut hvis du blir lei. Gardiner er veldig fint hvis de er litt fargerike gjerne med mønster.. folk er veldig redde for å bruke farger på gardinene synes jeg, match dem med pynteting.

Jeg så på et interiørprogram, de hadde et lerret som de surret hyssing/tynt tau rundt i forskjellige vinkler rundt, ble faktisk ganske fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker best gardiner som går i ett med veggen :sjenert:

Og det er det jeg har også. Nøytrale, enkle gardiner uten noe som helst stæsj.

Men jeg tror at jeg skal gå for noen enkle hyller ved spisestuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min på 3 1/2 år synes det er veldig fint med kruseduller tegnet med fettstift rett på de caffe latte-fargede stueveggene våre. Mor og far var vel noe mindre begeistret, men dekorasjonen er unektelig både original og besjelet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aethra

I tillegg til stoff på veggen, kan innrammet tapet være en idé. Har blitt kjempefint hos et vennepar av meg!

En annen idé er hatter, sko el. (egentlig bare noe dere synes er stas) hengt opp i symmetrisk mønster - det kan fort bli litt rotete, men veldig bra dersom man er flink til å henge opp pent og smakfullt :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min på 3 1/2 år synes det er veldig fint med kruseduller tegnet med fettstift rett på de caffe latte-fargede stueveggene våre. Mor og far var vel noe mindre begeistret, men dekorasjonen er unektelig både original og besjelet...

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mal rett på veggen!

Det er flere måter å lage mønster på. Du kan for eksempel bruke maskeringstape og tape det i et eller annet mønster du finner på, og male mellom tapebitene.

En annen måte er å finne et stilig mønster du vil ha og overføre det til transparent papir. Lån en overhead og vis bildet på veggen der du vil ha dekoren, og så maler du enkelt og greit etter strekene. Billig og gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg hadde ikke hatt nerver til å male rett på veggen. Når man blir lei eller hvis det blir mislykket må man jo male hele veggen på nytt, høres slitsomt ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok for pysete til å male rett på veggen. Og jeg vil ha noe som stikker litt ut også. Nå er det for mange rette vegger og jeg vil ha det litt lunere. Stikker ut og ser etter en morsom stoff-rest i morgen. Har noen lerreter med mislykkede malerier på, så jeg kan sikkert bruke trerammen på dem til å stifte stoffet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest getty

Noe som jeg synes er kjempefint, men som jeg dessverre ikke vet hvor man får tak i kan du se her. Litt dårlig bilde, men det er en greinaktig dekorasjon som er skikkelig tøft :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Noe som jeg synes er kjempefint, men som jeg dessverre ikke vet hvor man får tak i kan du se her. Litt dårlig bilde, men det er en greinaktig dekorasjon som er skikkelig tøft :)

Mm..hadde en mistanke om at den linken ikke ville fungere. Link til leilighet. Se på bilde 7, så ser du den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også på å male rett på veggen, men ser du er lei dette. Vi har en litt 50-talls innspirert leilighet, og har flere innkjøpte retroskilt på veggene (Coca Cola, Route 66 osv) på veggene. Men det passer vel ikke helt hos dere..

Ellers er jo hyller med enkel pynt på stilig, mange fine og billige pynteting, lys og blomster på Ikea!

Så også noen som hadde flere knøttsmå hyller på en vegg, og hver hylle var så liten at det kun var plass til et stearin lys. Stilig å se på, men litt jobb å lage hyller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg tror ikke at slike skilter hadde passet i stua vår. Men jeg har en hel drøss med slike i boden, så det hadde jo vært fint om de passet inn :sjenert:

Tror heller ikke at den "greinete" greia på bildet passer. Jeg er en farge-frik av dimensjoner og den egentlige grunnen til at jeg vil ha noe på veggene er at det er for trist med hvitt og caffe latte med mørke møbler.

Jeg tror at det blir enten enkle bilder (nesten ensfargede på lerret) eller tekstil stiftet på ramme på den ene veggen og smale hyller i en nlytral farge på en annen. Da kan jeg bytte litt på de bildene jeg har, selv om fargene i dem ikke passer 100% inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at hylleideen er introdusert - IKEA (og alle andre møbelhus antakelig) har noen helt smale hyller med hakk midt i sånn at man kan sette bilder og andre flate ting rett på hylla istedet for å henge opp. Det kan bli veldig fint, spesielt med varierende størrelse/farge/type ting, også er det veldig enkelt å bytte ut.

Vegglamper har dere sikkert nok av, men det går av å henge blomstervaser på nøyaktig samme måte. Husker ikke hvilken butikk som hadde de jeg så, men det var brune, enkle metallholdere til blanke sylinderformede vaser. Stein/blomster/bambus/sprelske og kreative ting på stilk kan puttes oppi der - spesielt en rad med flere midt på veggen tror jeg kan bli veldig fint!

Klær og ting: Hvis du skal henge store ting rett på veggen, tror jeg muligens det kræsjer litt med stilen deres (hvis jeg har skjønt den riktig), men hva med småting (smykker, de første barneskoene, god-plata, osv) inni en ramme hvor bakgrunnen er tatt ut? Dvs. sånn at ramma henger rett på veggen og tingene likeså inni den igjen.

Og - bilder trenger ikke være dyre. Flotte plakater i enkle, fantastisk billige IKEA-rammer (som kan males eller dekoreres på annen måte) blir pent og enkelt.

Skal slutte nå. Altfor mange ideer i interørhodet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overrasket over at ingen har nevnt speil!

Flere pakistanere og andre innvandrere har masse speil på veggene i steden for bilder. Det kan være veldig fint i ei fin ramme! Dessuten gjør det at rommet virker større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Speil var en veldig god ide ja.

Ellers har jeg sett en del bilder og tips om bare bruke gamle rammer, uten bilder i, noen inni hverandre, gjerne samme farge som veggen. Det kan hvertfall se stilig ut, blir jo veldig enkelt.

Ellers er det fint å male èn vegg i rommet i en sterk farge, eller tapetisere den.

Eller du får kjøpt sånne "klistremerker" til å ha rett på veggen, som bare kan taes av. Slike som er så populært på barnerom om dagen. Man kan få de i ganske tøffe motiv, ser ut som de kunne vært malt rett på veggen de og.

Eller du kan bruke de gamle rammene og montere inn stoff eller tapet inni de, eller spenne opp på lerret som foreslått ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...