Gå til innhold

Hvor mye alkohol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hvor mye alkohol trenger man egentlig til fri bar for rundt 60 voksne mennesker? (for de rundt 30 mindreårige får ikke alkohol. Jeg skal sørge for en "streng kontroll" (dvs en som er ansvarlig for serveringen) slik at ikke disse 16-17 åringne får alkohol)

Jeg har greie estimater på drikke til mat og kaffe avec, og egntlig på "antall drinker" pr menneske også, beregnt herfra. Men... det sier meg lite om hvor mange spritflasker av ulike slag jeg må skaffe... Jeg har NULL PEILING på alkohol, jeg regner meg selv osom en av de "mindreårige"Jeg er or all del voksen, men jeg drikker ikke.

Selvsagt har vi kjempegd tid på å finne utav dette altså, og vi kommer til å få hjelp. Jeg bare tenkte kanskje noen hadde noen tanker rundt tema å dele med meg?

Jeg er i budsjetthumør i kveld. Jeg er alene hjemme. Og vi har skrevet under på papir om at vi kjøper hus i dag. følgelig har jeg myyyye tid (som jeg burde bryke på å rydde og pakke, vi skal jo FLYTTE om to måender!!!!!) som går til tanker, og budsjett er en ikke helt unormal tanke når man nettopp har påtatt seg halvannen million i gjeld....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I en drink går det som regel 4 cl sprit. I en flaske er det enten 7, 7,5 eller 10 desiliter avhengig av om den er kjøpt på polet eller taxfree. Vi hadde et stort utvalg av drinker i vårt bryllup (proff bartender) men gjestene holdt seg egentlig til tre-fire forskjellige typer, så det var bare tull. Bestem dere for f.eks fem drinker der vil ha, og kjøp inn sprit til dette. Gin Tonic samt vodka med div blandevann er et must. Dessuten bør dere ha øl, rødvi og hvitvin tilgjengelig. Noen vil sansynligvis heller fortsette på cognac/likør enn å gå over til drinker, så det er greit å ha litt ekstra av dette også.

Skrevet

Mm, der ga du et svar på en ting jg tenkt på i alle fall, dette med "ørten sorter", og å erfror ha masse ingredisners til mye rart.... som kanskje ingen drikker. Lurt å bare går for noen ja.

Jeg lærer nok mye i løpet av dette neste året :)

Skrevet

I bryllupsboka til Gry står det litt om slikt. ;)

Men jeg henger meg på denne tråden. Og sniker inn et lite spørsmål: kan man ta med seg alkohol i selskapslokaler hvor de har alle rettigheter?

Skrevet

Det vet jeg ikke...

Vi undersøker litt priser og muligheter for tilbud fra lokaler der vi kan/må ha med oss alkoholen selv. (dvs, mamma undersøker. Det er så mye lettere for henens om bor i området, vet hvlke lokaler som finnes, og faktisk kan SE dem... Men hun skal bar vurdere og innhente tilbud da altså, VI skal bestemme)

Gjest Gjest
Skrevet

Denne linken kom i en tidligere tråd. http://www.vinmonopolet.no/is-bin/INTERSHO...rt?id=55&key=72

Jeg tenkte å ta utgangspunkt i den for å beregne for vårt bryllup.

Når det gjelder å ta med egen drikke i et selskapslokale så tror jeg de fleste sier nei til det. Jeg sjekket det et sted jeg først tenkte å feire dagen vår. Der kunne jeg tatt med egen vin til maten, men de la til 75 kroner per flaske...

Så jeg har valgt å ta det på et sted uten alle rettigheter. Må ordne litt mer selv, men sparer ganske mye penger. Dessuten er det veldig fint der oppe også. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan sikkert spørre på polet. De pleier å være velvillige og har sikkert fått spørsmålet før. Tror det er bedre å kjøpe for mye og heller levere tilbake til polet, men ikke ha for mange sorter.

Jeg ser at noen sliter med at folk kan bli overstadig beruset i bryllup. Det er heldigvis ikke jeg vant med. Har mest inntrykk av at folk skjerper drikkingen sin i et bryllup hvis de opprinnelig har et alkoholproblem.

Skrevet

Den linken ga meg bare svar på de tinga jeg allerede vet, men jeg antar polet mer velvillige ja :)

Jeg har ikke erfaring med at de med alkoholproblem skjerper drikkingen sin i bryllup dessverre.

