Gå til innhold

Ødelegge forbrenning

Fremhevede innlegg

Skrevet

Går det an å ødelegge forbrenningen ved å spise lite mat?

Vil ikke den komme tilbake når man spiser regelmessig igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på hva du legger i å ødelegge...

Fobrenningen forandres fra normalen dersom du spsier for lite og veier for lite. Dersom du veier alt for lite over periode kan det være at den ikek blir som før selv om du kommer opp i vekt og spsier normalt. Lever og nyrer kan også bli varig skadet.

Derom man spiser lite mat, senker kroppen forbernningen for å overleve lenger (sparebluss): Deter altså en dårlig måte å slanke seg på, det går jo saktere.

Videre blir en slapp, mister overskudd og humør.

Det finnes ingen gode argumenter for å spise for lite i forhold til det en forbrenner med aktivitet.

Gjest pulverheksa
Skrevet

Og med nedsatt forbrenning over tid får man problemer når man begynner å spise normalt igjen. Kroppen er nemlig vant til å spare og når den endelig får noe og spare på, legger det seg rett på ribbbeina.

Man kan slanke seg tykk.

Skrevet
Og med nedsatt forbrenning over tid får man problemer når man begynner å spise normalt igjen. Kroppen er nemlig vant til å spare og når den endelig får noe og spare på, legger det seg rett på ribbbeina.

Man kan slanke seg tykk.

Årsaken til det er at kroppen ikke vil bli pint slik en gang til, og lagrer unna energi (fett) i et sparedepo som den kan "leve" på neste gang det blir slutt på mat.....

Gjest pulverheksa
Skrevet

Det fører lett til at man blir en jojo slanker. Tro meg, da er løpet kjørt.

Da er det eneste som nytter, å lære seg å spise riktig og nok. Og i tillegg kommer seg i aktivitet.

Skrevet
Det fører lett til at man blir en jojo slanker. Tro meg, da er løpet kjørt.

Da er det eneste som nytter, å lære seg å spise riktig og nok. Og i tillegg kommer seg i aktivitet.

Amen!

Klem fra en med totalt ødelagt forbrenning - som sliter som et helvete med å få den i gang igjen - og dette etter 10 år som jojoslanker (uten at det noen gang var nødvendig) og det er snart 10 år siden.

Skrevet

La meg si det slik:

Forbrenningen styres av flere faktorer, men de to jeg vil fokusere på er kaloriinntak og kaloriforbruk. Du spør om kaloriintaket kan ødelegge forbrenningen....?

Kroppen vil hele tiden forsøke å gå i noe som heter energibalanse, det vil si at den vil oppretholde en stabil vekt (energiforbruk er da likt energiintak).

Energiballanse kan kroppen holde seg i selv med samme nivå hva fysisk aktivitet anngår, dette selv om energiintaket øker eller minsker (at vi spiser mer eller mindre). Dette fordi kroppen vil redusere forbrenningen når man gir den mindre mat for å oppretholde energibalanse, og på den andre side øke forbrenningen når enn gir kroppen mer mat. Slik kan vekten stå stille selv om man øker eller minsker matinntaket....

Men det er begrenset hvor store forskjeller kroppen tåler før den ikke klarer å holde energiballansen lenger, da vil vi gå opp eller ned i vekt. Avhengig av livsstilen vi har.

Dem som har anoreksia f.eks., de kan klare seg på utrolig lite mat... Øker de inntaket bare littegrann, ja da går de raskt opp i en viss vekt.

En overvektig på den andre siden, hadde stupt ned i vekt med et energiinntak noen med anoreksia hadde lagt på seg av.

Dette var ekstreme eksempler, men normalvektige har det også slik at de har vanskelig for å gå ned i vekt, og de kan jammen få økt energiinntaket en del også og kroppen regulerer seg til et vist nivå.

Skal du da slanke deg så er det viktig å finne en fin balansegang melom inntak og forbruk... Du skal ikke spise for lite, men heller ikke for mye. Kan generelt si at dess mer fett kroppen har å hente energi fra, dess mer energi vil den forbrenne... Og motsatt dersom enn har lite fett å ta av.....

Vektendring bør skje over tid, og enn bør skynde seg langsomt....

Se min hjemmeside om kosthold og mosjon (da hovedsaklig i slankesammenheng), men skal noen øke vekten så er det jo bare å se hva jeg ikke anbefaller i matveien :wink:

http://home.no.net/mfus/slankeside/

Hilsen MFUS

Skrevet

Takk for svar!

