Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste i avisen at 360.000 er snittlønnen i Norge. Og så jeg som trodde jeg hadde en noenlunde ok lønn når jeg havner på 310.000!!??

Synes det var rart, jeg...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

I 2004 leste jeg i avisene at snittlønnen til en vanlig norsk industriarbeider var kr. 334.000,- Så fant jeg ut etterpå at det stemte også, SSB-statistikk sa det samme.

Nå i 2006 aner jeg ikke hva snittlønnen til Ola Nordmann(kvinne er, men det kommer nok an på hvilken sektor/område man jobber innen også?

Det blir noe søkt å snakke om snittlønn uansett hva man jobber med, uavhengig av bakgrunn og ansiennitet og stillingens kompleksitet!

Hvis tallet kommer uavhengig av faktorene overfor, så tror jeg kr. 360.000,- fint kan stemme!

Gjest Gjest
Skrevet

Syns 360.000 høres mye ut? Dæven da er jeg underbetalt.

Gjest Gjest
Skrevet
Syns 360.000 høres mye ut? Dæven da er jeg underbetalt.

Virker ikke som om du leste innlegget over deg?

Gjest Gjest
Skrevet

Jo jeg leste at 360.00 var snittlønn. Jeg har kanskje 260' = underbetalt!

Gjest LilSweetie
Skrevet

Uten at jeg orker å gå inn på noen seriøse sider og sjekke nå (alt for sent ;) ), tror jeg at snittlønnen er mye lavere. Kommer vel an på hvor mye man regner o.l, men jeg har samtidig lest at knapt 10 % av kvinner i Norge tjener over 300 000. Og selv om menn tjener mer enn kvinner, skal det vanskelig gjøres at snittlønnen blir så høy

Tror jeg sjekker opp dette i morgen, jeg

Skrevet

JEg tror ikke det er så langt unna, men det er ikke grunnlønn, men altså lønn inkl alle tillegg som overtid,bonuser etc.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er snittlønn da - lønnen til 50-60 åringer er i beregnet, og jeg håper virkelig at jeg vil tjene mer som 50 åring enn det jeg gjør nå... De eldre, mer erfarne trekker gjerne opp snittet litt.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis det er snittet av det alle i Norge tjener så er det jo ikke så rart... Noen få tjener kanskje flere millioner, men det er ikke så mange som tjener mindre enn 200 000. Hvis de fleste tjener ca 300 000, noen få tjener 3 mill og noen veldig få er under fattidomsgrensen og tjener 150 000, så vil jo snittet dras opp en del.

Gjest Gjest
Skrevet

er ikke snittlønna til kvinner rundt 200 000 da?noen som vet?

Gjest Gjest
Skrevet

Mener å huske at jeg leste ganske nylig at snittet for høyutdannede (4 år + på uni) lå på 400 000....

Gjest Gjest
Skrevet
Mener å huske at jeg leste ganske nylig at snittet for høyutdannede (4 år + på uni) lå på 400 000....

Jeg har 6 år på undiversitetet, 520 000 i studielån og har 330 000 i grunnlønn.

Synes det er helt vannvittig at en gjennomsnitts industriarbeider tjener bedre enn meg :frustrert:

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg tror ikke at 360 000 er så feil når det gjelder snittlønn jeg. Såpass må jo mange nødvendigvis tjene for å ha det forbruket de har.

Her i huset ligger mannen på snittet, og jeg tjener det halve (Jobber 80% - lønn for 100% er 225 000) og vi har ikke råd til de store utskeielsene...

Skrevet

Her tjener vi begge under snittet.

Jeg har bare 115 000, synes vi klarer oss bra fordet jeg.

Hadde vi begge hatt snitt lønn, så hadde vi vært rike i mine øyne.

Gjest Gjest
Skrevet

momo, dersom du tjener 115 000 for en full tids stilling, har du jo en forferdelig dårlig avtale. Dersom du jobber deltid og får 115 000 for den deltidsstillingen, må du jo opplyse om hva en fulltidsstilling har som lønn, dersom det skal være mulig å sammenligne.

Og hvordan klarer du deg på 115 000? Du kan ikke eie din egen bolig?

Og hvorfor mener alle at industriarbeiderlønn skal være et mål på hva som er lav lønn. Industriarbeidere er faktisk ettertraktet arbeidskraft i Norge, har krevende jobber og ugunstig arbeidstid, samt at svært mange har lang utdannelse og spesialkompetanse. Ikke rart at de har klart å forhlandle seg fram til en ok lønn.

360 000 høres nesten lavt ut, synes jeg, når man tenker på hvor mange som tjener godt over 500 000.

Selv tjener jeg ca 230 000, og jobber i en bransje med lave lønninger, fordi arbeidskraften er lite spesialisert og "hvem som helst" kunne ha tatt over arbeidet mitt.

Skrevet

Hadde vel egentlig ikke noe med lønn og gjøre, mer med at man kan klare seg fint på mindre penger.

Jeg går på yrkesretta attføring, så det er jo ikke lønn jeg har.

Og nå har jeg mann og, vi eier et helt nytt kjempefint rekkehus med veldig høy standard.

Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Det spørs jo mye på hvordan de regner ut dette snittet da.. Om de regner det ut med vanlig gjennomsnitt vil jo det bli litt misvisende pga de som tjener mange millioner som drar snittet opp. Om de hadde brukt median eller typetall så tror jeg at snittlønna ikke ville blitt 360 000, men en god del mindre.

Skrevet
http://www.dagbladet.no/dinside/2006/06/27/470014.html

Der står det at snittlønnen for menn er 292 200 kroner.

Ganske mye mindre enn det tråden startet med (og snittlønnen totalt er da enda lavere).

Dette er snittlønna for alle som leverer selvangivelse, dvs. de i deltidsstilling, studenter og andre er med å dra snittet ned.

For folk i full stilling er snittet som trådstarter sier ca. 360.000 i året

Gjest Gjest
Skrevet

Gurimalla - da er jeg jammen lavlønnet jeg :forvirret:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...