Men, dessverre er det slik at min alkoholiserte onkel uansett ikke kan komme i bryllupet vårt, så jeg trenger ikke bekymre meg for om han vil bli full. Han drikker ikke mer nå, han døde i april.

Jeg tror ikke noen skal bli for full denne dagen, og tror ikke vi vil ha gjester med et alkoholproblem. Jeg vil uansett ha en bartender av et slag, som har ansvar for at om noen blir beruset får de ikke mer drikke, og ser til at de mange mindreårige ikke får alkohol (Jeg bryr meg ikke om at de sikkert har drukket flere ganger før, vi får en god del 15-17 åringer tilstede, og de får ikke alkohol i mitt bryllup!)

Skrevet

Vi regnet en halv flaske sprit per person for vi ville være sikre på at vi ikke gikk tom. Og heldigvis skjedde ikke det. Skulle egentlig bare mangle med så mye sprit i omløp. Vi satset hovedsakelig på whiskey, vodka og gin ( + vin og øl, men det gikk utrolig lite øl av en eller annen merkelig grunn. kanskje fordi folk heller tar sprit hvis det er tilgjengelig). Og siden vi hadde amatører bak baren (billigere)droppet vi alt det med alskens ingredienser til ulike drinker. Vi skaffet bare ulike typer brus og juice til blandevann. Ingredienser til drinker er veldig dyre og siden vi skaffet spriten i Sverige hadde det blitt dyrere å kjøpe jordbærsirup til feks strawberry daquiri enn det var å kjøpe en liter med vodka.

Men når vi skulle regne på hvor mye sprit vi trengte gikk vi utifra de folkene som skulle være der. De som ikke drikker tok vi vekk fra lista, for mennene tenkte vi at de fleste kom til å drikke whiskey, de fleste damene drikker vodka eller vin og veldig få drikker gin så vi kjøpte bare noen få flasker av den.

Og dette fungerte veldig bra.

Skrevet
Du kan sikkert spørre på polet. De pleier å være velvillige og har sikkert fått spørsmålet før. Tror det er bedre å kjøpe for mye og heller levere tilbake til polet, men ikke ha for mange sorter.

Jeg ser at noen sliter med at folk kan bli overstadig beruset i bryllup. Det er heldigvis ikke jeg vant med. Har mest inntrykk av at folk skjerper drikkingen sin i et bryllup hvis de opprinnelig har et alkoholproblem.

Før fikk man levere tilbake, men nå får man ikke det pga. smuglersprit og tresprit som har vært i sirkulasjon. Noen ble jo faktisk syke av å ha drukket sprit kjøpt på polet, så da var det vel noen som hadde levert "tilbake" falske varer.

Skrevet
Før fikk man levere tilbake, men nå får man ikke det pga. smuglersprit og tresprit som har vært i sirkulasjon. Noen ble jo faktisk syke av å ha drukket sprit kjøpt på polet, så da var det vel noen som hadde levert "tilbake" falske varer.

Det har jeg også hørt om. At man ikke får levere tilbake lenger altså.

Følgelig kommer vi til å ende opp med et durabelig barskap da etterpå... Vi som har minimalt alkoholforbruk.

Jeg drikker ikke, og han drikker moderat på fest men nesten aldri hjemme... Vi har huset fult av vin, ettersom vi ofte deltar i vinlotteri på jobb (jeg synes jeg "bør" fordi overskuddet brukes til sosiale sammenkomster på jobb) men han slett ikke drikker vinen like fort som vi vinner den... Men det er jo en falske av hver smak, ikke noe som kan brukes til en middag heller akkurat. (minnet meg på at vi trenger et nytt vinstativ, de to vi har er allerede fulle. På tide å begynne å gi bort vin?)

I skapet har vi en halvfull liten flakse med congnac og jegermaister (saves nok annerledes...) og de dekker min elskedes nortmale alkoholfrobruk antakelig et godt stykke inn i vårt ekteskap (om han drikker noe hjemme er det somregel en pils, og heller ikke det skjer spesielt ofte) så med alle "restene" etter et bryllup kommer vi til å ha barskap i en evighet. Det er vel holdbarhetsbegrensinger på åpnet sprit? (vin vet jeg, det må vi drikke opp det vi åpner)

Jaja, fest skal det bli :)

Skrevet (endret)

Skal vi se: Vi hadde kjøpt inn ca 50 flasker vin til middagen, ca halvt om halvt med rødt og hvitt. Det var ganske bra beregnet, selv om det ble litt til overs. Vi hadde tre flasker konjakk og alt gikk. Vi hadde 8 kasser øl, alt for mye. 3-4 er nok. Vi hadde også litt assortert sprit. Tror vi hadde to-tre likører, to Whisky, to Gin og to Vodka.