Jeg har ikke direkte anorexi, men det man kan kalle for matangst. Det har jeg hatt helt siden jeg var liten. Har aldri vært særlig glad i mat. Er ikke overvektig. Har alltid vært tynn, men nå er jeg mer normal.

Har lyst til å begynne å trene og få overskudd, men er redd jeg aldri vil komme dit. Sliter med mageproblemer og kronisk tretthet. Ingen leger vil hjelpe meg. Så en av tingene jeg lurer på er hva slags mat som inneholder mye næringsstoffer, men lite kalorier og fett? Finnes det mat som kan gi energi?

Gjest Anonymous
Skrevet
Takk for svar!

Jeg har ikke direkte anorexi, men det man kan kalle for matangst. Det har jeg hatt helt siden jeg var liten. Har aldri vært særlig glad i mat. Er ikke overvektig. Har alltid vært tynn, men nå er jeg mer normal.  

Har lyst til å begynne å trene og få overskudd, men er redd jeg aldri vil komme dit. Sliter med mageproblemer og kronisk tretthet. Ingen leger vil hjelpe meg. Så en av tingene jeg lurer på er hva slags mat som inneholder mye næringsstoffer, men lite kalorier og fett? Finnes det mat som kan gi energi?

Hei igjen!!

Nå kjenner jeg ikke deg så godt at det er lett å gi råd til deg bare ut fra det jeg leser, for jeg ser for meg at du ikke spiser nok. Men kan ta feil der!!??

Men det du sier om matangst samt tretthet og mageproblemer kan tyde på dette. En kropp som ikke får i seg nok næring har heller ikke mye energi, og magen blir heller ikke i godlaget dersom man over tid lever slik.

Jeg ville anbefalle deg å spise mer, det er ikke sikkert du legger på deg dersom du gjør det. Kanskje vil en liten vektøkning komme i starten, men det vil gå seg til da forbrenningen din vil skru seg opp etter hvert. Samt at overskuddet vil komme, og det kan føre til mer fysisk aktivitet. Summen av dette er at du spiser mer, men forbrenner også mer slik at vekten ikke blir ille..... Dette vil bare være positivt, da du vil få mer overskudd etter hvert!!

Når det gjelder kalorier og fett så må du ikke være redd for det, fett og kalorier er ikke farlig i en mengde der kroppen finner en balanse mellom energiinntak og energiforbruk ved en ideal vekt. En vekt kroppen vil finne selv....

Ikke tenk slanking du, det har du ingen grunn til... Ikke ta sorger på forskudd... Prøv mitt råd, du har intet å tape, da du jo kan slanke deg dersom du legger på deg masse av det (men det gjør du nok ikke).... Det vil bare komme en liten vektøkning i starten, så stabiliserer kroppen din seg.

Når det gjelder næringstoffer så kan jeg generelt anbefalle et variert kosthold, basert på frukt og grønt, kjøtt, fisk, kornprodukter m.m. Gjerne råvarebasert og rett tilbredt. Mange henter alt for mye energi fra tomme kalorier (sukker) som ikke inneholder næringstoffer man trenger, om folk heller hadde spist mat i stedet for så hadde de vært mye sunnere.

Vil også anbefalle deg å hente overskudd fra det at du trener og er fysisk aktiv, heller enn at du fokuserer på vitaminer og mineraler m.m. Da fysisk aktivitet gir god helse og overskudd om man kombinerer dette med et godt og variert kosthold, heller enn at du kan spise deg til overskudd på kosttilskudd m.m. (det siste er heller en myte).....

Skrevet

Ut fra egen erfaring har jeg opplevd å sulte meg i noen år. Spiste alt for lite mat men kunne godt spise sukker uten å legge på meg. Det som skjedde da jeg begynte å spise normalt igjen, la jeg veldig fort på meg. Det er nå ett år siden. På det året klarte jeg å legge på meg 10 kg. Jeg skal aldri mer sulte meg!

Skrevet

Vel, både- og. Kommer an på hva du mener med å "ødelegge". Stopper man å spise helt ødelegger det forbrenningen din uansett. Magen fordøyer ikke noe når du stopper og spise, og når magen får i seg det den skal ha, blir det til at forbrenningen din blir dobbel så høy, og risikoen blir raskere for å legge på seg.

- Miamor :briller:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...