Ja, også hadde vi 10 dunker med vin til servering etter middagen. Også alt for mye. Holder sikkert med 4-5.

Hmmmm, lurer på om vi hadde tre Gin? Jaja, husker ikke helt nøyaktig. Det gikk hvertfal mest av vin og avec til kaffen.

Glemte å si at vi hadde 60 gjester....

Endret av Caramba
Gjest Markblomsten
Skrevet

Jeg har ikke tid tilå lese hele tråden, så det kan hende du har fått svar, men...

Vi blir 107 gjester, ca 25 ikke alkoholdrikkende. Til disse gjestene har vi nå tilsammen 20 flasker sprit stående, noen 0,5 noen 0,7 og noen 1,0. Mener å huske at det er mellom 16 og 17 liter sprit...

vet ikke om dette hjelper deg jeg, men...

Skrevet

Joda, det hjelper det :)

Vi har jo god tid på å finne ut av dette, så det ordner seg nok :)

Skrevet

Vi var 64 voksne (over 18 år) gjester i vårt bryllup, og i underkant av 60 drakk alkoholholdige drikker.

Hos oss gikk det med:

12 flasker musserende vin

20 flasker rødvin

13 flasker hvitvin

7,5 liter cognac

1 liter whiskey

4 liter likør

8 flasker (0,75 liter) vodka

7, 5 kasser øl

Vi hadde kjøpt inn nesten det dobbelte av alt, så nå har venner og familie fått nyte godt av vår gavmildhet (og selvsagt har vi spart noe til oss selv).

Øl fikk vi levert tilbake.

Vi hadde laget noen laminerte drinkmenyer som vi la i baren. Drinkmenyen bestod av 8 drinker. Vi laget egne navn på kjente (og ukjente) drinker. Navn som er kjent for oss og våre venner. Dette var stor suksess. Vi hadde også en profesjonell bartender som mikset.

Det skal sies at vi hadde ganske mye blandevann og fikk mye igjen både av brus, juice og drinktilsetninger (likører, grenadine og limejuice bla.)

Skrevet

Trygge ting å begynne å hamstre er ting som vodka og cognac, evt whiskey, sant?

Min kjære informerte meg for en studn siden om at han skal på kurs i september. I går fikk jeg vite at dette kruset er på kielferga, og da kan han vel hamstre litt billig sprit (ja, ikke over kvoten sin da, men, litt er bedre enn ingenting...)

Det er ikke før i september, så for all del, vi har god tid på å tenke på barmenyen enda da, men det der er "sikre greier" ikke sant? Jeg har absolutt null peil på sprit, men dette ordner han nok :)

Skrevet
Trygge ting å begynne å hamstre er ting som vodka og cognac, evt whiskey, sant?

Min kjære informerte meg for en studn siden om at han skal på kurs i september. I går fikk jeg vite at dette kruset er på kielferga, og da kan han vel hamstre litt billig sprit (ja, ikke over kvoten sin da, men, litt er bedre enn ingenting...)

Det er ikke før i september, så for all del, vi har god tid på å tenke på barmenyen enda da, men det der er "sikre greier" ikke sant? Jeg har absolutt null peil på sprit, men dette ordner han nok :)

Dere skal ha cognac til kaffen, ikke sant? Da bør han nok aller helst kjøpe cognac. Vanlig vodka er vel kanskje det produktet det er minst å spare på, så den kan dere heller kjøpe på polet med mindre dere skal maaange turer utenlands i løpet av året. Whisky er også lurt, og eventuelt gin.

Skrevet

Vi skal sikkert det. Det er vanlig, sant?

Jeg aner ikke jeg.

Visste ikke hva man sparer mye på og sånn heller.

fint å ha dere :)

Tror ikke det blir mange turer utenlands, men ser ikke bort fra at han kanskje skal på flere slike kurs da, men ikke MAAAANGE nei. Så vi får prioritere det der er mest å spare på :)

Skrevet

Det er vanlig med cognac (velg en litt god en, ikke den billigste men ikke en kjempedyr heller) og en eller to typer likør(baylis og en annen) sammen med kaffen ja. Jo dyrere cognac jo mer sparer man i forhold til norske priser, men det er selvfølgelig ikke gi-bort likevel ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...